پس از عقد قرارداد ایران با ایرباس و بوئینگ؛

همه ابهامات قرارداد خرید ۱۲ فروند هواپیمای سوخوی مسافربری از روسیه

در کارنامه سوخو، سوپرجت‌های تحویل شده به شرکت‌های هواپیمایی مختلف در جهان، یک سقوط خونین و تلخ در سال 2012 میلادی در یک پرواز آزمایشی در اندونزی به ثبت رسیده که نقطه تاریکی در سابقه این پرنده به شمار می‌آید. با این ملاحظه که از سال 2005 تا کنون، قرارداد فروش 384 فروند از این پرنده با شرکت های مختلف به امضا رسیده و از سال 2011 که تحویل آن آغاز شده، 112 فروند از آن در اختیار شرکت های مختلف قرار گرفته و در حال خدمت است.
کد خبر: ۷۱۵۹۲۳
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹ 27 July 2017
|
26433 بازدید
|
پس از عقد قرارداد خرید ده ها فروند هواپیمای مسافربری با ایرباس و بوئینگ، اکنون نوبت روس ها شده که با عقد قراردادی با کشورمان، پرنده های غول پیکرشان را روانه آسمان ایران کنند.

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله چند روز از پایان نمایشگاه مشهور دوسالانه هوافضای روسیه، این خبر را مقامات این کشور به رسانه ها اعلام کرده و می‌گویند: مقدمه‌ای برای فروش شمار بیشتری از هواپیماهای مسافربری ساخت روسیه و حتی راه اندازی خط تولید قطعات و تجهیزات این پرنده در ایران است.

به گزارش اسپوتنیک، الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه و رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در این باره می‌گوید: ایران قرارداد خرید 12 فروند هواپیمای پیشرفته مسافربری سوخو سوپرجت 100 را در حاشیه برگزاری نمایشگاه هوافضای ماکس  2017 با روسیه امضا کرده است؛ قراردادی که بنا بر سخنان این مقام روس، مقدمه‌ای برای همکاری های بیشتر است، به این صورت که «احتمال دارد دو کشور در آینده نیز قراردادی برای فروش سی هواپیمای دیگر امضا کنند.»

این در حالی است که پیشتر ولادیسلاو ماسالوف، یک مقام روسی در امور هواپیماهای مسافربری گفته بود: فروش این هواپیما به ایران نیازمند موافقت تولیدکنندگان آمریکایی قطعات هواپیما است، چون در تولید سوخو سوپرجت های 100 روسی، چندین کشور، از جمله فرانسوی ها و ایتالیایی ها همکاری دارند و علاوه بر ایشان، امثال شرکت های آمریکایی مانند بوئینگ نیز از مشاوران شرکت روسی به شمار می‌آیند.

همکاری که بر اساس آن، فروش سوخوهای مسافربری به کشورهایی مانند ایران نیازمند پیمودن مراحل و دریافت مجوزهایی ویژه (مانند مجوز اوفک) از آمریکاست؛ موضوعی که با توجه به موافقت اوفک با فروش محصولات بوئینگ به ایران و همچنین موافقت آمریکایی ها با فروش هواپیماهای ATR به کشورمان، احتمالا با مشکلی مواجه نخواهد شد.

 
 

این در حالی است که هنوز مشخص نیست، چه زمانی سوخوهای مسافربری روسی به کشورمان تحویل خواهد شد؛ هرچند با توجه به قراردادهای عقد شده میان این شرکت روسی و چندین مشتری دیگر و در صف تولید و تحویل قرار داشتن سوپرجت‌های 100 به این مشتریان، بعید است به زودی آسمان ایران شاهد تردد این پرنده های خریداری شده باشد.

از جمله دیگر ابهامات این قرارداد، خریدار ایرانی این هواپیماهاست که هنوز مشخص نیست کدام ایرلاین ایرانی‌ است؛ ابهامی که با توجه به حضور نمایندگان وزارت دفاع کشورمان در نمایشگاه هوافضای ماکس در روسیه و عدم حضور نمایندگان ایرلاین های ایرانی در این نمایشگاه، این ظن را تقویت می‌کند که شاید سوخو سوپرجت های خریداری شده توسط مقامات دولتی کشورمان برای هواپیمایی ملی ایران یا مصارف دیگر خریداری شده باشد.

