دریافت «کارت شناسایی معلولیت» از جمله ساز و کارهای پیش بینی شده در قانون حمایت از حقوق معلولان است که به مشارکت اجتماعی و دسترسی بهتر آنان به امکانات جامعه کمک میکند.
به گزارش ایسنا، توسعه کمی و کیفی خدمات توانبخشی و مناسبسازی امکانات زندگی برای افراد معلول بیش از هر چیز منوط به این است که اقدامات لازم جهت شناسایی و تشخیص گروه های مختلف دارای معلولیت بر اساس عملکرد ناتوانی و سلامت صورت گیرد تا به تبع آن امکان بهروزرسانی و توزیع عادلانه خدمات فراهم شود.
با توجه به اقدام حوزه معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی در راستای اجرای صحیح ماده یک قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کمیسیونهای پزشکی جهت اصلاح ساختاری و محتوایی، کارت شناسایی معلولان در قالب صدور کارت شناسایی معلولان به دو زبان فارسی و انگلیسی مشتمل بر اطلاعات هویتی و تشخیصی انجام شده است.
این اقدام میتواند به توسعه مشارکت اجتماعی و دسترسی به امکانات جامعه همچون دیگر شهروندان و افراد عادی جامعه برای گروههای هدف سازمان بهزیستی کمک کند.
مراحل دریافت کارت شناسایی معلولیت:
١- بررسی درخواست اولیه در سامانه
٢- بررسی فرد با کد ملی در سامانه کمیسیون پزشکی و صدور کارت
٣- در صورت تایید معلولیت فرد در سامانه کمیسیون پزشکی، پیگیری از حراست جهت صدور کارت شناسایی معلولیت
۴- در صورت نبود فرد در سامانه کمیسیون، ارجاع به کمیسیون پزشکی جهت تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت
۵- ثبت در سامانه کمیسیون پزشکی و تأیید در سامانه
۶- ارجاع به حراست جهت صدور کارت شناسایی معلولیت
٧- صدور کارت شناسایی معلولیت
٨- تحویل به مددجو
لازم به ذکر است در تمام مراحل، از ثبت در سامانه کمیسیون پزشکی تا صدور کارت شناسایی معلولیت اطلاعرسانی مراحل توسط پیامک به فرد متقاضی انجام میشود.