عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید خود و کارشناسان این کمیسیون از فرودگاه یاسوج، بر ضرورت یافتن جعبه سیاه هواپیمای ATR تاکید کرد و گفت که کارشناسان این کمیسیون از بدو یافتن تا استخراج دادهها بر آن نظارت خواهند کرد.
بهرام پارسایی در گفتوگو با ایسنا، افزود: پیرو جلسات قبلی کمیسیون اصل ۹۰ با سازمان هواپیمایی کشوری و هواپیمایی آسمان، امروز به همراه کارشناسان کمیسیون و همچنین آقای زارعی نماینده بویراحمد و دنا از فرودگاه یاسوج بازدید کردیم و با مدیر بحران این استان و معاونین استانداری نیز دیداری داشتیم که در این دیدار اقداماتی که از روز حادثه تا امروز انجام شده بود، تشریح شد.
وی افزود: کمیسیون اصل ۹۰ مطالبه خود را از مدیریت بحران استان که مسئول پیگیری این سانحه است مطرح کرد و از آنها برای روشن کردن حقایق کمک خواست که ما منتظر دریافت توضیحات مکتوب فرودگاه نیز هستیم.
نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: در کنار پیگیریهایی که برای یافتن اجساد هموطنانمان که در این حادثه جانشان را از دست دادند انجام میشود، آنچه میتواند به حل موضوع کمک کند دستیابی به جعبه سیاه هواپیماست که طبق گفتههای مسئولین، نقطهزنی شده اما علیرغم اینکه محل قرار گرفتن و نصب جعبه سیاه مشخص است، گفته میشود که دسترسی به آن امکانپذیر نیست به ویژه اینکه بارش برف در ارتفاعات دسترسی به محل حادثه را دشوار میکند.
پارسایی با بیان اینکه با توجه به رویت دم هواپیما که جعبه سیاه در آن قرار دارد این جعبه باید سالم باشد گفت: اصرار جدی ما این است که جعبه سیاه با کمال دقت مکانیابی شود و با نظارت منتقل شود. کارشناسان کمیسیون اصل ۹۰ هم از بدو یافتن آن تا استخراج دادهها بر آن نظارت خواهند کرد. در واقع بخش اعظمی از پیگیری ما به جعبه سیاه بر میگردد که در دسترس قرار گیرد.
وی در پایان همچنین گفت که هیات اعزمی از سوی کمیسیون اصل ۹۰ با یکی از خانوادههای داغدار در سانحه سقوط هواپیما که سه عضو خود را در این حادثه از دست داده بودند، ملاقات کرده و انتظار آنها نیز علاوه بر تعیین تکلیف اجساد عزیزشان، روشن شدن حقیقت موضوع است.
شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر اظهار داشت: پس از وقوع سانحه سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا،جلسات متعددی را در تهران و یاسوج با حضور افراد شاخص عملیات کوهستان از ارتش، هلال احمر و فدراسیون کوهنوردی برگزار کردیم تا استاندارد عملیات مشخص شود. همچنین افراد هیمالیا نورد در تیم ها و جلسات بکارگیری شدند.
وی ادامه داد: گزارشات مختلفی را به مدیریت بحران استانداری ارسال و اعمال کردیم که عملیات جستجو در این شرایط می تواند برای تیم های امدادی خطرناک باشد.
به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر تلاش از روز اول بر کاهش ریسک و خطر برای تیم های حاضر در منطقه بود.
فتحی با اعلام اینکه اجازه نمی دهیم ریسک و اصرار باعث ایجاد خطر برای امدادگران شود، تاکید کرد: اگر بهمن در دهلیزی که لاشه وجود دارد رخ بدهد، لاشه هواپیما، اجساد و امدادگران را با خود به داخل دره برده و دیگر نمی توانیم به آنها دسترسی داشته باشیم.
وی در پایان گفت: عملیات متوقف است و هیچ زمانی برای انجام دوباره آن درنظر نگرفته ایم. نمی توانیم بدون در نظر گرفتن خطرات برای نیروهای امدادی ارتش، هلال احمر و کوهنوردان دست به عملیات بزنیم.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد آخرین وضعیت عملیات جستجوی بقایای هواپیمای پرواز تهران- یاسوج را تشریح کرد.
به گزارش مهر، امان الله جهانبین پیش از ظهر چهارشنبه در رابطه با جزئیات عملیات جستوجوی بقایای هواپیما، گفت: از ظرفیت کوهنوردان بومی دارای تجربه و توانمندی نیز در کنار نیروهای امدادی برای جستجو در ارتفاعات استفاده خواهد شد.
برادر "خلبان فولاد" کاپیتان پرواز بی بازگشت ۳۷۰۴ تهران- یاسوج گفت: ما همه داغدار این مصیبت بزرگ هستیم و در غم همه عزیزانی که به سوی عبودیت رفتند، عزادار هستیم. ما برای تمامی از دست رفتگان طلب مغفرت می کنیم و همه این عزیزان را فرزندان خود می دانیم و در غم همه شریک هستیم.
فولاد با اشاره به خصوصیات شخصیتی کاپیتان فولاد تصریح کرد: ایشان فردی وارسته، پاک، مومن، به شدت متعهد به مردم و اهل نماز و رزمنده دفاع مقدس بودند. ایشان در دوران دفاع مقدس، در هوانیروز خدمت می کردند و در کشور نفر اول پرواز با ای تی آر بودند. ایشان ۴۲ سال با همه هواپیماهای سبک و سنگین و هواپیمای توپولوف پرواز می کرد و در این امر بسیار مهارت داشته و همواره نیز توکل داشتند.
وی افزود: مرحوم فولاد همواره می گفتند که چه بهتر که مرگ من در راه خدمت به مردم باشد. در زلزله سال ۵۸ طبس در حالی که مجروح در هواپیما داشتند، هواپیمای ایشان در اثر یخ زدگی قفل شد و ایشان هواپیما را در عشق آباد شوروی در یک اتوبان با سلامت به زمین نشاندند و بعد از رفع نقص هواپیما در همان اتوبان بلند شد و به ایران بازگشت.
وی تصریح کرد: کاپیتان فولاد چندین بار هواپیما را با نقص فنی سالم به زمین نشاند و در سال ۹۲ نیز یکی از موتورهای هواپیما در پرواز یاسوج از کار افتاد و ایشان بدون هیچ حادثه ای هواپیما را به سلامت در باند فرودگاه یاسوج به زمین نشاند. ایشان ۱۸ هزار ساعت پرواز داشته و مسیر تهران به یاسوج را بیش از ۴۰۰ بار پرواز کرده بودند.