فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش با وجود آنکه مدتهاست مجوز اکران آنلاینِ آن صادر شده، هنوز اکران نشده و سرمایه کلانی که صرف ساختش شده و بخشی از آن متعلق به منابع عمومی کشور است، بلاتکلیف مانده است؛ بلاتکلیفی که میتواند با اکران آنلاین این فیلم در محرم به پایان برسد و بدین ترتیب، بخشی از اموال عمومی زنده شود و به بدنه سینمای ایران برای تولید آثار دیگر بازگردد.
به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش ـ که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت میکند ـ پس از یک دوره طولانی توقیف، از بیست و یکم مهر ۱۳۹۸ در یک کانال عربی یوتیوب منتشر و بلافاصله در کانالهای تلگرامی و دیگر بسترهای مجازی، این نسخه بارگذاری و دسترسی عمومیتر برای آن فراهم شد. این نسخه با کیفیت بالا که به زبان عربی دوبله شده بود، با کیفیت بالا عرضه شده و پس از حذف از یوتیوب، همچنان در کانالهای تلگرامی در دسترس است و عملاً بخش وسیعی از کنجکاوان توانستند نسخه بدون ممیزی فیلم را تماشا کنند.
«رستاخیز» که به گفته سازندگانش در ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری شده و صرفاً از جلوههای ویژه مناسبی نیز برخوردار است، به واسطه اعتراض جریانهای مختلف و حواشی دامنهدار، بلافاصله پس از یک روز نمایش، اکرانش متوقف شد. در نهایت سازمان سینمایی در اقدامی عجیب ـ که منجر به فروکش کردن اعتراضات سازندگان این فیلم شد ـ ۱۳.۵ میلیارد تومان به عنوان خرید بخشی از سهم این فیلم به سازندگانش پرداخت که رقم کلان و بیسابقه در تاریخ سینمای ایران بود.
با وجود آنکه پس از تجمیع موسسه رسانههای تصویری در بنیاد فارابی، بنیاد فارابی سهامدار عمده آن شد، هنوز برخی اتفاقات بدیهی درباره این فیلم رخ نداده که «تابناک» در گزارشی مجزا به آن خواهد پرداخت. مسالهای که اکنون واجد اهمیت است، اکران آنلاین این فیلم سینمایی در ایام محرم است. سازمان سینمایی به عنوان سهامدار عمده و تصمیم گیرنده این فیلم میتواند با توجه به صدور پروانه نمایش آنلاین این فیلم، این فیلم را در هفتههای پیش روی اکران آنلاین نماید و بدین ترتیب بخشی از بودجهای که صرف خرید سهام این فیلم شده به این سازمان بازگردد و صرف تولید آثار دیگری شود.
همچنین این رویکرد باعث خواهد شد تا این فیلم سینمایی نیز از بلاتکلیفی خارج شده و حواشی پیرامون آن، برطرف شود. تجربه اکران فیلمهای تاریخی و مذهبی در ایران نیز نشان داده که این فیلم توان فروش بالایی نداشت و حتی اگر «رستاخیز» را همتراز با فیلم «محمد (ص)» در نظر بگیریم ـ که همزمان در دو گروه سینمایی به شکل بسیار گسترده و در دوره زمانی بسیار طولانی با تبلیغاتی کمسابقه اکران شد ـ امیدی به فروش بالای این فیلم به قدری که هزینههایش را از اکران داخلی بازگرداند وجود نداشت و در این شرایط شاید اکران آنلاین نیز نتواند آوردهای چندانی داشته باشد اما در این شرایط اقتصادی، دستکم بخشی از بیت المال بازمیگردد.
سینمای ایران معمولاً به واسطه فقدان محتوای متناسب در ماههای محرم و صفر با ریزش شدید مخاطب مواجه میشود و چه بسا با در نظر گرفتنِ همه ملاحظات بتوان از این ظرفیت برای جذب محدود مخاطب در این ایام نیز استفاده کرد و ظرفیت نمایشی سینمای ایران را بیش از این در خدمت این مفاهیم ارزشمند قرار داد. «تابناک» در گزارشی مجزا به حواشی و پشت صحنههای بلاتکلیفی وضعیت این فیلم متکی بر مستندات خواهد پرداخت.