پشت پرده اصرار بر از رده خارج کردن پراید

کد خبر: ۷۰۹۷۴۴
|
۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 06 July 2017
|
12244 بازدید
|
اخیراً یکی از وزیران در یک نشست خبری اعلام کرد که تولید پراید در سال گذشته به 34 درصد رسیده و امسال نیز با رسیدن به 28 درصد، برنامه از چرخه تولید خارج کردن این خودرو در سال 97 انجام خواهد شد.
 
به گزارش تابناک، اینکه اعداد و آمار اعلام شده تا چه میزان صحت دارد، جدول زیر از اطلاعات تولیدی خودروهای سایپا در سه ماهه اول سال استخراج شده و بیانگر 44.4 درصد تولید انواع پراید در این دوره می باشد که تناسبی به عدد 28 درصد اعلامی ایشان ندارد.

خودروهای تولیدی مجموعه خودروسازی سایپا؛ شامل سایپا، پارس خودرو و زامیاد در سه ماهه اول سال 1396
سایپا S300 (زوتای چین)           844 دستگاه
برلیانس H320 چین                1671 دستگاه
برلیانس H230 چین                 469 دستگاه
پیکاپ ریچ چین                       614 دستگاه
سراتو                                 3575 دستگاه
چانگان cs35 چین                  1585 دستگاه
برلیانس H330 چین               3393 دستگاه
زامیاد وانت                          2021 دستگاه
ساندرو                               9661 دستگاه
تیبا                                  16469 دستگاه
لوگان                                 8018 دستگاه
وانت پادرا ، چین                      79 دستگاه
انواع پراید                          38685 دستگاه


حال دلیل اینکه آقای وزیر برای از رده خارج کردن پراید و جایگزین کردن آن با چیزی که الان با محصولات رده پایین چینی عملا در شرکت‌های خودروسازی در حال وقوع است واقعاً برای چیست را باید از خودشان پرسید، معمولاً دلایلی از جمله خودرو روز نبودن و امنیت نداشتن از طرف ایشان مطرح می گردد، در صورتی که اگر منظور آقایان از خودرو روز این خودروهای بی کیفیت و گران قیمت چینی می باشد که هم اکنون خط تولید شرکت‌های داخلی را بدون سر و صدا پر کرده اند، باید گفت بینش تجاری، صنعتی و سلامت جامعه در این خط مشی دیده نمی شود.

خودرو پراید که البته به کرات به جای سعی در اصلاحات فنی و امنیتی سعی در تعویض نام آن گردیده است همان فورد فستیوای آمریکایی مدل دهه 1980 است که بعداً حق لیسانس تولید آن توسط شرکت کیاموتورز کره جنوبی خریداری شد و نام آن به کیاپراید (یعنی افتخار کیا) تغییر پیدا کرد.
 
این خودرو:
1- از همان ابتدا و اندکی هم با سیستم انژکتوری که بعداً روی آن نصب گردید جزو کم مصرف ترین خودروهای حال حاضر دنیا می باشد.
 
2- با توجه به طراحی ساده و موفق و مقیاس تولید در ایران قیمتی غیر قابل رقابت در کشور داشته و دردسر بزرگ شرکتهای چینی برای فروش محصولات بی کیفیتشان شده است.
 
3- همه طبقات جامعه و بخصوص طبقات متوسط و کم درآمد را سالهاست که از درسرهای بی ماشینی در این کشور رها نموده است و در آینده هم می تواند همین خدمت را به جامعه ایرانی انجام دهد. تاکنون این خودرو کمک حال میلیونها خانواده ایرانی بوده است.
 
4- برعکس سایر محصولات ایرانی هرچه تولیداتش جدیدتر شده کیفیت تولید بالاتر رفته و استهلاک آن نسبت به مدلهای قبلی تفاوت چشمگیری داشته است.
 
5- هزینه نگهداری و تعمیرات بسیار پایین که بیشتر به هزینه نگهداری موتورسیکلت شباهت دارد آن را از خودروهای دیگر کاملا متمایز کرده است.
 
