رئیس دانشگاه علم و فناوری مازندران گفت: دانشگاهها باید از حالت روزمرگی و مدرک گرایی خارج شوند.
به گزارش ایسنا، حمید محمدزاده با تاکید بر این که اساتید از دانشجویان استفاده ابزاری نکنند، اظهار کرد: در گذشته اساتید از دانشجو استفاده ابزاری میکردند؛ یعنی دانشجو کار عملی و پژوهشی انجام میداد و استاد تاکید داشت که نام او هم باشد، اما اکنون برخی از قوانین اجرایی در کار پژوهشی دانشگاهها حذف شده و از کار کپی کردن در امر پژوهش کاسته است. در حال حاضر نیز اساتید به دنبال کار قویتر پژوهشی میروند.
محمدزاده گفت: برای اینکه از حالت پژوهش محوری که فقط تولید محتوا یا علم می کرد خارج شویم باید به بحث کار آفرینی بیشتر توجه شود؛ تا چند سال آینده دانشگاهها باید 50 درصد هزینه خود را تامین کنند و این هزینه باید از راه انجام پروژهها و پژوهش در دانشگاه صورت پذیرد.
رئیس دانشگاه علم و فناوری مازندران بیان کرد: حمایت مدیریتی دستگاهها از کارهای پژوهشی دانشجویان میتواند باعث ارتقاء و ایجاد فرصتهای شغلی برای آنان باشد؛ زیرا به وجود آمدن اعتماد بین بخش صنعت و دانشگاه میتواند سبب ارتقاء هم دانشگاه، دانشجو و بخش صنعت باشد.
محمدزاده افزود: در چهار سال گذشته دو برابر 18 سال گذشته رشد داشتهایم، چون خودمان برای خود تصمیم گرفتیم و این استقلال باعث میشود دنبال خواستههای خود باشیم نه اینکه منتظر باشیم کسی ما را به خواسته ها برساند.
رئیس دانشگاه علم و فناوری مازندران با اشاره به اینکه دانشگاهها باید از حالت روزمرگی و مدرک گرایی خارج شده و با طرح و برنامه بلند مدت مطالبات خود را اجرا کنند، اظهار کرد: رسانه میتواند کمک کند تا ذائقه دانشجو را به سمت کسب مطالبات خود هدایت شود و مسئولان را متمرکز بر خواستههای خود کنند.
وی بیان کرد: مدیریت دانشگاه باید دانشجو را ماموریتگرا کند، یعنی در یک حوزه تخصصی از دانشگاه به دانشجو ماموریتی داده شود تا از دانشگاه خارج و با صنعت ارتباط برقرار کرده و در جلسات بخش صنعتی به عنوان نماینده دانشگاه حضور پیدا کند؛ این اعتماد فرصتی مهم برای دانشجو برای جذب و کار تولید در حوزه صنعتی است.