معاون بینالملل دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی از واگذاری چند طرح به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: یکی از این طرحها ارتقای 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه برتر به تراز بینالمللی بوده است که دانشگاه در مسیر تحقق شاخصهای بینالمللیسازی، توفیق زیادی در جذب نخبگان ایرانی غیرمقیم داشته است.
به گزارش ایسنا، فرهاد یزداندوست با بیان اینکه وزارت علوم در سال گذشته اقدامات گستردهای در این راستا انجام داده، یکی از این اقدامات را دادن فراخوان به دانشگاههای مختلف کشور عنوان کرد و افزود: به دنبال این فراخوان مجموع 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه بعد از بررسیهای مفصل انتخاب شدهاند تا بتوانند در این رقابت جانمایی شوند.
وی با اشاره به اینکه این 25 دستگاه آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی به کمک تأمین اعتبارات و پشتیبانی از سوی دولت میتوانند به تراز بینالمللی برسند، به تعریف این تراز پرداخت و توضیح داد: علیرغم تمام شاخصهایی که برای تراز بینالمللی در جهان مطرح شده است، تعریف کنونی و ملی ما از آن، قرار گرفتن 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه برتر ایرانی در رتبه کمتر از 200 است که این موضوع باید در اکثر رتبهبندیهای معتبر جهانی از جمله شانگهای، تایمز و QS صادق باشد.
معاون بینالملل دانشگاه خواجهنصیر ادامه داد: هماکنون نیز برخی دانشگاههای ما در آسیا سرآمد هستند و رتبههای کمتر از 500 را به خود اختصاص دادهاند. با این حال تلاش بر این است که در حرکت منسجمی که در قالب طرحهای اقتصاد مقاومتی مطرح شده، بتوانیم رتبههای کمتر از 200 را از آن خود کنیم.
یزداندوست از تقاضا از دانشگاهها برای شرح جایگاه فعلی خود، دورخیز آنها برای رسیدن به هدف مذکور در یک بازه زمانی معین (بعضاً برای سال اول) و نیز بیان میزان اعتبارات مورد نیاز در چارچوب شاخصهای به وفاق رسیده تهیه شده در کمیته سنجش این موضوع در وزارت علوم خبر داد و اضافه کرد: به دنبال انجام این مأموریت از سوی دانشگاهها، فرآیند قابل توجه بررسی و تدقیق آمار و ارقام انجام شد.
وی افزود: سرانجام در تاریخ 20 دی ماه جاری قراردادها به صورت رسمیر با حضور وزیر علوم و در محل این وزارتخانه به امضای طرفین (وزارت علوم و دانشگاهها) رسید تا دانشگاههای منتخب بتوانند آغاز به کار کرده و اعتبارات مورد نیاز نیز در اختیارشان قرار گیرد.
معاون بینالملل دانشگاه خواجهنصیر با بیان اینکه تلاش دانشگاهها در وهله اول، دستیابی به شاخصهای معین شده در چارچوب وزارت علوم است، ادامه داد: بعد از این دستیابی، ارزیابی مجدد صورت گرفته و میزان توفیق دانشگاهها در این امر به صورت مستمر و تا زمانی که بتوانند ارتقاء پیدا کنند (که فعلاً منظور همان ورود به تراز بینالمللی است) بررسی خواهد شد.
یزداندوست، دستهبندی برخی از این شاخصها را آموزشی، پژوهشی و پشتیبانی معرفی کرد و گفت: در زمینه آموزشی این مطرح است که ما تا چه اندازه بتوانیم دانشجوی خارجی پذیرفته، تنوع ملیتی دانشجویان را فراوانی بخشیم.
وی سمت و سو بخشیدن به کارهای متعارف دانشگاهها در حوزه پژوهش و هدایت آنها به سمت کیفیت بالاتر، چاپ مقالات در نشریات معتبر همچون "ساینس" (Science)، "نیچر" (Nature) و... را از دیگر نمودهای شاخصهای قرار گرفته در دستهبندی وزارت علوم مطرح کرد و گفت: به هر روی قصد ما این است که رنگ و بوی حرکت دانشگاههایی که در تلاش برای ارتقاء هستند، در عرصه بینالمللی شناخته شده و بروز فعالیتهای علمی کشور بازتاب بیشتری پیدا کند.
