آینده بسیار بدی در انتظار خودروسازهای داخلی است/ بازار را دو دستی تقدیم دلالان کردیم

سال هاست، خودروسازها تلاش می کنند تا قیمت خودرو را در بازار آزاد کنند؛ هر چند معنی آزادسازی قیمت ها در نگاه آنها، قدری با آزادسازی واقعی متفاوت است، چون خودروسازهای ما، زمانی که واردات ممنوع شده و بازار انحصاری در دست خودشان است، حرف از آزادسازی قیمت ها می زنند.
کد خبر: ۸۶۱۳۲۴
|
۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ 17 December 2018
|
18209 بازدید
|

آینده بسیار بدی در انتظار خودروسازهای داخلی است/ بازار را دو دستی تقدیم دلالان کردیمسال هاست، خودروسازها تلاش می کنند تا قیمت خودرو را در بازار آزاد کنند؛ هرچند معنی آزادسازی قیمت ها در نگاه آنها، قدری با آزادسازی واقعی متفاوت است، چون خودروسازهای ما، زمانی که واردات ممنوع شده و بازار انحصاری در دست خودشان است، حرف از آزادسازی قیمت ها می زنند.

به گزارش «تابناک»؛ خودروسازها به کمک لابی های سنگینی که در ارکان قدرت دارند، توانسته اند به مقصود خود برسند و مسئولان کشور را راضی کنند تا محصولات خود را با قیمت 5 درصد پایین تر از حاشیه بازار به فروش برسانند؛ طرحی که محمد شریعتمداری، وزیر سابق صمت، با آن مخالفت کرد و شاید بتوان گفت، یکی از چشم های اسفندیار استعفای وی نیز همین موضوع بود!

به هر حال، عمر وزارت شریعتمداری به تغییرات قیمت خودرو قد نداد و حال گردونه تغییر قیمت به رضا رحمانی، وزیر جدید صمت رسیده است. وی که زمانی رئیس کمیسیون صنایع مجلس بود، ارتباطات نزدیکی با خودروسازان دارد و هر چند در اوایل کار قدری در مقابل این موضوع مقاومت کرد، سرانجام درخواست خودروسازان را تمام و کمال پذیرفت.

اما در سوی دیگر این ماجرا، نمایندگان مجلس هستند که در بین آنها هم مانند وزارت صنایع طرفداران خودروسازی ها بیش از طرفداران مصرف کننده هاست و اینکه از اول سال جاری، طرحی برای ساماندهی بازار خودرو در دستور کار مجلس قرار گرفته و هنوز خبری از آمدن آن به صحن نیست و حتی شنیده ها، حکایت از تغییرات اساسی و ابتر ماندن طرح اولیه دارد.

بهرام پارسایی در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: این طرح ماه هاست، در پیچ و خم های مجلس گیر کرده است؛ هر چند برخی اعضای کمیسیون صنایع از این طرح دفاع کردند، خروجی کمیسیون آن چیزی نیست که هدف طراحان بوده باشد.

این نماینده مجلس در توضیح این مطلب گفت: کمیسیون صنایع در کنار بررسی این طرح، قوانین لایحه هوای پاک را قرار داده که بسیاری از این موارد کاملا با روح این طرح در تناقض است. خلاصه آنکه این طرح آن چیزی نیست که ما پیشنهاد داده بودیم، ولی اگر به صحن برسد، ما دو پیشنهاد در این خصوص داده ایم: پیشنهاد نخست اینکه طرح اولیه بازگردد. پیشنهاد دوم نیز اصلاح بندهایی است که به کلی تغییر پیدا کرده است؛ بنابراین، با توجه به دلایل متقن و نارضایتی عمومی ـ که نسبت به صنعت خودرو در جامعه وجود دارد و نمونه های زیادی از آن نیز دیده می شود ـ فکر می کنم که مجلس با برگشت به طرح اولیه موافقت کند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه افزود: همین صدا و سیما، چند وقت پیش در یکی از برنامه های خود، نظرسنجی درباره افزایش قیمت خودرو برگزار کرد و از مردم پرسیده بود، نظر شما درباره افزایش قیمت چیست و سود آن به چه کسی می رسد؟ پاسخ بیش از 97 درصد مردم، خودروسازها و دلال ها بود.

