وزیر صنعت معدن و تجارت صبح امروز در یک برنامه تلویزیونی فهرست ۱۰۰ نفره شرکتها و افرادی را که بنا به ادعای این وزارتخانه با اعمال تغییرات در سامانه ثبت سفارش، نسبت به واردات غیرقانونی خودرو اقدام کردند، منتشر کرد.
به گزارش «تابناک اقتصادی»، شریعتمداری صبح سه شنبه در برنامه «حالا خورشید» سخن میگفت، خاطر نشان کرد: این ۱۰۰ شرکت یا شخص، با بکارگیری متخصصان خبره فناوری اطلاعات وارد سامانه ثبت سفارش واردات کالا (ثبتارش) شدند و با اعمال تغییراتی در نام کالاها، تاریخ ثبت سفارش، تاریخ مجوزها، تاریخ تمدید ثبت سفارشها و غیره، آنها را تبدیل به «واردات خودرو» کردند. این تخلف با همکاری عدهای واردکننده، کاربران رایانه و کارمندانی متخلف در دولتهای دهم و یازدهم اتفاق افتاده است.
فهرست صدنفره اسامی واردکنندگان غیرقانونی خودرو
محمد شریعتمداری در بخشی از این برنامه اظهار داشتند: در تاریخ 12/10/95 بخشنامه ای توسط وزیر صنعت دولت یازدهم صادر می شود مبنی بر اینکه بعضی از اشخاص حق ورود خودرو را ندارند و در ادامه نیز در تاریخ 24/04/96 دوباره توسط وزیر مربوطه یعنی آقای نعمت زاده، بخشنامه ای به صورت دستی توسط ایشان صادر می شود که در آن به آقای خسرو تاج گفته شده که از امروز (24/04/96) ثبت سفارش انواع خودروی سواری، متوقف شود.
در ادامه این سخنان، آقای شریعتمداری نسبت به قانونی بودن یا نبودن این بخشنامه، اظهار داشتند: این نحوه توقف ثبت سفارش، غیر قانونی بوده، زیرا ثبت سفارش، وظیفه و مسئولیت وزارت صنعت معدن و تجارت است ولی توقف آن، حتما نیازمند مجوز از مراجع بالاتر خواهد بود. ایشان در ادامه افزودند: وقتی می گوییم واردات خودرویی ممنوع شد، باید در نظر داشته باشیم که عده ای از قبل ثبت سفارش معتبر در اختیار دارند، یا اینکه ماشین مورد نظر را در راه و آمده تحویل دارند، ولی با این ممنوعیت، عده ای ثروتشان با داشتن خودرویی، یک دفعه چند برابر می شود. وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که آیا ما در چند برابر کردن ثروت آنها، مکانیزمی را طراحی کرده ایم که این در آمد مازاد، به جای اینکه به جیب عده ای خاص برود، به جیب دولت برگردد؟ گفتند: پاسخ این سوال سخت است و بنده پاسخی برای آن ندارم.
شریعتمداری در ادامه به انگیزه افرادی اشاره کرد که با وجود دو بخشنامه ذکر شده، به دنبال دور زدن آن بودند. ایشان معتقدند، یک عده ای در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش، با ورود به سیستم مرود نظر، اقدام به ثبت سفارش کرده اند. البته ثبت سفارش به معنای واردات نیست، بلکه به منزله ورود به مراحل واردات است.
وزیر صنعت در ادامه این برنامه اظهار داشتند که بعد از گذشت یکی دو ماه از ورود به وزارت خانه، به مجموعه حراست وزارت صنعت، گزارش هایی رسید که نشان می داد ممکن است در سامانه ثبت سفارش، نفوذ شده باشد.
در اینجا، حراست در آذر ماه 96 وارد شد و با استفاده از متخصصین حوزه فناوری اطلاعات که از خارج از وزارت صنعت بودند، تمامی رکوردهای ثبت سفارش شده از تاریخ 12/10/95 (شروع بخشنامه اول) تا آذر 96، بررسی کردند و در نتیجه تعداد 6481 رکورد پیدا شد که نشان می داد در ثبت سفارش آن، دستکاری و تخلف صورت گرفته است.
به گفته وزیر صنعت، گزارش ها می گوید که افراد متخلفی برای برخی از شرکت هایی که نمایندگی رسمی ورود هستند و یا شرکت هایی که نماینده رسمی نیستند ولی اجازه واردات در آن ایام را داشتند، با دسترسی به شناسه و کد کاربری برخی از اشخاص فعال در مجموعه ثبت سفارش (اپراتورها) ، اقدام به ثبت سفارش غیر قانونی کرده اند. این 100 شرکت یا اشخاص، در حقیقت گروهی هستند که با متقاضیانی و با استفاده از کاربرانی، وارد سیستمی شده اند و در آن سیستم تغییراتی از قبیل، تغییر در تاریخ، تغییر در نام کالا، تغییر در پرداخت 0.4 در هزار حق ثبت سفارش و ...، به وجود آورده اند.
