فروشگاههای زنجیرهای از مزیتهای متعددی برای تولیدکننده، مصرفکننده و اقتصاد کشور برخوردارند که ازجمله آن میتوان به کاهش طول زنجیره تامین، افزایش کیفیت محصولات، کاهش قیمت تمامشده، شفافیت و نظارت بیشتر، کاهش حضور کالای قاچاق در نظام توزیع، ساماندهی مالیات و همچنین افزایش بهرهوری و رقابتپذیری کالاهای ایرانی اشاره کرد.
به گزارش روابط عمومی اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی نامهای به دکتر جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری در خصوص مزیتهای فروشگاههای زنجیرهای و لزوم توجه به مسائل آنان نوشت، به همین دلیل قانونگذار، رشد20درصدی فروشگاههای زنجیرهای در نظام توزیع، طی برنامه ششم توسعه را موردتوجه قرار داده است. از سوی دیگر، توسعه فروشگاههای زنجیرهای و استفاده کشور از ظرفیتهای متعدد آن، به معنی کنار گذاشتن مطلق فروشگاههای کوچک و متوسط نیست. راهحلی که در کشورهای توسعهیافته موردتوجه قرارگرفته است، نوسازی شبکه فروشگاههای کوچک در قالب «فرانچایز» است که امکان رقابتپذیری این فروشگاهها در کنار فروشگاههای بزرگ زنجیرهای را فراهم میکند؛ بدون اینکه حقوق مصرفکننده و تولیدکننده، قربانی انحصار یا ناکارآمدیهای سنتی شود. بهبیاندیگر، نوسازی شبکههای توزیع کالایی، شامل دو اقدام همزمان یعنی توسعه فروشگاههای بزرگ زنجیرهای از یکسو و بازسازی شبکههای توزیع سنتی از سوی دیگر میشود.
ازاینرو، دولت میتواند از طریق ساماندهی واحدهای خردهفروشی سنتی، تحت حمایت و نظارت فروشگاههای بزرگ، ضمن حمایت دوجانبه از منافع واحدهای خردهفروشی و واحدهای زنجیرهای، با تأکید بر شبکهسازی، نوآوری و رعایت منافع تولیدکننده و مصرفکننده و حقوق عمومی، به ارتقای بهرهوری در این بخش و درعینحال مدیریت مطلوبتر منافع ذینفعان مختلف کمک کند.
متاسفانه در ماههای اخیر، شاهد برخی موضعگیریهای در خصوص فروشگاههای زنجیرهای بزرگ از سوی برخی مسوولان دولتی بودهایم که افزون بر نکات ذکرشده، پیام منفی به سرمایهگذاران داخلی و خارجی این بخش خواهد داشت. علی ایحال همانطور که ذکر شد، بهتر است بهجای ایجاد محدودیت برای فروشگاههای بزرگ، حمایتهای فکری لازم برای ارتقای فروشگاههای کوچک بهویژه در قالب تجربه جهانی فرانچایز موردتوجه قرار گیرد.
مزید تاییدات جنابعالی را از خداوند قادر سبحان مسئلت دارم.