بعد از مخالفت‌های گسترده، پای دیوان عدالت اداری هم به ماجرا باز شد؛

احتمال لغو اجرای طرح جدید ترافیک تهران قوت گرفت

در حالی که فراهم نشدن زیرساخت‌های طرح جدید ترافیکی در تهران، موجب شده معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری از تعویق اجرای آن خبر برسد، اخباری منتشر شده که حکایت از قوت گرفتن احتمال لغو این طرح دارد!
کد خبر: ۷۹۰۸۰۴
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹ 17 April 2018
|
10752 بازدید
|
در حالی که فراهم نشدن زیرساخت‌های طرح جدید ترافیکی در تهران، موجب شده معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری از تعویق اجرای آن خبر برسد، اخباری منتشر شده که حکایت از قوت گرفتن احتمال لغو این طرح دارد!

به گزارش «تابناک»؛ طرح ترافیک جنجالی تهران که پس از حرف و حدیث‌های فراوان، با اعمال تغییراتی به تصویب شورای شهر رسیده و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شده است، حالا با مانعی جدید و البته بسیار جدی‌تر از موانع قبلی روبه رو شده، به گونه‌ای که ممکن است لغو شود.

آن گونه که فارس خبر داده، مانع جدید «دیوان عدالت اداری» است. همان مرجع عالی رتبه‌ای که پیشتر هم یک بار در خصوص طرح ترافیک در سال‌های گذشته ورود کرده و رأی به ابطال داده و حالا شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بار دیگر به این مقوله ورود کرده است. این بار به دلیل افزایش چندین برابری عوارض طرح ترافیک به نسبت سال گذشته.

بر اساس این گزارش، برخی مغایرت‌های قانونی از جمله افزایش بی سابقه و چندین برابری عوارض برای برخی گروه‌های هدف، در دستور کار کمیسیون تخصصی شهرداری‌های دیوان عدالت اداری قرار گرفته و احتمال صدور دستور موقت توقف اجرای آن نیز می‌رود، چون این میزان افزایش با ماده ۷۷ اصلاحی قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مغایرت دارد.

بر اساس این ماده، افزایش عوارض تنها در محدوده نرخ تورمی رسمی کشور، یعنی نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی کشورمان ممکن است، در حالی که در طرح جدید ترافیک تهران، برای برخی گروه‌ها افزایش ۴۰۰ درصدی در نظر گرفته شده است. افزایشی چشمگیر که، چون با قانون در مغایرت است، هیچ توجیهی برای آن پذیرفتنی نخواهد بود.

موضوعی که پیشتر نیز اثبات شده است؛ به این صورت که دیوان عدالت اداری شهریور ماه سال گذشته مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص افزایش عوارض طرح ترافیک سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ را به دلیل افزایش ۸۰ درصد عوارض را ـ که مخالف و بیش از نرخ تورمی اعلام شده توسط بانک مرکزی بود و با قانون یاد شده مغایرت داشت ـ باطل اعلام کرد؛ موضوعی که بر اساس آن، طرح جدید ترافیک تهران اشکال دار به نظر می‌رسد و باید تصحیح یا لغو شود.

اتفاقی که حتی پس از اجرای طرح هم می‌تواند رخ دهد و از این روی، متفاوت از مخالفت پلیس راهور یا فرمانداری و استانداری با طرح جدید است که رفع شدنی به نظر می‌رسیدند و در نهایت هم رفع شدند. مشکلی بزرگ که نشان می‌دهد ظاهرا نه مسئولان شهرداری تهران و نه شورای پنجم شهر تهران از این قانون اطلاع نداشته‌اند!

دیوان عدالت اداری در حالی به این موضوع ورود کرده که پیشتر، در واپسین روز‌های سال ۹۶ سازمان بازرسی کل کشور هم از ورود این سازمان به موضوع طرح ترافیک خبر داده و به طور ویژه، بررسی شرایط و ضوابط طرح خبرنگاران را مدنظر قرار داده بود؛ بررسی که قاضی سراج در تشریح آن گفت: یا آلودگی هوا داریم یا نداریم؛ اگر آلودگی داریم، خودرو با طرح یا بی طرح تفاوتی ندارد و با گرفتن پول آلودگی تمام نمی‌شود. باید تصمیم عاقلانه گرفته شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «چرا هنوز اقدامی صورت نگرفته است»، گفت: هنوز قیمت نهایی تصویب نشده که ما بخواهیم ورود کنیم و فکر هم نمی‌کنم این قیمتی که عنوان کرده‌اند به تصویب برسد. من با ۱۰۰ درصد طرح ترافیک خبرنگاران به این صورت مخالفم و صورت تصویب قیمت طرح ترافیک خبرنگاران، سازمان بازرسی ورود خواهد کرد.

