مسابقه «برنده باش» که قرار است به زودی از تلویزیون پخش شود، بر خلاف شعارهای مطرح توسط محمدرضا مجری این برنامه، در راستای دست درآمد کلان است و این رفتار سودجویانه از هماکنون آغاز شد و این برنامه پیش از آغاز نه تنها هزینههایش را بازمیگرداند، بلکه به سوددهی بسیار بالایی برای عوامل آن خواهد رسید که مطالعه هیچ سهمی در آن ندارد؛ مدلی که در یک چارچوب خوش آبرنگ قرار داده شده اما در واقع با یک بختآزمایی آنلاین مواجه هستید.
به گزارش «تابناک»؛ «سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است و این واقعا ناراحت کنند است و ریشه ی ساختن نسخه ی ایرانی این مسابقه بزرگ به نام مسابقه بزرگ برنده باش بالا بردن سطح مطالعه ی مردم است. مسابقه بزرگ برنده باش شبکه سه آنقدر جذاب و فوق العاده و پر از هیجان است که من مطمئنم تاثیرات فوق العاده خوبی در جامعه ما خواهد داشت»؛ این مونولوگ محمدرضا گلزار است که به تازگی در تلویزیون حاضر شد و تبلیغ مسابقهای را کرد که قرار است به برنده آن 100 میلیون تومان پرداخت شود؛ رقمی که برای طیف وسیعی از مردم قابل توجه است اما نه در مقابل کیسه بزرگی که برای شرکتکنندگان در این مسابقه دوخته شده است.
برای درک ماجرا باید به جزئیات این برنامه پرداخت که از یک اپلیکیشن آغاز میشود. با فرستادن پیامک به این برنامه لینک یک اپلیکیشن برای نصب ارسال میشود و پس از نصب اپلیکیشن باید سوالات متعددی را جواب دهید و بکوشید با پاسخ به سوالات بیشتر صدرنشین شوید. هشت نفر اول رده بندی این اپلیکیشن که بیشترین تعداد پرسش ها را در هر هفته پاسخ داده باشند، به این برنامه دعوت میشوند و برای شرکت در مسابقه با هم رقابت میکنند. در عین حال، 300 تن از آنهایی که حداقل یک کد قرعهکشی به دست آوردهاند، تصادفی و با قرعه به این برنامه به عنوان تماشاگر دعوت میشوند.
کسب حداقل یک کد قرعه کشی برابر با داشتن 1000 امتیاز شرط حضور در قرعه کشی مسابقه برنده باش است و در پایان هر هفته و پس از انتخاب افراد برتر، کدهای قرعه کشی تا پایان فصل در حساب شما مانده و امتیازات شما صفر میشود تا در هفته بعدی شانس برای تمامی کاربران برابر باشد. در پایان هر فصل، یک قرعه کشی بین کاربران انجام خواهد شد که جوایز آن از شبکه سوم سیما اعلام عمومی میشود. تا اینجا ظاهراً همه چیز عادی است و با یک مسابقه سالم روبه رو هستیم اما ماجرا از آنجا رنگ دیگری به خود میگیرد که برای پیشرفت در این مسابقه و شانس راه یافتن به جمع هشت نفر، باید دست به جیب شد و هزینه کرد.
در آغاز مسابقه برنده باش بعد از نصب اپلیکیشن، پنج پرسش رایگان در اختیار شما قرار داده میشود و اگر به آنها، پاسخ درستی بدهید، تعداد سوالات مجاز شما کم نخواهد شد؛ اما اگر جواب سؤال را اشتباه بدهید یا جواب نداده و آن را رد کنید، یکی از سهمیه پنج سؤال شما کم خواهد شد. در مقابل هر پاسخ صحیح 100 امتیاز برای شما خواهد داشت و برای هر جواب غلط 5 امتیاز و برای هر سوال بیجواب رد شده 20 امتیاز به شما تخصیص داده میشود! اکنون تصور کنید پنج سوال را پیاپی اشتباه جواب دادید و دیگر فرصتی ندارید؛ باید چه کنید؟!
بخش شیرین ماجرا برای برگزارکنندکان همین جاست. میتوانید سوال بخرید و به سرعت در رده بندی بالا بروید! سازندگان این مسابقه بستههای 2500 تومانی تا 20 هزار تومانی را عرضه کردهاند که متناسب با قیمت، 30 تا 1440 سوال را به راحتی به دست میآورید. اگر همه 1440 سوال را بیپاسخ بگذارید نیز 28800 امتیاز به دست میآورید و با خرید بستههای بیشتری شانس بیشتری نسبت به دیگران خواهید داشت. برگزارکنندگان روی همین بخش حساب کردهاند که از این طریق رقمی بسیار نجومی به دست آورند و در نهایت گلزار نیز از این مسیر بالاترین دریافتی را در تاریخ تلویزیون داشته باشد.
بنابراین اساساً بحث مطالعه مطرح نیست و پرسشهای مطرح توسط این اپلیکیشن را میتوان با سرچ گوگل نیز به سادگی پاسخ داد و این ماجرا صرفاً یک مدل بازی بخت آزمایی است که پیش از این نیز به شیوههای آبرومندانهترین توسط برخی اپلیکیشنها در برنامههای مختلف پیاده سازی شده است. پرسش اساسی این است که آیا مشکل بختآزمایی حل شده و بخش خصوصی نیز میتواند با فروش ژتون، بخت آزمایی آنلاین راهاندازی کند یا این امور فقط در حدود شبکه سوم سیما مشروعیت دارد؟