پس از موضعگیری وزیر ارتباطات پیرامون ناعادلانه بودنِ قرارداد یک شرکت با صداوسیما ـ که از قضا نام آن در جریان رسوایی تقلب در آرای مردمی جشنواره جام جم به میان آمد ـ این شرکت ادعا کرد، هزینه 79 برنامه پربیننده تلویزیون را پرداخت میکند؛ برنامهای که گرانقیمتترین تولیدات رسانه ملی محسوب میشوند و اگر این ادعا دقیق باشد، این پرسش را در پی خواهد داشت که در این صورت، بودجه صداوسیما مشخصاً صرف تولید چه اثری میشود؟!
به گزارش «تابناک»؛ پس از افشاگری وزیر ارتباطات درباره ابعاد بزرگ تقلب در نظرسنجی صداوسیما برای انتخاب بهترین برنامه تلویزیون و تلاش مسئولین سازمان صداوسیما برای انداختن توپ تخلف به زمین وزارت ارتباطات، وزیر ارتباطات افشاگری تازهای کرده که نشان میدهد، تقلب در آرای مردمی بر خلاف گفته مسئولان صداوسیما، نه یک روز بلکه طی سه روز مداوم رخ داده است.
این اتفاق با سکوت مسئولان صداوسیما همراه شد؛ اما وزیر ارتباطات به افشاگری خود تداوم بخشید و جزئیات فنی این تقلب که نشان میدهد این اقدام نه بر اثر تحرکاتی نظیر هک بلکه بر اثر اقدام سازمان یافته رخ داده است. در نهایت پرونده به پلیس فتا رفت و اعلام شد، شرکت برگزارکننده این نظرسنجی، عامل چنین تقلبی است. البته این امر از همان ابتدا بدیهی بود و آنچه شفاف اعلام نشده و انتظار میرفت، پیش از برگزاری اختتامیه جشنواره جام جم تکلیفِ آن مشخص شود و مشمول مرور زمان نشود، شناسایی و برخورد با «آمر» چنین اتفاقی است.
در این میان، نام شرکت توسکا که بهره بردار انحصاری تبلیغات ارزش افزوده تلویزیون است، به میان آمد و به تازگی در همین رابطه، محمدجواد آذری جهرمی در توییتی نوشت: «از ابتدای دولت دوازدهم به د ونماینده دولت، از پنج عضو در هیأت مدیره همراه اول اعلام کردهایم که قرارداد تجاری شرکت توسکا با صدا و سیما با مدل فعلی برای کسب و کارهای نوپا مضر و به لحاظ اقتصادی تماما به ضرر همراه اول است و خاتمه یابد. در مورد حقالناس کوتاه نمیآیم.»
این موضع گیریِ مجازی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با واکنش توسکا مواجه شد و این شرکت در اطلاعیهای از خود دفاع کرد. در بخشی از این اطلاعیه که اسباب ابهامات تازهای را فراهم کرد، آمده است: «...شرکت توسکا... تمامی هزینههای تولید برنامههای پربینندهای چون خندوانه، برنده باش، کودک شو، فرمول یک، نود، حالا خورشید، به خانه برمیگردیم، عصر جدید، تبتاب، جام جهانی، ماه عسل، ستارهساز، فوتبالهای داخلی و خارجی و... در مجموع 79 برنامه تلویزیونی را میپردازد...»؛ گزارهای که با گذشت یک روز از انتشار این اطلاعیه از سوی مسئولان تلویزیون رد نشده است.
پس از اطلاعیه توسکا، این پرسش پیش آمد که اگر واقعاً این حجم برنامه پربیننده که از قضا گرانقیمتترین و پرهزینهترین تولیدات تلویزیون محسوب میشود توسط این شرکت پرداخت شده، بودجه چند هزار میلیارد تومانی صداوسیما در هر سال صرف تولید چه محتوای ارزشمندی میشود و دقیقاً در کجا هزینه میشود؟! همچنین این پرسش مطرح است که اگر توسکا نبود، واقعاً تلویزیون توان تأمین مالی خندوانه، برنده باش، کودک شو، فرمول یک، نود، حالا خورشید، به خانه برمیگردیم، عصر جدید، تبتاب، جام جهانی، ماه عسل، ستارهساز، فوتبالهای داخلی و خارجی و... را نداشت و شماری از این برنامهها روی آنتن نمیرفت؟!
از سوی دیگر این پرسش مطرح است، آیا چنین تأمین مالی برای برنامههای صداوسیما، منجر به تأثیرگذاری توسکا قدرتی در بدنه این سازمان به وجود آورده یا باید باور کرد که این شرکت با وجود این میزان اثرگذاری در تأمین مالی تولیدات رسانه ملی، نقشی در روندها ندارد؟ انتظار این است که پس از ادعای این شرکت، شاهد توضیحات کاملی از سوی مسئولان امر باشیم که مشخص کنند، چه روندی باعث شده نزدیک هشتاد برنامه تلویزیونی متکی به تأمین مالی یک شرکت خاص باشند؟