این گمانه زنی ها زمانی تقویت می‌شود که بدانیم چندی پیش وزیر انرژی روسیه، از اعلام آمادگی کشورش برای راه اندازی خط تولید قطعات و تجهیزات هواپیماهای روسی در ایران خبر داده بود و حالا پیرو آن، خبر خرید 12 فروند هواپیمای میان پروازِ باریک پیکر، با ویژگی های مورد نیاز برای تردد در خطوط هوایی کشورمان منتشر می‌شود.

اتفاقی که می‌تواند برد تبلیغاتی زیادی برای این شرکت روسی داشته باشد و از آن سو، راه خوبی برای تأمین نیازمندی های کشورمان در این زمینه باشد. به ویژه آنکه اخبار رسیده حکایت از نرخ بسیار پایین پرنده های روس در قیاس با محصولات مشابه امثال ایرباس دارد؛ تفاوتی بسیار بزرگ که می‌تواند خرید سوخو سوپرجت های 100 روسیه به قیمت 36 میلیون دلار را در قیاس با ایرباس 320 های حدود 100 میلیون دلاری را موجه جلوه دهد.

با این ملاحظه که سوخوسوپرجت های 100 که تولیدشان از سال 2008 میلادی آغاز و در چند نوبت بهینه سازی هایی روی آنها شده، در چند کلاس و با ظرفیت بین 75 تا 100 تن تولید می‌شوند که برای توسعه خطوط پروازی داخلی در کشورمان بسیار مورد نیاز هستند؛ به ویژه آنکه این پرنده می‌تواند در وضعیت‌های جغرافیایی متفاوت تا سقف شش پرواز در روز فعالیت کند.

همه اینها در حالی است که در کارنامه سوخو سوپرجت‌های تحویل شده به شرکت‌های هواپیمایی مختلف در جهان، یک سقوط خونین و تلخ در سال 2012 میلادی در یک پرواز آزمایشی در اندونزی به ثبت رسیده که نقطه تاریکی در سابقه این پرنده به شمار می‌آید. با این ملاحظه که از سال 2005 تا کنون، قرارداد فروش 384 فروند از این پرنده با شرکت های مختلف به امضا رسیده و از سال 2011 که تحویل آن آغاز شده، 112 فروند از آن در اختیار شرکت های مختلف قرار گرفته و در حال خدمت است. 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۵
فرید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
بهتر بود خرید این هواپیما مشروط به فروش سوخو 35 به ایران میشد
یعنی به ازای هر سوخو 100 سه سوخو 25 به ایران فروخته بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
متاسفانه روسها فقط با کارت ایران بازی میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
هواپیمای خوبیه اگر در نسخه صاداراتی و بهینه خریداری شود
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
اگر این هواپیما خوبه پس ‍ چرا خودشون (روسها یا شرکت ایروفولوت) از هوا‍‍پیماهای ارباس و بویینگ استفاده میکنند.در فرودگاه مسکو فقط ارباس و بویینگ دیده می شود و از توپولف و سوخو اثری نیست. یا چرا جنگنده سوخو (اف 35) نمی فروشند.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
آخه چه اصراری هست تا راه تعامل عزتمدارانه با شیر باز است اصرار به دادن باج به شغال داریم . اگر این هواپیماها خوب بود پس چرا خود روسیه وکشور های اقمار دور وبرش هواپیمای مسافربری از امریکا واروپای غربی می خرند.تازه روسیه فروش این هواپیماها را مشروط به عدم تحریم امریکا در دادن قطعات موردنیاز ساخت انها که از خارج از روسیه تامین می گردد، نموده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
ای بابا مثل نیروگاه اتمی میشه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
خرید این تایپ هواپیما برای ایران یک اشتباه تاریخی است....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
با این هواپیماهای روسی باز جون ملت رو میخوان به بازی بگیرن.
حالا بعد توپولوف نوبت کشتن مردم با سوخوست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
با سلام، میشه به ما رحم کنید از خرید هواپیمای روسی صرف نظر کنید بابا اونهای که پای این قراداد را امضا، میکنند اونها خودشون حتی از اسم هواپیمای روس میترسند ولی اونها مطمئن هستند که خودشان و عزیزانشان به این هواپیما سوار نخواهند شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
سوخو حداکثر 100 سرنشین دارد درحالیکه ایرباس بیش از 180 سرنشین دارد. ایمنی ایرباس نیز بسیار بیش از سوخو است. حتی درمسایل فنی هم سعی می کنید گرایش سیاسی خودتان را نشان دهید!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
استاندارد ها رو با بوئینگ و ایرباس مقایسه کنید اونوقت تفاوت قیمت مشخص میشه
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