معاون حمل و نقل سازمان راهداری با بیان این که هنوز علت تامه سانحه سنندج مشخص نشده است، افزود: تانکر سوخت 7.5 ساعت قبل از سانحه، وارد کشور شده بود و باید دید این مدت کجا بوده است.
به گزراش خراسان، داریوش امانی به مهر درباره حادثه برخورد کامیون حامل سوخت مازوت با اتوبوس مسافری و کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان در سنندج گفت: باید بررسی کرد که چرا این کامیون در آن وقت شب در این مسیر بوده است؛ باید بر این موارد نظارت باشد.
وی با بیان این که کارشناسان ما همچنان در سنندج حضور دارند و در حال بررسی علت تامه حادثه هستند، افزود: هنوز مشخص نیست که علت تصادف، نقص فنی کامیون در بخش ترمز آن بوده یا مشکل از رمپی است که اتوبوس از آن خارج شده؛ چون گفته می شود آن رمپ استاندارد نیست.امانی گفت: آن چه برای ما مشخص است، این است که هم راننده اتوبوس و هم راننده کامیون هر دو گواهی نامه های فنی، کارت سلامت راننده و همچنین معاینه فنی خودروهای سنگین را داشته اند.
چرا کامیون سوختی، ۷ ساعت و نیم سرگردان بوده است؟
امانی اظهار کرد: هم اکنون تنها این مسئله نیاز به بررسی دارد که چرا کامیون در آن ساعت شب در این منطقه از شهر حضور داشته است. راننده کامیون سوختی ساعت ۱۶:۳۰ کارت ورود به ایران را در مرز باشماق ثبت کرده است ولی پس از آن معلوم نیست تا ساعت ۲۴ کجا بوده و چرا در این ساعت از شب تردد داشته است و آن را نگه نداشته اند.
امانی درباره ایمنی جاده های کردستان و وقوع تصادفات مشابه برای کامیون های ترانزیتی از کردستان عراق به داخل خاک ایران گفت: اولا این اتفاق در داخل شهر رخ داده است و هیچ ارتباطی با ایمنی راه ها ندارد. ثانیا یکی از محورهای ورود به داخل شهر سنندج، شیب بسیار تندی دارد که در ساعات پایانی شب برای خودروهای سنگین بسیار خطرناک است.
در تمام محور سنندج، نیوجرسی نصب می شود
وی ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفته ایم جداکننده های میان باندهای رفت و برگشت محورهای ناایمن مانند جاده های پُرتردد استان کردستان یا آزادراه قم ـ تهران ( پس از حادثه تصادف اتوبوس یزد ) را از کابلی و ریل گارد به جداکننده های بتنی (نیوجرسی های مفصلی) تبدیل کنیم. البته در دنیا هم مرسوم نیست همه جاده را حفاظ بتنی بگذارند ولی ما تصمیم داریم در کل محور ۱۲۰ کیلومتری تهران ـ قم و نیز جاده مرز ایران و عراق تا سنندج حفاظ بتنی نصب کنیم.
سانحه سنندج به هیچ وجه عمدی نبوده است
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تکذیب عمدی بودن سانحه خاطرنشان کرد: بسیاری از حوادث ارتباطی با ایمنی جاده ندارد و به خطای انسانی راننده بازمی گردد. وقتی یک نهاد گواهی نامه می دهد، نظارت را نهاد دیگری انجام می دهد و بارنامه را دستگاه سومی صادر می کند، دیگر نباید در هنگام حوادث یک دستگاه بازخواست شود. دیگر این نوع برنامه ریزی ها در دنیا رایج نیست.