معاون بینالملل دانشگاه خواجهنصیر با بیان اینکه این دستهبندیها در اسناد و مدارک وزارت علوم چاپ شده و قابل دسترس است، آنها را دستور کار آنی دانشگاهها خواند و ابراز امیدواری کرد که این مراکز بتوانند در همین زمینه حرکت کنند.
یزداندوست یکی از عنوانهای مطرح شده در شاخص آموزشی را تعداد دورههای مشترک با دانشگاههای معتبر خارج از کشور عنوان کرد و توضیح داد: در این رابطه توفیقی که دانشگاه خواجهنصیر در طول سال 96 به دست آورده، تعریف 6 رشته رسمی مشترک با دانشگاههای کره، روسیه و هلند است.
وی با تأکید بر برگزاری این دورهها در حال حاضر در دانشگاه خواجهنصیر، ادامه داد: دانشجویان باید بخشی از دورهها را در ایران و بخشی را در خارج از ایران بگذرانند، که این امر منتهی به دریافت مدرک دوگانه خواهد شد. به عبارتی دانشجویان هم مدرک کارشناسی ارشد کشور ما و هم مدرک کارشناسی ارشد کشور خارجی را دریافت خواهند کرد.
معاون بینالملل دانشگاه خواجهنصیر دریافت مدرک این دورههای مشترک در مقطع دکترا را نیز به همین منوال دانست و افزود: در این مقطع بخش زیادی از کار مربوط به مقدمات آموزشی اولیه در داخل کشور انجام شده، در مرحله تحقیقات نیز هماهنگی دو استاد مشترک راهنما از دانشگاه خواجهنصیر و دانشگاه خارجی همکار منجر به دریافت دو مدرک خواهد شد.
یزداندوست با اعلام اینکه برگزاری چنین دورههایی برای دانشجویان کارشناسی به صلاح دانشگاه نبوده و مورد نیاز کشور هم نیست، رشتههای تحصیلی این دورهها را رشتههای دارای قابلیت همافزایی دانست و نیز ابراز امیدواری کرد که کمکهای دریافتی در چارچوب این طرح، تنوع کشورها و تنوع موضوعی این دورههای بینالمللی را رقم بزند.
وی، یکسان و همسطح بودن این دورهها در دو کشور را ضروری دانست و تصریح کرد: تلاش ما در وهله اول ایجاد ظرفیتی دوطرفه است که به موجب آن دانشجویان خارجی بتوانند بخشی یا همه دوران تحصیلی خود را در ایران بگذرانند.
معاون بینالملل دانشگاه خواجهنصیر توفیق زیاد در جذب نخبگان ایرانی غیرمقیم را از دیگر دستاوردهای دانشگاه خواجهنصیر عنوان کرد و توضیح داد: در این خصوص پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مراکز آموزشی و کمکهای وزارت علوم حائز اهمیت است. به دنبال این تلاشها تعداد متنابهی از افراد در قالبهای مختلف از جمله فرصتهای مطالعاتی کوتاهمدت، اساتید مُعین یا Agent Professor و ... به ایران آمده و اقداماتی صورت گرفته تا برای برخی از آنها شرکتهای دانشبنیان راهاندازی شود.
یزداندوست با بیان اینکه دانشگاه خواجهنصیر از اساتید مدعو در قالب برنامههایی همچون برگزاری کارگاهها و سخنرانیهای موضوعی به تواتر بهره برده است، خارج از کشور بودن محل سازمانی این افراد را غنیمت شمرد و گفت: این موضوع در اشکال مختلفی به تحقق شاخصهای بینالمللیسازی کمک خواهد کرد.
وی اقدام به انجام پژوهشهای مشترک بینالمللی از سوی این اساتید را یکی از اشکال این کمک توصیف کرد و افزود: این اساتید میتوانند در آینده حلقه واسط ما با کشور مقصد باشند.
معاون بینالملل دانشگاه خواجهنصیر در پایان، صرف تعامل با دانشگاههای همتراز بینالمللی را، که به علت سابقه کاری بیشتر در دنیا مطرح هستند، مفید دانست و تأکید کرد: از این مهمتر، ایجاد همافزایی در داخل کشور مطرح است تا ارتقای مرتبه (نه صرفاً جهت پیاده کردن سیستمهای حاکم در خارج از کشور، بلکه قرار گرفتن در ترازی که موجب دیده شدن و بهتر دیده شدن دانشگاههای کشور شود) محقق شود. بدیهی است که این اتفاق میمون و مبارکی بوده، خواهش ما نیز این است که همه به تحقق آن کمک کنند.