فتاوای آیت الله العظمی مظاهری (مدظله)
امامزادگان
اثبات وجود امامزاده
سؤال: مستدعي است مرقوم فرماييد:
1) اگر مكاني از قديم الايّام به عنوان مكان زيارتي بوده است ميتوانيم صحّت وجود آن امامزاده را اثبات كنيم؟ در صورت اثبات، ساخت و ساز آن چه حكمي دارد؟
2) در مورد سنگ بزرگي كه در اين مكان وجود دارد، برداشتن آن چه حكمي دارد؟ در صورت آشكار شدن جنازه تكليف چيست؟
3) در مورد خوابهايي كه بيش از بيست نفر ديدهاند در خصوص زيارتگاه، مخصوصاً در مورد ساختن اين مكان، نظر جناب عالي در مورد اين مسأله چيست؟
4) در مورد نشانههايي كه در خواب به آنها اشاره شده است، در صورت جستجو، آيا صحّت وجو مكان زيارتي اثبات ميشو؟
5) آيا امامزاده مي تواند در دل سنگ باشد؟
جواب: 1) شهرت براي اثبات اين كه آنجا امامزاده مدفون است كفايت ميكند.
2) اگر تبديل به احسن باشد اشكال ندارد و اگر احياناً جنازه پيدا شد فوراً او را بايد دفن نمود.
3) همان شهرتي كه از قديم الايّام بوده كفايت ميكند و امامزاده نظير سيادت براي فردي است زيرا همين مقدار كه شخصي در ميان مردم شناخته شده به سيادت باشد از نظر شرعي سيّد است و احكام سيادت بر او بار است و همچنين اگر جايي از قديم الايّام و در ميان مردم امامزاده باشد احكام امامزاده بر آنجا بار است و شرعاً آنجا امامزاده است.
4) عمده شهرت است ولي خواب و نظائر آن چيزي را اثبات نميكند.
5) امكان دارد ولي خيلي بعيد است.
حريم امامزاده
سؤال: احتراماً مستدعي است فتواي مبارك را در موارد ذيل مرقوم فرمائيد:
1) در روستاي .... امامزادهاي وجود دارد كه جهت توسعه و تعمير ساختمان آن بقعه متبرّكه ناچار به تخريب تعدادي از قبور مؤمنين براي باز كردن جادّه و حمل مصالح ساختماني هستيم، نظر حضرتعالي در اين مورد چيست؟
2) در داخل و خارج امامزاده تعدادي قبور مؤمنين و مؤمنات است كه از حدود ده سال پيش دفن شدهاند، آيا تخريب ناچاري اين قبور جايز است؟
3) روي قبر امامزاده سنگي است كه مؤمنين در آن مرقد شريف قرار دادهاند و حالا در توسعه و بازسازي امامزاده ميخواهيم صورت آن را عوض كرده و ضريح تازه بگذاريم، آيا اين كار اشكال دارد؟
جواب: تخريب قبور اگر بعداً تعمير شود اشكال ندارد چنانچه بازسازي امامزاده اگر تبديل به احسن شود نيز اشكال ندارد.
استفاده از منافع موجود در حريم امامزاده
سؤال: آيا افراد و يا ادارات ميتوانند بدون اجازه از متولّي از معادن سنگ و شن و ماسه و يا معادن ديگر كه در حريم شرعي و قانوني امامزادگان قرار گرفته، استفاده نمايند؟
جواب: جايز نيست.