6- برعکس خودروی پیکان که هیچ گونه مزیت و امکانات خاصی نداشت ، تقریباً تمامی امکانات اصلی خودروهای روز دنیا را همانند کولر خوب ، فرمان هیدرولیک  ، شیشه برقی ، سیستم ترمز ABS و ایربگ را داراست.
 
7- شغل ایجاد شده در سراسر کشور از کسانی که دست اندکار تولید قطعات آن میباشند تا تمامی مراحل تولید و تعمیرات آن نزدیک به 300 هزار شغل و با احتساب جمعیت خانواده هایی که از بابت تولید این خودرو امرار معاش می نمایند بیش از یک میلیون نفر است ، این مهم باعث جلوگیری مبلغ عظیمی از ارز در سالهای گذشته تاکنون گردیده است که با قطع تولید آن این تعداد شغل و ارز به یک باره نصیب کشور چین خواهد شد.
 
8- تنها خودروهای دنیا که با این قیمت ولی با کیفیت اسف بار تولید می شوند خودروهای تاتای هندوستان هستند که چیزی بین خودروهای اسباب بازی و خودرو می‌باشند.
 
9- پراید از ظاهری زیبا برخوردار است و طراحی ساده اولیه این خودرو باعث شده که با استفاده مداوم افت ظاهری کمی داشته و با یک بازسازی ساده و ارزان قیمت و تعویض چراغها و لاستیکها همانند نو می‌شود.
 
باید به این نکته توجه کرد که وقتی امکانات و شرایط خودرو مقایسه می گردد ، منظور خودروهای هم رده روز دنیا مانند رنو کلیو ، فیات پاندا و چنین خودروهایی است و مقایسه با خودروهای گران قیمت آلمانی همان اشتباهی است که مدیران  ما مرتکب می شوند ، باید توجه نمود که وقتی شانس خرید پراید را از جامعه حذف می کنیم ، جامعه را به سمت ایمن ترین و جدیدترین بنز یا بی ام و سوق نمی دهیم بلکه جامعه به سمت بی کیفیت ترین و ارزان ترین خودروی چینی موجود در بازار حرکت خواهد کرد.
 
هیچ کس از این مدیران محترم نمی پرسد، با این قیمتی که یک خانواده ایرانی صاحب خودرو می شود ، شما از تمام خودروهای دنیا کدام ها را جایگزین در نظر گرفته اید؟
 
با مقایسه خودروهای ارزان قیمت روز دنیا به این نتیجه خواهیم رسید که هیچ نکته خاص یا خارق العاده ای آنها را با پراید از نظر فنی متمایز نمی نماید ، چه رسد به سایر مزایای تعمیراتی و قیمتی که به هیچ وجه جایگزین وزینی برای پراید نمی توان جست ، البته در این میان خودروهای برقی بعنوان یک انقلاب جدید مبحث دیگری هستند و مطمئنا در آینده بهترین جایگزینها برای تمامی خودروهای ارزان و گران قیمت خودروهای برقی خواهند بود ، بله خودروهای برقی تهران و شهرهای بزرگ ایران را مجدداً برای ما زیبا و قابل سکونت خواهند نمود نه اینکه پراید را با چند محصول بی کیفیت مجدداً جایگزین نماییم.
 
در انتها اگر واقعا دغدغه مسئولین محترم امنیت این خودرو است که البته خودروهایی که بعد از این خودرو بعنوان جایگزین در سطع کشور شاهد هستیم همین وضعیت و چه بسا بدتر خواهند داشت منهای تمام مزیتها و قیمت پراید ، چرا  بجای توقف بدون درنظر گرفتن جایگزین, فکری و از آن مهمتر عملی در راستای تقویت فریم و دوبل شدن ستونها و اصلاحات امنیتی و ارتقاء تست تصادف این خودرو به پنج یا حداقل چهار ستاره نمی نمایند؟
 