این نشان می دهد، بیشتر مردم از این وضعیت ناراضی هستند و این نارضایتی قطعا به نمایندگان نیز منتقل شده است. این موضوع از روز هم روشن تر است که وضعیت صنعت خودروسازی ما در راستای منافع عمومی نیست، بلکه در راستای حفظ منافع خودروسازان و مدیران آنهاست؛ بنابراین، فکر می کنم نمایندگان به این طرح رأی خواهند داد.

این نماینده مجلس در خصوص افزایش های اخیر خودروهای داخلی نیز گفت: من اعتقاد دارم که این آشفته بازار، برنامه خودروسازها بوده و تحویل ندادن خودرو در زمان مقرر به خریداران و اشتیاق بازار، باعث افزایش قیمت خودرو شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط، سنجش بازار و نتیجه گیری برای اشتیاق در این زمان به نظر من دلیل نیست؛ این یعنی اذعان به اینکه ما زورمان به بازار نمی رسد و بازار را رها کرده ایم و هرچه بازار پیش برود، ما دنبال آن می رویم؛ این یعنی نبود نظارت که حرکت مسخره ای است؛ یعنی ما هر چه دلال ها بگویند، می فروشیم. من آینده بسیار خطرناکی برای خودرو کشور پیش بینی می کنم. بدهی های اینها زیاد شده و هر روز این بدهی ها انباشته می شود و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، تا چند سال دیگر به کلی از بین خواهند رفت.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶۰
omid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
تا زمانی که سیاست کشور بر پایه حمایت از فرغون سازی داخلی هستش وضعیت همینه
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
جالبه
ده ها هزار نفر رفتن خودرو هایی رو ثبت نام کردن که معلوم نیست چند سال دیگه بهشون تحویل داده ميشه میلیارد تومن پول از این طریق گیر خودرو سازها اومده و با این حال هم وزیر از مشکلات و نبود پول گلایه میکنه هم خودرو سازها (افتابه البته) مشکل فقط و فقط یه چیزه .اونم نبود مدیریت صحیح.مدیران فقط و فقط چشمشون به خارجه تا بیان و براشون بسازن تهش هم ميشه سفر های کاری (تفریحی) به خارج از کشور .مگه ميشه شرکتی مثل سايپا محصولی که حاصل طراحی خودش باشه رو نداره که بخواد بهش هزینه طراحی تحمیل بشه و خودرو طراحی شده بعد از تیراژ چند هزار تا به سود دهی برسه با تولید پراید برای بیش از بیست سال که همش براش سوده به مشکل بربخوره؟؟؟ به یکی از فرماندهان نظامی کشور گفتن چرا ما موشک میسازیم ولی توانایی ساخت خودرو نداریم؟؟ جواب جالبی داد گفت پاسپورت مدیران خودرو سازی رو بگیرید و بعد پیشرفت رو ببینید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
اینا تا تمام پول مردم از چنگشون در نیارن ول نمی کنن.
وقتی جامعه ولع خرید داره و آقایون شریک جیب مردم ان همین هم بابد بشه.
اگر این طودی نمی شد باید تعجب کرد
ناشناس
| France |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
عکسی در تلگرام منتشر شده که کامیون پراید را خورد.ضمن عرض تسلیت به بازماندگان راننده پراید خواهشمندم از سایپا شکایت کنند تا این حلبی ساز تولید این تابوت متحرک را متوقف سازد و به عزیز از دست دادگان غرامت بپردازد.قطعا بجای پراید اگر خودرو روز دنیا بود این بر سرش نمی امد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
نه پاي دلال ها در ميان است نه پاي خودر سازها ، بنده خدا مديرعامل خودرو ساز را 1 ثانيه اي برش ميدارن اگر نخواهد سياست هارا جلو ببره. اينها همش زير سر خود دولته . ساده نباشين . درضمن من وقتي رب ميخرم كيليوي 17 هزار تومان پرايد 38 ميليوني اصلا گرون نيست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
میلیونها بار گفته ام

افزایش خودروهای احتراقی یعنی افزایش آلودگی هوا و سرطان ریه ، ترافیک ، مصرف سوخت و تصادفات ، البته آن هم با خودروهای احتراقی استاندارد ، و با این خود روهای غیر استاندارد که دیگر تکلیف مشخص است

مگر نه این است که کشور با بحران آلودگی هوا و خشکسالی مواجه است ، و یکی از دلایل اصلی خشکسالی هم آلودگی هوا ی ناشی از خود روهای احتراقی است

