خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد گفت: از ابتدای سال آینده 60 درصد و از اول فروردین 98 حدود 80 درصد جایگاهها مکلف به عرضه بنزین یورو 4 خواهند شد.
پریچهر قزلباش که در سومین همایش و نمایشگاه ملی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی صنعت نفت سخن می گفت ، افزود : در سال 1400 همه جایگاههای عرضه سوخت کشور فقط بنزین یورو 4 در اختیار خواهند داشت.
وی مهم ترین وظیفه سازمان استاندارد را تدوین استانداردهای ملی و مورد نیاز کشور دانست و گفت: تا 10 سال پیش 8 هزار استاندارد داشتیم اما در این مدت 30 هزار استاندارد مهم نوشتیم که یکی از آنها درباره کیفیت بنزین توزیعی بود.
وی در این حال تاکید کرد: برای گازوئیل استاندارد نوشته شده است اما چون هنوز امکان تولید این فرآورده با استانداردها وجود ندارد، اجرا نمی شود.
قزلباش با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد از سال 1392 و بر اساس تکلیف قانونی، نظارتهای مختلفی بر روی جایگاههای عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG) داشته است، گفت: 30 شرکت از سوی سازمان ملی استاندارد، بر جایگاههای عرضه CNG و تجهیزات آنها نظارت دارند.
وی افزود: سازمان ملی استاندارد ایران با اجباری کردن استانداردهای ملی که درباره جایگاههای تک منظوره و چند منظوره سوختگیری است ، به حوزه نظارت بر اجرای استانداردهای جایگاههای عرضه سوخت CNG وارد شده است.
قزلباش تصریح کرد: این سازمان تاکنون به موضوع استانداردسازی 2400 جایگاه عرضه CNG ورود کرده که البته این جایگاهها به دلیل آنه زیر نظر شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی است، وضع مطلوبی دارد و 1600 جایگاه اقدامات اصلاحی را انجام داده است.
مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد مصرف انرژی و محیط زیست تاکید کرد : جایگاههای عرضه CNG از 12 برند مختلف از جمله کشورهای آلمان، ایتالیا، کره جنوبی و غیره تجهیز شده که دارای استانداردهای معتبری است ، اما وظیفه سازمان، یکسانسازی جایگاهها از نظر استاندارد ملی ایران است.
قزلباش به برخی حوادث تلخ در جایگاههای عرضه CNG اشاره کرد و افزود: برخی حوادث و اتفاقهای اخیر در جایگاههای عرضه CNG مربوط به دست کاری مخازن است، البته بر اساس ضوابط قانونی و بینالمللی در موقع سوختگیری خودروهای CNG سرنشینی نباید داخل خودرو باشد تا از حوادث احتمالی پیشگیری شود، اما به هرحال استاندارد تجهیزات جایگاهها از نظر ما وضع مطلوبی دارد.
مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد همین طور الصاق برچسب مصرف سوخت خودروهای سبک بنزینی تولید داخل را یادآور شد و تاکید کرد : بیشترین فراوانی مصرف انرژی در خودروهای داخلی در رده G دیده می شود.
این مقام مسئول همین طور تاکید کرد: نظارت این سازمان بر خودروهای سبک بنزینی وارداتی نیز اعمال می شود که طبق بررسی ها بر روی 227 دستگاه خودروی وارداتی ؛ 7 درصد در رتبه
A هستند و 27 درصد آن در پایین رده G را به خود اختصاص داده اند که خودروهای رتبه پایین را بیشتر محصولات چینی تشکیل می دهد.
وی درباره استانداردسازی مصرف موتورسیکلت نیز گفت: هر دستگاه موتور سیکلت 7 برابر خودرو آلودگی دارد و ایران با 261 مدل تولیدی، بیشترین تنوع تولید موتورسیکلت جهان را دارد که بیشترین فراوانی مصرف انرژی آنها F و با 24 درصد موتورهای تولیدی است و 11 درصد محصولات هم در رتبه A تولید می شوند.
قزلباش همچنین درباره 20 میلیون دستگاه کپسول گاز خودروهای گازسوز گفتک از 13 سال قبل با اعمال استاندارد در فرآیند ساخت این کپسولهای 11 کیلوگرمی و شیرهای آن ، از حوادث مختلفی که پیشتر سراغ داشتیم دیگر خبری نیست.
این مسئول سازمان ملی استاندارد نظارت بر مصرف تجهیزات انرژی بر را در چارچوب وظایف سازمان ملی استاندارد اعلام کرد و گفت: بر همین اساس نیز برچسب مصرف انرژی این سازمان در چارچوب 50 استاندارد تهیه شده است که لوازم خانگی یکی از اینگونه وسایل محسوب می شود.