جواب آن بسیار ساده است ، با اینکه این تغییرات در مقابل علم کنونی طراحی خودرو کاری بسیار ساده است و اگر بابت هر خودرو، سرباری در حد 500 هزار تومان تا حتی 2 میلیون تومان اضافه گردد، هنوز هم از نظر مزایا و قیمت فاصله رقابتی بسیار زیادی با خودروهای دیگر دارد ، همین هم برای مدیران پشت میز نشین ما سخت می نماید و مانند همیشه ترجیح میدهند بجای حل مشکل، بدون اینکه به وضعیت مالی فعلی جامعه و خانواده ها بیاندیشند کلاً صورت مساله را پاک کنند.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۳۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
حالا تو چرا دلت واسه پراید می سوزه؟ دلواپس! نگران!
پاسخ ها
شهاب
| Germany |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
بیشتر موارد مطرح شده درست و عین واقعیت است شما اگر اندک اطلاعاتی از بازار خودروی جهان داشتید تایید می فرمودید که خودرویی با امکانات پراید با این قیمت تقریبا پیدا نمی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
با این تحلیل موافقم مسئولین با این طرفند ها مسیر خرید رابه جایی که میخواهند هدایت میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
ترفند !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
ترفند دلبندم
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
ماشین خوبیه-من ازش راضیم-البته میشه هم به سمت بهینه سازی کیفیت و هم به سوی کاهش قیمتش حرکت کرد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
یعنی الان پراید ارزونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
پشت پرده رو ولش کن جنازه های جلو پرده رو ببین.
پراید بیشتر از صدام ایرانی کشته، صد رحمت به صدام جنایتکار که فقط جان میگرفت شما هم پول میگیرید و هم جان.
پاسخ ها
شهاب
| Germany |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
واقعا این نوع تفکر و استدلال نوبره!!!اولا نسبت فراوانی پراید به تصادفات رو باید در نظر گرفت ،مثلا با این حساب شما پورشه توی ایران اصلا آدم نکشته!!؟؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
استاد یک مزیت دیگه هم پراید داره که خیلی مهمه ! البته با اجازه شما
۱- اینطوری که پراید باعث مرگ میر میشه در هیچ اتومبیلی دیده نمیشه که خود این چندتا مزیت زیر رو بهمراه داره
۱-۱ : ایجاد اشتغال در بخش کفن و دفن
۱-۲ :‌ایجاد اشتغال در بخش امداد و آمبولانس
۱-۳ :سوژه برای عکس و عکس سلفی
۱-۴ :کاهش جمعیت و در نتیجه افزایش منابع آبی و غدایی و هوایی و ... برای بقیه هموطنان عزیز
۱-۵ : افزایش دستمزد همان کارگران که مشغول تولید پراید هستند چون کارگر کم میشه و تقاضا زیاد می شود.
...
خداوند شما رو حفظ کنند که این پشت پرده رو بالا زدید و ما آنرا دیدیم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
راستی یادم رفت من عاشق پشت پرده تابناکم

چه حالی می ده پشت پرده رم مزنن بالا و .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
تا حد زیاد درست میگویید به نظر من یک خیانت پشت پرده برای حذف خودرو های پر تیراژ در جریان است تا دوباره ارز زیدی خارج شود این خودرو سازی نیم بند را هم میخواهند با مونتاژ ده ها خودرو یا همان واردات نابو.د کنند این نان ندارد اما ان برای عده ای خاص نان دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
6- برعکس خودروی پیکان که هیچ گونه مزیت و امکانات خاصی نداشت ، تقریباً تمامی امکانات اصلی خودروهای روز دنیا را همانند کولر خوب ، فرمان هیدرولیک ، شیشه برقی ، سیستم ترمز ABS و ایربگ را داراست.

من دارم میرم با ساقه طلایی خودکشی کنم با این سطح تحلیلتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
بعد این همه کشته و مجروح این ماشین بی خاصیت قدیمی دیگه چه پشت پرده ای میتونه داشته باشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