سرانجام پارکبان‌های پایتخت

کد خبر: ۶۵۱۷۰۹
|
۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸ 27 December 2016
|
9611 بازدید
|
پارکبان های معابر شهر تهران که بیش از یک دهه از آغاز فعالیت آنها در سطح پایتخت می گذرد امروز به یکی از دغدغه های شهروندان و مدیریت شهری تبدیل شده اند.

به گزارش ایرنا، پایتخت روزانه میزبان تردد 6 میلیون خودرو است که به دلیل نبود پارکینگ کافی در سطح شهر، حاشیه خیابان ها به پارکینگی برای خودروها تبدیل شده است.
 
براساس آمارهای اعلام شده حدود 550 پارکبان در سطح شهر فعالیت دارند که علیرغم فراهم شدن زیرساخت ها برای اجرای سیستم مکانیزه در این حوزه هنوز شاهد فعالیت این افراد در معابر هستیم.
 
کمبود پارکینگ و فضای پارک یکی از مشکلات مدیریت شهری پایتخت به شمار می رود چرا که نه در مناطق محروم و نه برخوردار استقبال چندانی برای ساخت پارکینگ نمی شود.
 
نداشتن توجیه اقتصادی احداث پارکینگ برای بخش خصوصی و کمبود زمین در برخی مناطق تهران مسأله پارکینگ را به یکی از دغدغه های مدیریت شهری تبدیل کرده است.
پایین بودن آمار صدور مجوز برای احداث پارکینگ در مقایسه با سایر مجوزها گویای این مطلب است.
 
اگرچه معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران از برنامه ریزی شهرداری برای افزایش تعداد پارکینگ های پایتخت و ساخت پارکینگ های هوشمند سخن گفته اما حل مسأله پارکینگ را موضوعی زمان بر توصیف کرده است.
 
مازیار حسینی پیش تر به ایرنا اعلام کرده بود شهرداری تهران تلاش می کند در دوره کنونی مدیریت شهری اسباب و مصوبات ساخت پارکینگ به عنوان یک موضوع تجاری و با صرفه اقتصادی برای شهر و سرمایه گذار را انجام دهد.
 
براساس اعلام سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ روزانه بیش از پنج میلیون خودرو در پایتخت تردد می کنند.
 
این حجم تردد خودرو در سطح شهر در کنار کمبود پارکینگ های عمومی و طبقاتی موجب شد فضای حاشیه کنار خیابان ها به پارکینگ خودروها تبدیل شده و در اکثر معابر پرتردد شهر شاهد پارک خودروها به صورت دوبله باشیم.
 
در همین ارتباط از سال 82 اجرای طرح پارکبان حاشیه‌ خیابان‌ها به منظور پارک خودروها تا زمان رفع کمبود پارکینگ‌های اختصاصی و عمومی با دریافت هزینه در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.
 
این امر به دنبال خود زمینه سوءاستفاده های زیادی را فراهم کرد و موجب ظهور پارکبان های بدون مجوزی شد که بخشی از فضای پارک خیابان را ملک شخصی خود می دانستند و ضابطه ای هم برای قیمت گذاری و نظارت بر آنها وجود نداشت.
 
متفاوت بودن رقم دریافتی در نقاط مختلف شهر، بسته شدن بخشی از خیابان به دلیل حضور پارکبان ها و مسائلی دیگر از قبیل دادن انعام به پارکبان ها و نگه داشتن جای پارک توسط پارکبان ها برای افرادی خاص از دیگر مسائلی بود که با ظهور پارکبان ها بروز پیدا کرد.
بی قانونی ها تا جایی ادامه یافت که ساماندهی پارکبان ها در دستور کار پلیس راهور و شهرداری تهران قرار گرفت و سال 90 تعدادی باند پارکبان تقلبی که با لباس پارکبان اقدام به فعالیت می کردند شناسایی واز فعالیت آنها جلوگیری شد.
 
در نهایت اسفند ماه 94 قرارداد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با شرکت شهربان در این زمینه به پایان رسید اما با وجود آن باز هم شاهد فعالیت پارکبان ها در سطح شهر هستیم.
مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران چندی پیش در این خصوص گفت: سال 94 قرارداد معاونت حمل و نقل و شرکت شهربان شهرداری درخصوص این موضوع به پایان رسید.
وی تأکید کرد: قانون می گوید رد و بدل پول به صورت فیزیکی نباید انجام شود اما ورود پارکبان منعی ندارد.
 
معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: تاکنون 15 هزار پارکومتر در سطح شهر نصب شده و تا سال آینده 20 هزار پارک متر دیگر به روش بی او تی (ساخت ، بهره برداری ،واگذاری )و برگزاری مناقصه نصب خواهد شد.
 
وی افزود: طبق هماهنگی صورت گرفته با پلیس راهور خودروهایی به دوربین مخصوص مجهز شده تا تعداد ساعات پارک خودروها را اندازه گیری کنند.
وی اظهار کرد: بر این اساس خودروها تا 2 ساعت می توانند در حاشیه خیابان ها پارک کنند که نیم ساعت اول آن رایگان است.
 
معاون شهردار تهران یادآور شد: با نصب پارکومترهای باقیمانده که عوارض آن براساس مصوبه شورای شهر تعیین می‌شود، مردم می‌توانند از کیف پول‌های الکترونیک استفاده کنند و با این وجود نیازی به حضور پارکبان ها نخواهد بود.
 
