مسأله 1749- براي شش نفر1 مستحب است در ماه رمضان اگر چه روزه نيستند از كاري كه روزه را باطل مي كند خودداري نمايند:
اول: مسافري كه در سفر، كاري كه روزه را باطل مي كند انجام داده باشد و پيش از ظهر به وطنش يا به جايي كه مي خواهد ده روز بماند برسد.
دوم: مسافري كه بعد ازظهر به وطنش يا به جايي كه مي خواهد ده روز در آنجا بماند برسد2.
سوم: مريضي كه پیش از ظهر خوب شود وكاري كه روزه را باطل مي كند انجام داده باشد3.
چهارم: مريضي كه بعد از ظهر خوب شود4.
پنجم: زني كه در بين روز از خون حيض يا نفاس پاك شود.
ششم: كافري كه در روز ماه رمضان مسلمان شود5.
اين مسأله در رساله آيات عظام بهجت وسبحانی نيست
1- خوئي، تبريزي، سيستاني: برای پنج نفر...
زنجانی: برای هشت نفر...
وحید: برای چند نفر...
2- خوئي: و همچنين است اگر پيش از ظهر برسد در صورتي كه قبلاً در سفر افطار كرده باشد...
زنجانی: (با توجه به مسأله [1721])...
3- سيستاني: و اما چنانچه انجام نداده باشد بنابراحتياط واجب بايد روزه بگيرد...
وحید: سوم: مریضی که بعد از ظهر خوب شود و همچنین است اگر پیش از ظهر خوب شود و کاری که روزه را باطل می کند انجام داده باشد...
زنجانی: سوم: مریضی که در اثناء روز خوب شود (با تفصیلی که در مسأله [1567] گذشت.)
چهارم: زنی که در بین روز از خون حیض و نفاس پاک شود.
پنجم: زنی که بعد از ظهر حائض شود .
ششم: كافري كه در بين روز مسلمان شود. (با تفصیلی که در مسأله [1566] گذشت
هفتم: كودكي كه دربين روز بالغ شود. (با تفصیل مورد پیشین).
هشتم: ديوانه اي كه در بين روز عاقل شود. (با تفصیل مورد پیشین).
4- مكارم: هر چند تا آن ساعت چيزي نخورده باشد...
[مورد چهارم در رساله آیت الله سیستانی نیامده است.]
5- گلپايگاني، صافي: ششم: كافري كه بعد از ظهر مسلمان شود يا پيش از ظهر مسلمان شود و پيش از مسلمان شدن مفطر بجا آورده باشد.
سيستاني: پنجم: كافري كه مسلمان شود و قبلاً كاري را كه روزه را باطل مي كند انجام داده باشد.
مكارم: ششم: افراد غير مسلماني كه در روز ماه رمضان بعد از ظهر مسلمان شوند، ولي اگر قبل از ظهر باشد، و چيزي نخورده باشند احتياط واجب آن است كه روزه بگيرند.
[مورد ششم در رساله آيات عظام: خوئي، وحید و تبريزي نيست]
مظاهری: رجوع کنید به مسأله اختصاصی 1204 بعد از مسأله 1568 متن اصلی.
مسأله 1750- مستحب است روزه دار نماز مغرب و عشا را1 پيش از افطار كردن بخواند، ولي اگر كسي منتظر اوست يا ميل زيادي به غذا دارد كه نمي تواند با حضور قلب نماز بخواند بهتر است اول افطار كند ولي به قدري كه ممكن است نماز را در وقت فضيلت آن بجا آورد.
اين مسأله در رساله آيات عظام: بهجت و سبحانی نيست
1- زنجاني: نماز مغرب را...