پیچ و خم‌هایی که با دیگر موانع قرار گرفته بر سر راه طرح جدید تفاوت جدی دارد. آنقدر جدی که می‌تواند طرح جدید ترافیکی را ناکام کرده و همه چیز را به روال سابق برگرداند. اتفاقی که با توجه به تأخیر‌های فراوان در اجرای این طرح و مشکلات ریز و درشتی که گریبانش را گرفته، بعید نیست پیش از بررسی در دیوان عدالت و اداری و صدور حکم برای آن رخ دهد!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴۵
کماندار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
طرح های خلق الساعه.بدون مطالعه بهتر از این نمی شود. اگر مرض پول گرفتنه که همین هم هست روش دیگری را انتخاب بفرمایید.مردم را بیشتر از این سر کار نگذارید......این هم از طرح های شورای شهر جدید است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
هدف این طرح فقط و فقط کسب درآمد بیشتراست ودلشان به برای آلودگی هوانسوخته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
همه عوارض امسال چند برابر شده اند مثل عوارض نوسازی وپسماند واحدهای اداری وتجاری اما کو گوش شنوا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
باید از خودروهای تک سرنشین عوارض گرفته بشه همچنین از خودروهایی که محل زندگی فرد خارج از تهرانه ولی هر روز به تهران رفت و آمد میکنه و بار ترافیکی به تهران تحمیل میکنه
فریبرز
| Canada |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
من اغلب با این کاستی در سامانه مدیریتی و اجرائی در مملکتی همچون ایران مواجه هستم که سومین کشور تولید کننده «مهندس» در جهان است. من بخوبی بخاطر دارم که زمان تعریض تونل کندوان یکی از مقامات بلند پایه عنوان کرد که جهت اجرای طرح کار، کارشناسانه انجام نشده است. وقتی بی گدار به آب می زنیم، انتظاری است عبث که فرجام خوشایندی در انتظارمان باشد. طرح های مانند سد سازی، آبخیزداری، بیمه، و ... تا صبح می شود نوشت و ایراد گرفت. راه درمان هم بسیار ساده است: تفکر قبل از اقدام، اتکا به خرد جمعی، بررسی دقیق مزایا و معایب طرح، و ... اول منار را ندزدیم که بعد قادر به یافتن چاه نباشیم. منتهی کو گوش شنوا. از ماست که بر ماست.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
اصلا نباید طرح ترافیک فروخته بشه، مگه خودرویی که میاد تو طرح آلودگی ایجاد نمیکنه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
کلا توي همه برنامه دوست دارن هميشه زير سوال باشن نميدونم نخبگان کجا ميرن وقتي مملکته اينقدر بهشون نياز داره اونا نيستن که اينا دارن با اين طرحهاي اب دو خياري نپخته با روان مردم بازي کنن
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
این افرادی که روی این طرح پافشاری میکنند اصولا افرادی هستند که سوء مدیریت خودشون رو میخوان با افزایش درآمد ماله کشی کنند، در ضمن خودشون هم مایه دار هستند و ماشینهای میلیاردی دارند (مثلا همین چند روز پیش یکی از همین نوع مدیران وثیقه 5 میلیاردی که خونه زنش - بخوانید خودش ولی به نام زنش- بود داده بود من تا دیروز فکر میکردم این آقا تهش خونش یه میلیارد باشه) اصولا اینها هیچ وقت ساعت 7 صبح متروی تهران رو تجربه نکردند. و یا زمستون تو ترافیک عصر تهران 2 ساعت تو اتوبان همت گیر نکردنند
هر فردی که ترافیک تهران رو دیده باشه میدونه که افزایش زمان طرح ترافیک و یا محدوده اون باعث افزایش بیشتر ترافیک در بقیه مناطق میشه (قانون بقای ترافیک در تهران) به نظر بنده حقیر نیت خلوت شدن خیابونهای تهران برای تردد راحتر اقشار پردرآمد و خودِ آقایون هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
این همه بگیر و ببند فقط برای خبرنگار ها داره انجام میشه ؟؟!!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
دقیقن دوست عزیز. برای ما آدم معمولیها این طرح ارزونتر هم هست. منتها اون کسانیکه قبلن رانت داشتن و مفتی وارد طرح میشدن حالا بهشون زور اومده که چرا باید مثل بقیه عوارض پرداخت کنن. خخبرنگارهای محترم هم که طبعن چون نفع شخصیشون این وسط هست دارن به درو دیوار میکوبن که طرح رو به شکست برسونن