پسی اینهمه حرص و ولع افراد برای خریدن این ماشین های آلوده کننده برای چیست ؟

وقتی خود تان به خودتان رحم نمیکنید آنگاه انتظار دارید مسئولین به فکر شما باشند ؟

تا سال 2030 و حداکثر 2040 تولید خودروهای احتراقی در جهان متوقف و خودروهای برقی جایگزین میشوند البته آن هم در تعداد کم ، چون تا آن موقع سبک زندگی به شیوه ای تغییر پیدا خواهد کرد که اصولا نیاز به خودروی شخصی بسیار کم خواهد شد

احتراقی افتتاح میشود ، بجای آنکه از رده خارج شوند ! و ما کجاییم ؟!! هی تند تند کارخانه خودروسازی

و توجیهات الکی مثل اینکه چون باتری های ماشین های برقی از جنس لیتیوم است و لیتیوم کمیاب و گران ،پس دیگر ساخت خودروهای برقی توجیه اقتصادی ندارد ، این خزعبلات توجیه ندارد ، چون با وجود بی نهایت ماده در طبیعت که خواص الکتریکی دارند ، آیا ساختن باطری های ارزان برای تکنولوژی امروز کار مشکلی است ؟!! و جهت اطلاع همین چندی پیش خبر ساخت باطری های به مراتب ارزانتر و قویتر از باطری های لیتیومی منتشر شد

حالا فرض کنیم ساختن خودروهای برقی توجیه اقتصادی نداشته باشد ، آیا مگر در آینده اقتصاد حرف اول را خواهد زد یا محیط زیست ؟ پاسخ کاملا مشخص است ..... و کنوانسیون های متعدد جهانی که برای جلوگیری از آلاینده های خروجی از صنایع و کشاورزی روز بروز تشکیل میشوند و معاهده های بین المللی الزام آور در این زمینه بیش از پیش در راهند . اقتصاد به شیوه فعلی در آینده محلی از اعراب نخواهد داشت و حفظ محیط طبیعی حرف اول را حواهد زد
به ناشناس 14:21
| United States of America |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
مدیر عامل سایپا بنده خدا نیست!
اگر کارامد بود میاد و شفاف سازی می کنه و رسماً اعلام میکنه که موانع چه چیززهایی هستند. نه اینکه دودستی بچسبه به میزش و حقوق ها و پاداشهای آنچنانی و رسماً شریک دولت بشه.
پس لطفاً تو مردم رو انقدر ساده فرض نکن
معلم ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
کمبود ویتامین ب۱۲ در طولانی مدت می‌تواند آسیب عصبی غیرقابل بازگشت ایجاد کند

ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
تصحیح 14.49
وما کجای کاریم
تند تند کارخانه اتوموبیل احتراقی افتتاح می شودبحای آنکه از رده خارج شوند
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
آقا معلم ناامید ، حق با شماست ، ما هم هممون مثل شما شدیم
اینا همش از عوارض دود این ماشین های بنزینیه
هاشم رجایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
آقایون خجالت بکشید این حرفا چیه الکی از جانب مردم حرف میزنید ما خودمون پراید با قیمت چها میلیون رو دوست داریم از بنز بی ام و هم متنفریم اصلا دلمون می خواد بنزین هم بشه لیتر ده هزار تومن این بهرام پارسایی هم انشالله دور بعد رد صلاحیت بشه خیال مردم سرافراز ایران راحت بشه و با خیال راحت وانت پزاید بخریم اونم برون آپشن های مزاحم
ناشناس
|
Czechia
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
پراید سازان عرضه خودرو رو کم کردند تا قیمتها بره بالا، حالا میخواند 5 درصد زیر بازاری که تحت کنترل خودشونه به مردم خودرو بدند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
بهتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
باز گرانی ۷۰درصد خودروداخلی؟
ظاهرا برخی تعمد دارد قبل دهه فجر مردم را عصبانی تر کند
پی اچ دی علوم آزمایشگاهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
خودروسازان بروند به جهنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
گویا دشتند می رفتند جهنم یکی توی راه بهشون گفته
برگردید دیگه جا نیست
پرسیدند چرا جواب شنیدن وارد کننده ها تا می
. تونستند خودرو ساز چینی وارد کردند
باید صبر کنید تا یه عده شون رو منتقل کنند بهشت
خودرو سازها ی وطنی که باورشون نمیشده باز پرسیدن گفتی میخوان منتقلشون کنن کجا؟
طرف جواب داده
ایران
شفق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
انشالله!!!!!!! مردم را به سخره گرفته اند کم فروشان گرانفروش
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
حالا چرا موضوع قیمت خودروها اینقدر مهم شده؟؟
مثلا قیمت شیر که 2.5 برابر شده یا ماست و پنیر و گوشت و ...... که مردم هر روز مصرف دارن مهم تر نیست؟؟؟
یعنی واقعا بر اثر کاهش ارزش ریال قیمت شیر و گوشت 2 برابر و پوشک چندین برابر میشه ولی قیمت خودرو گرون نمیشه؟؟؟

