به گزارش «تابناک»؛ سه ماه بیشتر از عمر مدیریت جدید شهری نگذشته بود که خبر رسید، قرار است، شهرداری طرح جدید ترافیک را اجرایی کند؛ طرحی که از همان ابتدا کارشناسان انتقادات جدی به آن داشته و آن را خام و ناپخته عنوان کردند.
با توجه به اینکه حدود چهل سال از اجرای طرح ترافیک تهران میگذرد، ارائه طرح جدید یکی از ملزومات شهر تهران محسوب میشود، چون پایتخت نسبت به گذشته توسعه و افزایش جمعیت داشته است. حال مدیریت جدید شهر تهران در اولین اقدام خود، طرح جدید ترافیک را با ابهامات و مشکلات زیادی مطرح کرد.
در ابتدا مسئولان امر، چراغ خاموش حرکت میکردند و توضیحی در این باره نمیدادند. سؤالات زیادی ایجاد شد و هر روز موج انتقادات بیشتر میشد.
در بررسیهای اولیه طرح جدید ترافیک تهران، اعضای شورای شهر اطلاعات کافی و دقیقی در این باره نداشتند و در این خصوص برداشتهای خود را اعلام میکردند که موجب سرگردانی مردم در طرح جدید ترافیک میشد؛ یکی از تذکرات آنها به مدیریت شهری این بود که چرا اطلاعات طرح در اختیار اعضای شورا قرار نگرفته است؟
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرد: بازنگری طرح ترافیک شهر تهران در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در حال انجام است، ولی هنوز پیشنهادی از سوی شهرداری تهران مبنی بر مطرح شدن آن در صحن علنی شورا ارائه نشده است؛ این در حالی است که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، باید قبل ارائه لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد خود را مبنی بر تعیین وضعیت و سرنوشت طرح ترافیک سال آینده به شورای شهر ارائه کند.
علیخانی تأکید دارد، هر گونه تغییر در محدوده طرح ترافیک، باید در گام نخست به تصویب شورای ترافیک برسد تا قابل ارائه در صحن علنی شورای شهر و در نهایت منجر به تصویب آن شود.
شائبه درآمدزایی در این طرح برای شهرداری بالا گرفت و کارشناسان معتقد بودند تنها هدف شهرداری کسب پول از این طرح است.
پور سید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: با این فرمول جدید، شهروندان آزادی بیشتری در ورود به محدوده طرح ترافیک دارند. به همین دلیل به احتمال زیاد موضوع ثبت نام و فروش سالانه آرم ترافیک برای همیشه در تهران منتفی خواهد شد.
وی بر این باور است که شهرداری با اجرای طرح جدید ترافیک تهران به دنبال درآمد زایی بیشتر نیست و با این اقدام شاهد کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهیم بود و طرح ترافیک نیز عادلانهتر بین شهروندان توزیع میشود. معاون شهردار تهران اعتقاد دارد که با آزاد شدن طرح ترافیک همه مردم مجاز هستند که به این محدوده ورود داشته باشند، اما این ورود با عوارضی همراه است که باید آن را بپردازند.
شهرداری تهران به رغم ایرادهای کارشناسان به این طرح، طرح جدید ترافیک را برای تصویب به شورای ترافیک تهران ارسال کرد. پلیس راهور که یکی از اعضای شورا ترافیک است، از همان ابتدا جزو مخالفین سرسخت این طرح بود و اعتقاد داشت که تجهیزات و امکانات لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد.
سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در این باره گفت: این طرح خام بوده و پلیس با آن مخالف است. اما نهایتا در شورای ترافیک پلیس هم با طرح جدید ترافیک موافقت کرد و این طرح برای تعیین نرخ عوارض به شورای شهر تهران ارسال شد.
مسئولان شهرداری تهران معتقدند که این طرح بار ترافیکی را کاهش میدهد. پورسیدآقایی در دفاع از این طرح به صحن شورا آمد و در این باره گفت: اجرای این طرح موجب میشود که ۲۰ درصد ترافیک تهران کاهش یابد و آلودگی هوا هم کمتر شود و عدالت نیز در نحوه استفاده از طرح ترافیک جدید برای شهروندان لحاظ خواهد شد و از ۱۵ فروردین سال آینده نیز طرح ترافیک جدید اجرایی میشود.
شهرداری طرحی را به شورا ارائه کرده بود که فقط نرخ بود و نحوه اجرای کار پیوست نشده بود، اما با تمام این معایب نهایتا عوارض ورود به محدوده ترافیک توسط اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.
حال باید طرح ترافیک یک خان دیگر را هم طی میکرد و فرمانداری تهران نیز مهر تأیید به اجرای این طرح میزد. اما در هنگام بررسی این طرح در کمیته انطباق فرمانداری تهران، مباحثی مطرح شد و از ۹ بند طرح ترافیک به شش بند آن ایراد قانونی گرفته شده است.
روز گذشته دوباره پلیس به طرح جدید ترافیک واکنش نشان داد و گفت: زیر ساختهای لازم برای این طرح فراهم نیست و تا زمانی که زیرساختها تکمیل نشود، اجازه اجرای طرح داده نمیشود.
مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران نیز در مخالفت با اجرای طرح جدید ترافیک گفت: تا زمانی که شهرداری تهران زیرساختهای طرح ترافیک جدید مانند دوربینهای خروجی را نصب نکند، این طرح قابل اجرا نیست و کارتهای طرح ترافیک سال ۹۶ در سال ۹۷ هم اعتبار خواهد داشت.
در این باره، محمد قانبیلی، عضو کمیته انطباق فرمانداری تهران در گفتوگو با فارس گفت: باید شورای حل اختلاف در مورد طرح جدید ترافیک نظر دهد و اجرای آن در سال آینده با شرایط فعلی امکان ندارد و حتی اجرای طرح فعلی هم در سال آینده وجود ندارد.
وی بر این باور است، بعضی از مواردی که در این طرح آمده با قانون مغایرت دارد و اجحاف در حق مردم است و باید بیشتر بررسی شود.
با توجه به توضیحات عضو کمیته انطباق مبنی بر لغو طرح ترافیک در سال آینده، فارس طی تماسهای مکرر با پورسید آقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران موفق به دریافت پاسخی از سوی وی نشد.
بر اساس این گزارش، شهرداری تهران با توجه به انتقادهای فراوان کارشناسی که به این طرح بود، اصرار بر انجام آن بدون توجه به زیرساختها داشت. حال به نظر میرسد، مسئولان سایر نهادها به مشکلات این طرح پی برده و در مرحله آخر قصد دارند جلوی اجرای آن را بگیرند.