به گزارش ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه اظهار کرد: در زمان بررسی بودجه سال ۹۵ در کمیسیون تلفیق پیشنهادی مطرح شد که برای حذف یارانه دهکهای بالا ضمانت اجرایی محکمی پیشبینی شود چرا که متاسفانه خیلی از قوانین تدوین شده اما متاسفانه دولت به دلایل مختلف از اجرای آن استنکاف کرده و ما معتقد بودیم که اگر در مجلس این را جدی نگیریم خروجی کار همان خواهد شد که در سالهای گذشته اتفاق افتاده است.
وی افزود: در سالهای گذشته ما سالیانه ۴۲ هزار میلیارد تومان پرداخت نقدی یارانه داشتیم و اکنون هم گرفتار آن چیزی هستیم که بابت هدفمندی به دست نیاوردهایم. در واقع ما از بودجه عمومی برداشت کردهایم و آن را به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت کردهایم در حالی که تحلیل ما این بود که منابع باید آزاد شود و به حوزه تولید و اشتغال بیاید.
این نماینده مجلس با اشاره به پیشبینی برخورد تعزیری با دهکهای بالای یارانهبگیر در بودجه ۹۵ اضافه کرد: ما معتقدیم این کار جهت الزام دولت به اجرای قانون ضروری است.
پورابراهیمی ادامه داد: طبق آمار سال گذشته مرکز آمار در خصوص درآمدهای خانوارها پردرآمدترین دهکها سالیانه به طور متوسط ۱۰۴ میلیون تومان درآمد دارند در حالی که تقریبا ۷ میلیون نفر دهک کمدرآمد داشتیم. طبق این آمار ۴ دهک سالیانه بیش از ۳۵ میلیون تومان درآمد دارند.
وی با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد در مجلس مبنی بر شناسایی ۱۰ میلیون نفر از دهکهای بالا و آمادگی دولت برای حذف یارانه این افراد تصریح کرد: در هر حال اطلاعاتی که از طرف دولت ارائه میشود مبنای تصمیم ما خواهد بود.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه یک سال از فعالیت دولت یازدهم باقی است، خاطرنشان کرد: به هر حال سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و حساسیتهایی وجود دارد که حتی با درصد خطای کم موجبات مسائل دیگری را فارغ از بحث کارشناسی در حوزه هدفمندی فراهم میکند.
پورابراهیمی اضافه کرد: وقتی مجلس میگوید ۳ دهک را حذف کنیم عملا این به معنای کمک به دولت برای کاهش پرداختیهاست یعنی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از منابع میتواند در اختیار دولت قرار بگیرد تا در حوزه اشتغال و تولید هزینه شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: این موضوع برای ما قابل درک است که هر دولتی در سال آخر فعالیتش این حساسیت را دارد که به نحوی عمل کند که تبعات اجتماعی آن در انتخابات اثر نگذارد.
پورابراهیمی با اشاره به تصمیم مجلس برای حذف یارانه دهکهای بالا تاکید کرد: سال گذشته پیش از انتخابات مجلس کمیسیون تلفیق این تصمیم را اتخاذ کرد و هزینه این تصمیم سیاسی بر عهده مجلس قرار گرفت.
وی درباره نحوه اجرای هدفمندی یارانهها نیز گفت: مدلهای زیادی در بحث هدفمندی کار شد و ما نهایتا به این نتیجه رسیدیم که نحوه پرداخت بخشی از تعهدات مرتبط با تفاوت قیمت حاملهای انرژی به چه شکلی باشد اما از ابتدا مسیر حرکت ناصحیح بود. قرار نبود به این شکل عمل شود. البته قانون متقن و محکم بود اما اجرای آن ناقص بود و بعدا در دولت فعلی هم استمرار پیدا کرد.
وی ادامه داد: آنچه نگرانی ایجاد میکند این است که این شیوه اجرای هدفمندی نه تنها به تولید کمکی نکرده بلکه سهم بودجه عمومی را نیز کسر میکند. همچنان که در سال ۹۴ عدد تحقق یافته ما به تفاوت قیمت ۳۲ هزار میلیارد تومان و پرداختهای نقدی ۴۲ هزار میلیارد تومان بود در حالی که تعهدات تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان بود و این عددها نشان میدهد نه تنها از این منابع به بخش تولید اختصاص نیافته بلکه تولید به چالش اصلی خیلی از خانوارها تبدیل شده و آنها حاضرند اشتغال داشته باشند اما یارانه دریافت نکنند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ادامه این مسیر در اجرای هدفمندی برای نظام جمهوری اسلامی امکانپذیر نیست، تاکید کرد: درست است که امسال سال آخر دولت است اما ما فکر میکنیم فضای کارشناسی باید بر فضای سیاسی در کشور اولویت داشته باشد و بتوانیم تصمیم شجاعانه اتخاذ کنیم. مردم هم بدانند که بودجه عمومی باید به سمت طرحهای عمرانی سوق داده شود. ما باید فارغ از همه مشکلات با مردم صحبت کنیم. قطعا مردم هم حاضرند در این زمینه همکاری کنند چرا که اگر این منابع به سمت اشتغال برود اثر آن را خواهند دید.
