فیلم سینمایی «رستاخیز» در شرایطی با پرداخت خسارتی بسیار کلان روبه روست که این پرسش مطرح شده، در صورت اکران این فیلم در ایران، این اثر باید چه میزان میفروخت تا 13 میلیارد تومان خالص برای صاحبان اثر بازگردد و آیا این فیلم اساساً چنین ظرفیتی در گیشه داشت؟
به گزارش «تابناک»؛ «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش ـ که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت میکند ـ از تصویربرداری شگفتیانگیزی برخوردار است که با 250 جلسه فیلمبرداری، دقت نظر کارگردان را نیز روایت میکند؛ فیلمی که با سرمایه گذاری داخلی و همچنین سرمایه گذاری قابل توجه برخی اشخاص مذهبی در برخی کشورهای عربی ثبت شد.
این فیلم در مسیری پرفراز و نشیب با مخالفت برخی علما به واسطه برخی اشتباهات در روایت و همچنین به تصویر کشیدن چهره حضرت عباس (ع) توقیف شد و پس از آنکه عوامل این فیلم سینمایی در مسیر اکران این فیلم سینمایی، نتوانستند پروانه نمایش این فیلم سینمایی را دریافت کنند، از طریق قضایی اقدام کردند، تا بدین ترتیب، زمینه اکران فیلمی را فراهم آورند که پروانه نمایشش صادر شده بود. پس از صدور حکم محکومیت برای وزارت ارشاد به جهت جلوگیری از اکران «رستاخیز» توسط دیوان عدالت اداری و بسترسازی برای پیگیری قضایی جهت تعیین خسارت، مذاکراتی میان مدیران پیشین سازمان سینمایی و مالکان این اثر رخ داد اما درباره رقم توافقی نشد.
در نهایت در روزهای اخیر «تابناک» گزارش داد، توافقی 13 میلیارد تومانی میان مسئول فعلی سازمان سینمایی و صاحبان امتیاز این فیلم انجام شده که سازمان سینمایی این مبلغ را به عنوان بخشی از رایت فیلم پرداخت کند و در عوض این فیلم تا زمانی که مخالفت مراجع تقلید رفع نشده، در ایران اکران نشود. تاکنون چندین قسط (کمتر از 10 میلیارد) از این رقم پرداخت شده که در مقایسه با ارقام اختصاصی به فیلمهای سینمایی، رقم بسیار کلانی است.
همچنین قرار است با وجود منتفی بودن اکران داخلی، نسخه فیلم که تاکنون به نمایش درآمده و تصویر چهره حضرت عباس در آن مشخص است، اکران خارجی داشته باشد؛ اکرانی که احتمالاً باید بخشی از سهم سرمایه گذاری شرکای خارجی این فیلم را بازگرداند. پرداخت رقم 13 میلیاردی با واکنشهایی در سطح افکارعمومی و رسانهها همراه شد.
در این میان، چنین پرسشی مطرح است که اگر فیلم رستاخیز قرار بود بدون سانسور و در زمان مقرر و بدون تاخیر اکران شود، باید چند میلیارد تومان میفروخت تا 13 میلیارد تومان برای سازندگانش برگشت مالی داشته باشد و با در نظر گرفتن چه رقمی از فروش، رقم 39 میلیارد تومانی به سازندگان این فیلم تعلق گرفته است؟
در سینمای ایران با در نظر گرفتن سهم سینماداران، درصد پخش کننده و هزینه تبلیغات، در بهترین حالت حدود 35 درصد رقم فروش به حساب سازنده فیلم بازمی گردد. یعنی اگر فیلمی یک میلیارد بفروشد، 350 میلیون تومان به صاحب اثر تعلق دارد و مابقی سهم سینمادار، پخش کننده، مالیات شهرداری، مالیات بر ارزش افزوده و... است.
بنابراین باید فیلم رستاخیز حدود 38 میلیارد تومان در گیشه سینمای ایران میفروخت، تا 13 میلیارد تومان به صاحبان اثر بازگردد که رقمی دور از ذهن و غیرقابل تصور است. کمدی «نهنگ عنبر 2»، پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران حدود 21 میلیارد تومان فروش داشته و هیچ عقل سلیمی نمیپذیرد که رستاخیز با همه ارزشهای هنریاش، توان فروشی حتی در حد نهنگ عنبر را در گیشه داشت.
تجربه اکران فیلمهای تاریخی و مذهبی در ایران نیز نشان داده که این فیلم توان فروش بالایی نداشت و حتی اگر «رستاخیز» را همتراز با فیلم «محمد (ص)» در نظر بگیریم که همزمان در دو گروه سینمایی به شکل بسیار گسترده و در دوره زمانی بسیار طولانی با تبلیغاتی کم سابقه اکران شد، باید به آمار حدود 14 میلیاردی فروش این فیلم اشاره کنیم که در قیاس با هزینه های تولید این اثر، یک آمار تلخ است، چرا که با این معادله از اکران داخلی 4 تا 5 میلیارد بازگشت سرمایه برای فیلم مجید مجیدی تحقق یافته است.