باشگاه خبرنگاران نوشت: نماینده مجلس در دانشگاه تهران گفت: در همه دنیا رئیس مجلس اسپیکر است اما در کشور ما رئیس مجلس روز به روز رئیستر میشود.
محمود صادقی در روز مجلس طی مناظرهای با احسان قاضیزاده هاشمی در دانشگاه تهران با اشاره به بحث شفافیت در مجلس، گفت: معتقدم نگاه موسسان جمهوری اسلامی به همه ارکان نظام، نگاه شفافیت داشته است، خصوصا مجلس زیرا مذاکرات مجلس علنی است و نطقهای نمایندگان هم به صورت مستقیم از تلویزیون پخش میشوند.
وی ادامه داد: آرایی که قبلا الکترونیکی نبود و به صورت قیام و عقود بود، از شفافیت برخوردار بود اما از دو دوره اخیر که رأی الکترونیکی شده است، از شفافیت هم اندکی کاسته شده است در حالی که در بسیاری از مجالس دنیا رأی الکترونیکی به صورت شفاف است و نتایج در بُرد نشان داده میشود.
اهم سخنان محمود صادقی بدین شرح است:
*ما در فراکسیون شفافیت قدمهای خوبی برداشتیم و دو طرح در این فراکسیون ارائه شده است که ما سعی میکنیم این دو طرح را با یکدیگر ادغام کنیم.
* بنده شخصا کاملا با شفافیت آراء موافق هستم به دلیل آثار مثبتی که دارد زیرا نشان میدهد که یک نماینده تا چه حد فعال است و باعث نظارت افکار عمومی میشود؛ معتقدم شفافیت بسیار خوب است و فواید زیادی دارد اما اگر به یک عامل فشار به مجلس تبدیل شود، آثار منفی دارد.
*مهمترین ویژگی مجلس آزادی و دموکراسی است، نماینده نباید از رأی دادن بترسد و واهمه داشته باشد؛ حدود 60 عدد مجالس دنیا رأی خود را به طور کامل مشخص میکنند و ما به کمک مرکز فناوری اطلاعات مجلس این کار را انجام میدهیم که برخی از دوستان این طرح را امضاء کردهاند.
*مجلس از نظر قانونگذاری کشور را در انحصار دارد و در رأس امور است اما در حال حاضر به یک محدودیت و چالش جدی مواجه هستیم.
*یکی از لوازم وجود دموکراسی، وجود احزاب است و یکی از چالشهای ما ملی شدن مجلس است؛ نمایندگان علاوهبر حوزههای انتخاباتی خود وظایف دیگری برعهده دارند.
* معتقدم نیاز است که در کشور یک دستگاه نظارتی وجود داشته باشد که انتخابات سالم برگزار شوند؛ ما معتقدیم نظارت شورای نگهبان باید باشد اما این نظارت در برخی موارد کلی محدودیت ایجاد میکند زیرا نحوه نظارتهای شورای نگهبان بر مجلس به نحوی شده که هر قانونی را که مجلس به تصویب میرساند کلی بر روی آن ماده و تبصره میگذارد مانند قانون منع به کارگیری بازنشستگان؛ این محدودیتها کیفیت مجلس را کاهش میدهد.
*علاوه بر ای نهادهایی ایجاد شده که کار قانونگذاری را انجام میدهد در صورتی که قانونگذاری در انحصار مجلس است؛ ما برای بهبود مجلس اول باید نظام حزبی را بپذیریم، متأسفانه برخی از نمایندگان در ادوار گذشته خود باعث کاهش نقششان شدهاند، در همه جای دنیا رئیس مجلس اسپیکر است اما در مجلس ما رئیس مجلس روز به روز رئیستر میشود.
* برخی اشخاص با پشتوانه اصلاحطلبان وارد مجلس شدهاند اما یکباره به مستقلین پیوستند مثلا در رأی به لاریجانی اصولگرایان با مستقلین اعتلاف کردند که آقای حاجیبابایی بعد از اینکه رأی نیاورد به نفع لاریجانی کنار رفت.
* FATF یک کارگروه است که برای مقابله با پولشویی استانداردسازی میکند، ما از سال 85 در این زمینه قانونگذاری را شروع کردیم، برخی از این قوانین را شورای نگهبان پذیرفته و در تصویب برخی از چالش ایجاد کرده. پولشویی فرای جرایم است چرا که جرم پولشویی 3 مرحله دارد که ماهیت آن فراملی است و از این جهت نیاز است که همکاریهای فراملی در مبارزه با پولشویی ایجاد شود، بعد از 11 سپتامبر آمریکا برای مبارزه با تروریسم معاهدهای را تصویب کرد.
* CFT موضوع قطعنامه شورای امنیت است و همه کشورها باید آن را بپذیرند که اگر آن را نپذیرند در فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل قرار میگیرند. FATF مانند ایزو است که شرکتها را رنگ میکند. FATF هم درجه یک کشور را مشخص میکند، ما در دنیا با دو کشور ارتباط داریم، یک روسیه و دو چین که این دو به دلیل اینکه ما را تروریسم میدانند اعلام کردند که نمیتوانند با ما کار کنند.
* FATF سازوکار نظارتی ندارد بلکه یک استاندارد دارد که بیشتر بر مبنای مبادلات دوجانبه یا چندجانبه است.
* دولتها به دلایل سیاسی قانون هدفمندی یارانهها را به شکل صحیح اجرا نکردند، معتقدم یکی از ضعفهای اصلی دولت روحانی توزیع برابر یارانه است که یک نوع تبعیض به حساب میآید لذا شخصا باور دارم توزیع یارانه به صورت برابر یک ظلم بوده است.
* برجام را ما تصویب نکردیم بلکه مجلس گذشته آن را تصویب کرده است که این سند در حال حاضر تحت قطعنامه سازمان ملل قرار گرفته است و یکی از بحثهای مهم که باعث شده ما به طور کامل از برجام منتفع نشویم، FATF است.