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
دو سال دیگه که طرح زوج و فرد هم پولی بشه، دیگه برای رفت و آمد تو ساعت های شلوغ تاکسی پیدا
نخواهد شد ، تازه میفهمی که تمام این قوانین برای اینه که خیابونهای تهران رو برای قشر مرفه و پولدار خلوت کردن و بقیه مردم بدبخت باید تو فشار مترو و اتوبوس وقت بی ارزششونو بگذرونند. آخه وقت ثروتمندها هم مثل خودشون قابل احترام هست.
اونوقت میفهمیم که این همه بگیر و ببند به خاطر دهک اول و دوم جامعه بوده نه آلودگی هوا
حمید کلباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
به هر بهانه ای میخواهند جیب ملت بیچاره را سبک کنند! از کارت ملی هوشمند تا عوارض خروج از کشور و شهریه ثابت
دانشگاه آزاد و گران کردن دلار به بهانه های واهی و گرفتن 120 هزاز تومان بعنوان تبصره!در قبض آب و عوارض گاز رسانی در قبوض گاز .... تا گرفتن باج سبیل در بهشت زهرا(س) از بی پدر هایی که میخواهند مادرشان را هم به مهمانی ابدی پدرشان ببرند!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
نه اتفاقن دوست عزیز. در مجموع قیمت پایه عوارض ورود به طرح در چارچوب طرح جدید کمتر از قبل میشه. منتها مساله اینه که اون عزیزانی که قبلن رانت داشتن و با پرداخت 2 3 میلیون تومن ناقابل مجوز سالانه میگرفتن حالا باید مثل من و شما عوارض پرداخت کنن و طبعن بهشون زور میاد و دارن جنجالی به پا میکنن تا مانع از ایجاد یک وضعیت عادلانه بشن.
حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
واقعا" تنها مطلب درستی که خواندم مطلب شماست.
ایران آباد و آزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
هیچ برنامه و کاری را نمی توانیم درست انجام دهیم. این طرح منبع درآمدی شده وگرنه برای ترافیک و جلوگیری لز آلودگی شهری هیچ طرحی نداریم و به فکر سلامت جسم و روان مردم نیستیم!!!
پاسخ ها
فریبرز
| Canada |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
من اغلب با این کاستی در سامانه مدیریتی و اجرائی در مملکتی همچون ایران مواجه هستم که سومین کشور تولید کننده «مهندس» در جهان است. من بخوبی بخاطر دارم که زمان تعریض تونل کندوان یکی از مقامات بلند پایه عنوان کرد که جهت اجرای طرح کار، کارشناسانه انجام نشده است. وقتی بی گدار به آب می زنیم، انتظاری است عبث که فرجام خوشایندی در انتظارمان باشد. طرح های مانند سد سازی، آبخیزداری، بیمه، و ... تا صبح می شود نوشت و ایراد گرفت. راه درمان هم بسیار ساده است: تفکر قبل از اقدام، اتکا به خرد جمعی، بررسی دقیق مزایا و معایب طرح، و ... اول منار را ندزدیم که بعد قادر به یافتن چاه نباشیم. منتهی کو گوش شنوا. از ماست که بر ماست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
فقط به فكر پول درآوردن هستند؟! چرا شهرداري آن 2500 اتوبوس فرسوده را تعويض نميكند تا كمي از هواي آلوده تهران كاسته شود!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
مگر اینکه دیوان به داد مردم برسه قیمت طرحی که سه سال پیش 600 هزار تومن بود رو به 8 میلیون رسوندند و می گن هر کی پول داره بیاد تو طرح
طرف ماشین 2 میلیاردی سواره از خدا می خواد طرح گرون بشه کمتر بیان و خلوت باشه راحت تر به کاراش برسه....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
حق با دیوان است ، اگر مافیای اقتصادی بگذار ه، پیشگیری قبل از شورش و آشوب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
افزایش پوشش پلاک و تقابل پلیس با مردم، قطعا پلیس هم مخلف استباا با اجرای طرح جدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
این ملت بزرگ شایسته تحمل اینهمه سختی بخاطر طرحهای نسنجیده وغیر کارشناسی نیستند این طرح واقعا نسنجیده است وخیلیها رابه دردسرانداخته بخصوص پزشکانراکه قبلا سهمیه سالانه داشته اند و درصورت اجرایاین طرح ناپخته متحمل زحمت وهزینه بسیار بیشتراز قبل خواهندشد
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