حسینی تأکید کرد: پارک حاشیه ای، مدیریت فضای پارک است نه پارکینگ، بنابراین شهروندان نمی توانند برای مدت زیادی خودرو خود را در خیابان پارک کنند.
 
در حال حاضر حرف و حدیث هایی مبنی بر اینکه جمع آوری پارکبان ها و اجرای سیستم مکانیزه شنیده می شود اما هنوز مشخص نیست که بساط پارکبان ها به کلی از پایتخت جمع می شود یا خیر؟
 
این درحالیست که به گفته بسیاری از مسئولان و کارشناسان درصورت نیاز به حضور فیزیکی پارکبان ها ضرورت نظارت بیشتر بر آنان مد نظر مسئولین شهری باشد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
پارکی که نظارتی بر سرقت خودرو و لوازم آن نیست، چرا باید مشمول پول دادن بشود؟
صفاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
طرخ ساماندهی پارکینگ حاشیه ای "سپح"تنها راه حل است ببین کی گفتم:
1.خط کشی زرد ناپیوسته لاین راست همه خیابان های اصلی به علامت مسیر حمل و نقل عمومی با جلوگیری از پارکینگ – نه عبوریا مکث – خودروها.
2.خط کشی پارکینگ در فرعی با تعیین پارک بها.
با این طرح مسیرباز، سرعت و ظرفیت حمل ونقل عمومی سه برابر،پارکینگ هزینه بردار،لذا استفاده از خودروتک سرنشین به صرفه نخواهد بود.جزییات طرح قابل ارایه است
سردار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
سلام وعرض ادب لطفا تکلیف مردم راروشن کنید ایا وخود پارکبانان قانونی است ویا نیست اگر نیست چرا انهارا جمع اوری نمیکنند
سپیده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
با سلام

با توجه به توضیحات بالا آیا حضور پارکبان در سطح شهر غیر قانونی است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
در جاهای شلوغ هر جای پارک حداقل 10 هزار تومان اجاره میدهند و خودشان کلید چند ماشین را دارند و جاهای پارک را پر میکنند و ادعا میکنند جا پارک نیست و اگر پیشنهاد مبلغ بیشتر بدهی جا را برایت خالی میکنند
و روزی نیست که شاهد زورگویی و کتک کاری با پارکبانها نباشیم، تبدیل شده اند به نماد بی قانونی در شهر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
مردم برای پارک ماشینشون جلو خونشون باید پول بدن!!!!
این دیگه چه کاریه؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
جلوی خانه شما ملک شخصیتان نیست. در همه جای دنیا برای پارک در خیابان باید بهای آنرا بپردازید.
صمدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
پاك پرديسان تهران در حد فاصل بزرگراههاي همت و حكيم ، يادگار امام و ايت آله كاشاني واقع شده است و فضاي بسيار زيادي براي احداث پاركينگ مسطح و يا طبقاتي دارد و در اين محل ميتوان در كنار پاركينگ پيشنهادي، سرويس حمل و نقل عمومي بخصوص احداث خطوط بي آر تي در مسيرهاي همت و حكيم و يادگار امام و آيت اله كاشاني ايجاد نمود كه ميتواند بخش بزرگي از ترافيكهاي همت حكيم يادگار امام و آيت اله كاشاني و مناطق شمال و شمال غرب و شمال شرق را كاهش دهد. كارشناسان ذيربط اين پيشنهاد را بررسي نمايند .با اجراي چنين پيشنهادي فضا و محيط بسيار مناسبي حتي گردشگري مردم در محيط پارك پرديسان فراهم ميكند
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
من الان ده ساله جمعه ها میرم درکه هر هفته هم پول پارکبان دادم
دریغ از یه کلنگ زدن برا ساخت پارکینگ
فقط خواستم با این پیام از مسئولین شهرداری تشکر کنم
سید مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
من برای هیچ پولی مثل پارکبان بهم زور نمیاد. نا پاکترین پول ممکن پول پارکبان هاست که بدون ارائه هیچ خدماتی و به زور از زمین خدا دارن پول میگیرن.
بهیچوجه از دادن این پول راضی نیستم. خیلی بمن زور میاد. زوووووور
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
زمین خدا متعلق به تمام شهرنشینان است نه فقط دارندگان خودرو، پس کسانی که دوست دارند زمین خدار ا با خودرو اشغال کنند باید بهای آنرا بپردازند تا خرج دیگر کارهای عمرانی شود. شهر فقط برای ماشینهای و ماشیندارها ساخته نشده.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
اول از همه جلوی مهاجرت شهرستانی ها به تهران گرفته بشه دوم اینکه جلوی تولید لگن داخلی گرفته بشه سوم اینکه کمی به فکر راه سازی باشید چهار اینگه بیشتر از خود تهران این حاشیه نشین ها دارن به تهران فشار میارن مانند کرج و..... به خدا تهران جا نداره برگردید شهرستان هایی که بودید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
آقاي امير خودت كجائي هستي شناسنامه خودت و پدر و مادرت كجائي نشان ميدهد. قدمت تهران به دويست سال نميرسه و جمعيت تهران آن موقع هم در حد چندين ده و روستا بوده .همه مردم تهران مهاجران ساير شهر هستند كه در اثر انتقال درآمد نفت به تهران و توسعه دادن پايتخت به اينجا سرازير شدند الان تهراني اصيل وجود ندارد شايد تهراني اصيل در لس آنجلس امريكا ساكن باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
بابا بچه تهرون
من خودم بچه ناف تهرانم اما این طوری راجب کسی حرف نمی زنم،مودب تر باش.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