کسی نمیگه چرا مثلا تویوتا یاریس که بود 100 میلیون چرا شده نزدیک 300 میلیون؟؟؟

یعنی نمیدونیم مشکل کاهش ارزش ریاله؟؟؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
برادر منتقدین دودسته هستند اول کسانی که بواسطه ضعف مالی دیگر توانایی خرید خودرو را ندارند و از دایره منطق خارج شده اند و می خواهند حالا که امکان افزایش درامد وجود ندارد علیرغم تورم و کاهش ارزش پول ملی معجزه ای روی دهد و در شرایطی که قیمت گوشت یارانه ای دو برابر شده خودرو گران نشود و دوم کسانی هستند که دنبال سیاسی کاری هستند و از طریق همرنگ جماعت شدن با عوام دنبال کسب محبوبیت سیاسی هستند.
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
انگار نه انگار ما آدمیم. دقیقاً همون اتفاق زمان احمدی نژاد دوباره افتاد. تا نزدیک شد که دستمون به دهمون برسه و بتونیم برای خودمون رفاهی فراهم کنیم.، دوباره همه چیز سه برابر شد. خسته شدیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
چرا دولت به دنبال راهکاری برای کنترل قیمت مسکن
قیمت ها ندارند؟؟؟؟ دلال ها و املاکی قیمتها را سه چهار برابر کرده اند؟ آیا برای یک خانوار ماشین مهمتر است یا مسکن؟؟ قطعا مسکن. چرا کسی به فکر مردم نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
مشکل کاهش ارزش ریال و ناکارامدی آقایون رو که همه می دونن ،الان مشکل انحصار هست.،چرا خودرو ساز اجازه داره هرآشغالی رو به اسم خودرو بفروشه و همزمان واردات خودرو هم ممنوع باشه؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
انشاالله نابودی این دو لگن ساز را به چشم ببینیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
انشاالله
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
مگر به خواب ببینی.برادر ناراحتی برو خیابان مطهری پر است از نمایشگاه اتومبیل که انواع خودروی خارجی را برای کسانی که پولش را دارند عرضه می کنند اما اگر در سودای خریدن تویوتا با پول پراید هستی باش تا صبح دولتت بدمد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
کرمان شتر (موتور) را از قلم نداز. قیمت جک اس فایو را
تو این چند ماهه 100 میلیون گرون کرده. الان پیش فروش برای تحویل سال آینده زده 220 میلیون!!!! آشغال چینی 220 میلیون آخه. آدم به کی بگه؟؟؟؟ یه دفعه 100 میلیون بکشی رو قیمت یه فرغون چینی
ناشناس
| France |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
جک اس ۵ تا حالا سوار شدی؟اگر به اون بگیم فرغون لغت برای ال۹۰ و ساندرو و دنا و...کم میاریم عزیزم.ماشین های چین الان بعنوان ماشین روز در خیلی از کشورهای دنیا رقیب کره و ژاپن هستند.شمام زیاد اسیر تبلیغات نشو .بشین یه دور بزن بعد نظر بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
خود بخود نابود میشن،راهی جز مواجه با سرنوشت ندارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
علی برکت الله !!!
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
کاملا برعکسه

من آینده بسیار روشنی در انتظار خودروسازان و هر فردی که وارد بازار دلالی و واردات کالا شود میبینم

مردم ما نشان داده اند که هر چیزی گران تر شود بیشتر آن را میخرند.
amin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
همش فیلم خودروسازهاست

باور نمیکنم...بس است دیگر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