پس از انتشار خبرهایی درباره اکران فیلمهای سینمایی حاضر در جشنواره فیلم فجر پیش از آغاز این رویداد برای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سکوت سازمان سینمایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از آغاز اکران فیلمهای سینمایی برای نمایندگان مجلس خبر داد اما معاون سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر همه چیز را تکذیب کرد و این پرسش را پیش آورد که در این فقره چه کسی دروغ میگوید؟!
به گزارش «تابناک»؛ پس از جلسه عصر روز یکشنبه دهم دی ماه کمیته فرهنگی، هنری و رسانه کمیسیون فرهنگی با محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغهزاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر و علیرضا رضاداد رابط فرهنگی سازمان سینمایی، احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از برخی جزئیات این نشست سخن گفت، از جمله ادعای نصف کردن هزینه جشنواره، حذف فرش قرمز و البته جنجالیترین بخش ماجرا، اکران خصوصیِ شماری از فیلمهایی سینمایی پیش از جشنواره برای نمایندههای مجلس بود.
سازمان در گزارشی با اشاره به سوابق چنین موضعگیریها، تاکید کرد که باز کردن پای اعضای کمیسیون فرهنگی به تصمیمات تخصصی درباره فیلمهای سینمایی به نفع سینمای ایران نیست. سوای بحث تفکیک قوا و حتی سوای مباحث فنی، کار را برای کارگردانها از آنچه اکنون شاهدش هستیم پیچیده تر میکند و اگر رئیس بعدی سازمان سینمایی نیز در راستای تفکیک قوا زیر بار ادامه چنین رویه غلطی نرود، تحت فشار قرار خواهد گرفت و بنابراین نباید این رویه غلط را آغاز کرد. حتی برخی نمایندگان مجلس نیز با این رویه مخالفت کردند و خلاف اصل تفکیک قوا خواندند.
اکنون مشخص شده که اکران فیلمها برای نمایندگان مجلس با نمایش فیلمهای مستند شروع شده و دبیر کمیته هنر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره اکران فیلمها قبل از جشنواره برای اعضای کمیسیون خبر داده است: «پیشنهاد برای اکران فیلمها قبل از آغاز جشنواره را به سازمان سینمایی ارائه دادیم که پذیرفته شد و از هفته قبل هم اکران فیلمها آغاز شد و فیلم مستندی که به جشنواره راه یافت را دیدیم. این روند ادامه خواهد داشت و امکان دیدن فیلمها قبل از جشنواره برای کمیسیون فرهنگی مجلس فراهم شده است.»
آزادیخواه در پاسخ به این سوال که بعد از دیدن آثار توسط کمیسیون فرهنگی مجلس اعمال نظری هم صورت میگیرد، گفت: «به صورت استصوابی خیر اما استطلاعی امکان دارد. این که کمیسیون فرهنگی بتواند مسیر جشنواره را تغییر دهد و فیلمی را که وارد بخش مسابقه شده است، جابجا کند، به لحاظ قانونی امکانپذیر نیست.» و در واقع نمایندگان مجلس در قالب استطلاعی به مسئولان سازمان سینمایی میگویند که آن سکانس از آن فیلم و این سکانس از این فیلم مشکل دارد و طبیعتاً مسئولان سینمایی مشکلگشا هستند.
پس از علنی کردن ماجرا توسط آزادیخواه، داروغهزاده معاون سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اینکه نمایش فیلمها قبل از آغاز جشنواره خلاف مقررات است گفت: «تا زمان آغاز جشنواره فیلم فجر، فیلمهای بخش سودای سیمرغ برای هیچ فرد، نهاد و گروهی امکان نمایش ندارد البته فقط فیلمهای مستند و کوتاه که پیش از این در جشنواره سینما حقیقت و یا فیلم کوتاه تهران نمایش داده شدند از این امر مستثنا هستند. ما و مسئولان جشنواره و سازمان سینمایی به لحاظ قانونی اجازه نمایش هیچ فیلمی را برای هیچ فردی قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر نداریم. البته هر تهیه کنندهای میتواند با تصمیم شخصی اثرش را برای هر فرد یا نهادی نمایش بدهد.»
در واقع داروغه زاده مستندها را از سایر فیلمهای سینمایی سوا کرد و کوشیده نمایش هر فیلم را به تهیه کننده نسبت دهد و در عین حال تاکید کرده او و همکارانش در سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر، هیچ فیلمی را برای هیچ گروهی از جمله نمایندگان مجلس پیش از دوازدهم بهمن ماه اکران نخواهند کرد.
با کنار هم قرار دادن موضع گیری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی بر آغاز اکران فیلمها برای نمایندگان مجلس و موضع گیری معاون سازمان سینمایی، بالاخره باید پذیرفت یکی از این دو نفر حقیقت را نمیگویند اما چه کسی درباره سرنوشت فیلمهای سینمایی دروغ میگوید؟ اندکی گذر زمان پاسخ این پرسش را عیان میسازد!
به نظر میرسد همه اقدامات برای برگزاری بیسروصدای جشنواره فجر در دستور کار است و حتی در اقدامی عجیب جدول اکران فیلمها در سالن اصلی با قرعه کشی و شبیه به رویدادهای فوتبالی تعیین میشود. این روش از آن جهت در دستور کار قرار گرفته تا اعتراضات برخی کارگردانها در هر دوره که نسبت به زمان اکران فیلمهایشان معترض بودند، نیز مطرح نشود. مشخص نیست چرا چنین روش ویژهای به ذهن مدیران جشنوارههای پرسابقه کن، برلین و ونیز نرسیده است!