وی در ادامه گفت: در تاریخ 25/10/96 به جمع بندی درباره 6481 خودرو مورد نظر رسیدیم و کار انتقال اطلاعات از درون حراست وزارتخانه و به بیرون را آغاز کردیم. در تاریخ ذکر شده، به وزارت اطلاعات در خصوص شناسایی کاربران متناظر با لیست آی پی های مشخص شده، نامه ای نوشتیم. یک ماه بعد، مجدد نامه پیرو زدیم که جواب نامه اخیر (شناسایی آی پی) را بدهید. هرچند پاسخ شفاهی وزارت اطلاعات این بود که پیدا کردن این آی پی ها به دلایلی مشکل است، باید تلفن های موبایل متعددی را شناسایی کنیم تا تطبیق بدهیم با افرادی که در مجموعه ثبت سفارش مشغول هستند و در نتیجه کار سختی خواهد بود و لذا زمان می برد. وزیر صنعت در ادامه گفتند که در تاریخ 6/12/96 دوباره نامه سوم را به وزارت اطلاعات زدیم و در سال بعد نیز نامه چهارم را در تاریخ 22/01/97 با محتوایی تند ارسال کردیم. نوشتیم که "دستور فرمائید... شایان ذکر است که در صورتیکه این خواسته فراتر از توان و امکانات آن سازمان است، مراتب را به این مرکز اعلام تا درخواست از طریق سایر مراجع پیگیری شود."
شریعتمداری در ادامه اظهار داشت که ما به این نامه ها هم بسنده نکردیم، علاوه بر این، همزمان در تاریخ 25/11/96 با اینکه معلوم نبود که این آی پی ها متعلق به چه کسی هستند (اطلاعات دقیقی نداشتیم) به گمرک ایران نامه با شماره 3168 نوشتیم که جناب آقای عسگری فهرست 274 ردیف ثبت سفارش برای 6481 دستگاه خودرو سواری که در زمان محدودیت و یا توقف موقت ثبت سفارش با روش های غیرقانوی نامتعارف ثبت سفارش شده اند ارسال می گردد، برابر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات لازم را به عمل بیاورید.
وی در ادامه یادآوری کردند که علاوه بر این، در تاریخ 25/11/96 به آقای نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین آقای انصاری رئیس سازمان تعزیرات حکومتی نامه هایی با مضمون ذکر شده ارسال گردید. زیرا گمرک می تواند اعلام تخلف و قاچاق کند به سازمان تعزیرات حکومتی، اما با توجه به اینکه ممکن بود گمرک با تاخیر این کار را انجام دهد، خودمان به صورت مستقیم نامه ای را در همان تاریخ نامه به گمرک، ارسال کردیم.
وزیر صنعت در ادامه اظهار داشتند که علاوه بر نامه های ذکر شده، در سال 96 مجددا با دستگاه قضایی جلساتی برگزار شد. که رئیس مجتمع قضایی زیربط و دو قاضی با نمایندگان ما که از حراست رفته بودند، در خصوص نحوه رسیدگی به پرونده گفت و گو کردند.
شریعتمداری در ادامه این مباحث گفتند که ما در جایی احساس کردیم که اگر ما این مسائل را به مردم نگوییم، مشکل ایجاد می شود. در نتیجه در تاریخ 30/11/96 خبری در این خصوص منتشر کردیم. و در تاریخ 28/03/97 و 05/04/97 بازهم این اطلاعیه تکرار می شود. در اینجا مجری برنامه سولی را مطرح کرد که اگر این اطلاعیه ها مربوط به 30 بهمن 96، نامه نگاری ها با وزارت اطلاعات و رئیس جمهور مربوط به زمستان سال قبل (1396) می باشد، در این صورت چرا آقای رئیس جمهور به شما (وزیر صنعت) فرمودند که 15 روز فرصت می دهم تا منتشر کنید؟ شریعتمداری در پاسخ گفتند که وقتی یک موضوعی تبدیل شد به یک جریان مورد نظر افکار عمومی، رئیس جمهور تقاضا می کنند یا دستور می دهند به دستگاه های ذیربط که برای شفافیت کامل، همه آن گزارشاتی که تا بحال داده بودید، به صورت کاملا دقیق، مجددا بررسی کنید و بعد یک گزارش کامل و جامعه ارائه دهید. وی همچنین در پاسخ به این سوال که "این بازه زمانی 15 روز، بازی با افکار عمومی نیست؟ در حالی که شما به عنوان وزیر قبلا توضیحات خود را به آقای رئیس جمهور ارائه داده بودید و ایشان شنیده بودند، بعد یک جو عمومی به وجود بیارید و حالا بیایید تمام مواردی که قبلا گفته بودید و می دانستید را دوباره بگویید" اظهار داشتند که نه، قبلا شفاهی بیان شده بود و حالا مکتوب ارسال می کنیم. زیرا رئیس جمهور مرجع دریافت این گزارش ها نبودند، بلکه مرجع دریافت این گزارش ها دستگاه های نظارتی بودند و خود شخص رئیس جمهور دریافت کننده گزارشات مکتوب نبودند.
شریعتمداری در این برنامه از جواب گمرک به نامه های ارسال شده هم خبر داد و گفت: از مجموع 6481 رکوردی که ما معتقد هستیم در ثبت سفارش آن تخلف شده، 4547 خودرو به نقل از جوابیه گمرک، نه اظهار شده و نه وارد. ولی 1934 خودرو بنا به اظهار گمرک آمده و بیش از 300 خودرو بنا به اعلام سیستم شماره گذاری پلاک هم نشده است.
محمد شریعتمداری تاکید کردند که دولت کشف کننده فساد می باشد و دولت به کشف کردن فساد در درون خودش و بیرون از مجموعه خود، افتخار می کند. ما از انجام مبارزه با فساد نه تنها ترسی نداریم بلکه آن را وظیفه اصلی خودمان می دانیم. وزیر صنعت در پایان اظهار داشتند که اینجانب به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت بابت این تخلف و فساد از محضر همه ملت شریف ایران اسلامی عذرخواهی میکنم.