پورابراهیمی با بیان اینکه هدف حذف یارانه مربوط به دهکهای متوسط و کمدرآمد نیست، گفت: ۷۰ درصد جمعیت براساس قانون فعلی کمافیالسابق یارانه دریافت میکنند و تمام صحبت ما بر سر ۳۰ درصد باقیمانده است تا بتوانیم در فاز اول ۱۰ هزار میلیارد تومان را آزاد کنیم و به دولت کمک کنیم طرحهای عمرانی و زیرساختها را فعال کند.
نماینده مردم کرمان در مجلس با انتقاد از عدم حذف دهکهای بالای یارانهبگیر از سوی دولت اظهار کرد: ما در بودجه ۹۳ تکلیفی را برای دولت داشتیم که دولت آن را اجرا نکرد. در سال بعد گفتیم ۳ هزار میلیارد تومان از سر جمع منابع پرداختی هدفمندی کم شود اما این هم اجرایی نشد. حکم ضمانت اجرایی گذاشتیم و چک سفید امضا به دولت دادیم و باز هم اجرا نشد. ما معتقدیم دولت به دلیل ویژگی حاکمیتی خود باید اشراف اطلاعاتی داشته باشد.
وی در پایان گفت: اگر دولت فکر کند عملش سرک کشیدن به حسابها محسوب میشود خروجیاش این است که ما هیچ کاری نمیتوانیم بکنیم در حالی که در هیچ جای دنیا اطلاعات افراد در حوزه تخصصی برای حاکمیت محرمانه نیست و این اطلاعات امکان دسترسی برای برنامهریزی اقتصادی است که یکی از کاربردهای آن حوزه هدفمندی است.
به گزارش ایسنا، غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در همین رابطه با اشاره به عدم حذف یارانه دهکهای بالا توسط دولت که در قانون بودجه سال ۹۵ پیشبینی شده بود، گفت: دلیلی ندارد دولت منتظر این بماند که ببیند مصوبه مجلس در اصلاحیه بودجه ۹۵ چه خواهد شد چرا که اگر قرار باشد اصلاحی صورت بگیرد در مورد حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر قرار نیست اصلاحی انجام شود بلکه صرفا قرار است حکم تعزیری که برای عدم اجرای این قانون پیشبینی شده برداشته شود.
وی افزود: در جریان بررسی بودجه ۹۴ که من ریاست کمیسیون تلفیق را بر عهده داشتم بحث مفصلی انجام شد و ما مصوبهای برای حذف یارانه دو دهک بالا داشتیم. آن زمان در جلسه معاون اول رییس جمهور و جمعی از وزرا با نمایندگان وزرا گفتند نمیتوانیم دو دهک را حذف کنیم. آقای ربیعی گفت ما نهایتا میتوانیم ۷ میلیون نفر را حذف کنیم یعنی در دیماه سال ۹۳ امکان حذف یک دهک وجود داشت اما حالا میگویند یارانه ۳ میلیون نفر حذف شده و این نگرانکننده است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: داستان یارانه در کشور ما داستان مرغ و تخم مرغ شده است. ما نماینده مردم شهرستان و مناطق محروم هستیم. مردم به ما پیغام میدهند که در این فشار بدبختی و بیکاری چرا میخواهید این مبلغ اندک را از ما بگیرید؟
وی افزود: ما معتقدیم این مدل حلشدنی نیست. اگر امسال دولت به دلیل ملاحظه انتخابات سال آینده یارانه دهکهای بالا را حذف نمیکند، سال آینده که مجلس قرار است تصمیم بگیرد هم نمایندگان رای میخواهند و اگر چنین چیزی را تصویب کنیم مردم به ما رای نمیدهند البته ما پای تصمیممان می ایستیم.
تاجگردون با طرح این سوال که چرا میخواهیم هدفمندی را اجرا کنیم، گفت: این کار برای این بود که یارانه انرژی مصرفی هدفمند باشد. ما و دولت باید به این توافق برسیم و باید بازی را عوض کنیم. در حال حاضر پرمصرف و کممصرفها مشخص هستند. اگر کسی بیش از معیار مشخص مصرف کرد نه تنها نباید یارانه دریافت کند بلکه باید پولش را هم بدهد.
وی اضافه کرد: با حذف یارانه دهکهای بالا منابع آزادشده به جیب دولت نمیرود بلکه این امر باعث میشود ما اصطلاحا به جای دیگری دستبرد نزنیم.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: در سال گذشته قرار بود ۷۲ درصد مصارف هدفمندی خرج یارانه مستقیم به مردم شود و مابقی در چند بخش از جمله بهداشت، تولید و مسکن صرف شود. این در حالی است که یارانه پرداختی در سال گذشته ۱۰۸ درصد بود و به عبارتی ما به سایر منابع دستدرازی کردیم و چند بخش اصلا تخصیصی نگرفتند.
وی در پایان تصریح کرد: تا الان که در ماه چهارم سال هستیم یک ریال تخصیص عمرانی داده نشده است. ما حتی پیشنهاد کردیم که ۲۰ درصد از یارانه ۳ دهک بالا را کم کنیم و آن را به ۳ دهک پایین اضافه کنیم اما در مورد همین هم نتوانستیم با دولت به نتیجه برسیم.