عضو شورای شهر خطاب به مسئولان شهرداری تهران:

با چه جراتی مردم را به استفاده از دوچرخه در خیابان‌های نا ایمن ترغیب می‌کنید؟!

با توجه به شرایط شهر تهران، در این شهر می‌توان برای مسیر‌های کوتاه، داخل محلات و برای رسیدن به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی از دوچرخه استفاده کرد یا می‌توان دوچرخه را به منظور ورزش کردن و حفظ سلامت مورد استفاده قرار داد که لازمه آن تدارک زیرساخت های مورد نیاز در بوستان ها است، نه در سطح معابر شهری که خطرهای فراوانی در کمین دوچرخه سواران نشسته است.
کد خبر: ۹۰۳۰۴۱
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴ 02 June 2019
|
10365 بازدید
|
تابناک اجتماعی -طی سال‌های اخیر در بسیاری از کشور‌های پیشرفته جهان، دوچرخه به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل روزمره جایگاه بالاتری یافته و میزان استفاده از آن رو به افزایش است. روندی افزایشی که نتیجه فعالیت‌های گسترده‌ای در این کشورهاست؛ از طراحی دوچرخه تا احداث مسیر‌های ویژه و البته توجه به نکات ایمنی و آموزش ضروریات این مساله به شهروندان.
 
به گزارش «تابناک»، این در حالی است که در کشورمان هر روزه شاهد افزایش تعداد خودرو‌ها در سطح شهرها هستیم؛ خودرو‌هایی که بسیاری شان فرسوده و آلاینده هستند و افزون بر این موارد، استفاده نامناسب از آنها (تک سرنشین بودن اغلب شان)، موجب شکل گیری معضلات و مشکلات دیگری مانند ترافیک سنگین و کمبود پارکینگ و حوادث و سوانح پرشمار رانندگی نیز می‌شود. حمل و نقلی پرهزینه که مصرف بالای سوخت و موارد دیگر را نیز به اشکالاتش می‌توان افزود.
 
این در حالی است که برخی مسئولان و نهادهایی چون شهرداری، مدتهاست در شعارهایشان توجه به حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت و ترافیک را مطرح می‌کنند، در حالی که توجهی به نوسازی ناوگان‌ اتوبوسرانی و تاکسیرانی و اقدامات دیگر مانند به کارگیری ناوگان برقی یا به کارگیری تراموا یا حتی توسعه و تجهیز مترو از خود نشان نمی‌دهند و از دیرباز، کمبود قطارها و واگن های مترو و اتوبوس ها و حتی تاکسی، اخبار تکراری حوزه شهری در کشورمان محسوب می‌شوند.
 
وضعیتی که ظاهرا قرار نیست هرگز سامان بیابد و بی توجه به آن، مدتی است که دستور کاری جدید در شهرداری تهران پیگیری می‌شود؛ دستور کاری برای به کارگیری دوچرخه در حمل و نقل عمومی در پایتخت. اتفاقی که بر اساس برخی آمارها، چینی ها توانسته‌اند به مدد آن، در دو سال اخیر حدود ۳۰ درصد از ترافیک و آلودگی هوا در شهرهایشان بکاهند. دورنمایی که مسئولان شهرداری تهران سودای تحقق آن را در سر می پرورانند، بی آنکه به زیرساخت‌های این امر توجه کافی نشان داده و با اتکا به نظرات کارشناسان به هزینه منابع شهری در این مسیر مشغول شوند.
 
اتفاقی که با یک ابهام بزرگ عجین شده است. با ابهامی با نام «بی‌دود» که دوچرخه های نارنجی رنگی را شامل می‌شود که استفاده از آنها مستلزم نصب اپلیکیشنی با این نام و واریز ودیعه ۱۵۹ هزار تومانی است. ودیعه‌ای که اگر به هردلیل خواستار پس گرفتنش باشید، لازم است بیست روز انتظار بکشید تا به حساب شما عودت داده شود، که در نوع خود عجیب و شبهه آفرین است. سامانه ای که ابهامات در خصوص آن زیاد و یافتن پاسخ آنها به دلیل عدم شفافیت، دشوار است.

درباره ابهاماتی سخن می‌گوییم که پشتیبانی تمام عیار شهرداری تهران از این سامانه کرایه دوچرخه با ایجاد ایستگاه‌های ویژه در سطح شهر، از جمله آنهاست. حمایتی که به رغم آن، نشستن پای درد دل شهروندان حکایت از دشواری های جدی در استفاده از این دوچرخه ها دارد چراکه تهران از فقدان مسیرهای اختصاصی و البته ایمن دوچرخه رنج می برد و از آن مهم تر، شرایط جغرافیایی شهر تهران موجب شده دوچرخه سواری برای مسیر‌های محدود امکان پذیر باشد، آن هم نه با دوچرخه هایی سنگین و فاقد دنده که رکاب زنی با آنها کار هر کسی نیست.
 
مسائلی که موجب شکل گیری انتقاداتی در شورای شهر نیز شده و به عنوان مثال، رییس کمیسیون عمران و عمل ونقل شورای شهر تهران تاکید کرده مخالف اجرای طرح‌های آزموده و شکست خورده‌ای از این دست است و استفاده از دوچرخه را تنها در مسیر‌های کوتاه، داخل محلات و یا مسیر‌های ایمن و متصل به ایستگاه‌های حمل و نقل حمل و نقل عمومی قابل اجرا می‌داند. رویکردهایی که مد نظر شهرداری تهران نیست، درست همان گونه که توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی و تکیه بر استفاده از ناوگان پاک مانند اتوبوس های برقی و مترو در دستور کار شهرداری قرار نگرفته است.

نکاتی که محمد علیخانی در تکمیل آنها به «تابناک» می‌گوید: هیچ فردی مخالف استفاده از دوچرخه نیست اما متأسفانه برخی افراد که ممکن است دارای انگیزه‌های اقتصادی و منافع مالی در اجرای برخی طرح‌ها باشند، بدون توجه به سابقه و علل شکست طرح‌هایی مانند خرید فله‌ای دوچرخه، ایجاد ایستگاه‌ها و مسیر‌های غیراصولی و ناقص، بار دیگر اصرار به تکرار اشتباهات گذشته دارند، طوری که اگر فردی هم نظر کارشناسی ارائه دهد، او را به مخالفت با دوچرخه متهم می‌کنند و با دادن اطلاعات غلط به بعضی از فعالان محیط زیست و... علیه کارشناسان این حوزه و مخالفین هدر دادن منابع مالی شهر جوسازی می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه بنده تنها با هدر دادن منابع مالی مردم در طرح‌های هزینه بر و مقطعی مخالف هستم، می‌افزاید: به نظرم با توجه به شرایط شهر تهران، در این شهر می‌توان برای مسیر‌های کوتاه، داخل محلات و برای رسیدن به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) از دوچرخه استفاده کرد. افزون بر اینها، می‌توان دوچرخه را به منظور ورزش کردن و حفظ سلامت نیز مورد استفاده قرار داد که لازمه آن تدارک زیرساخت های مورد نیاز در بوستان ها است، مانند آنچه در بوستان چیتگر تدارک دیده شده است، نه در سطح معابر شهری که خطرهای فراوانی در کمین دوچرخه سواران نشسته است.
 
خطراتی که رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ابراز تعجب می‌کند چگونه بی توجه به آنها، برخی مردم را به دوچرخه سواری در خیابان های ناایمن تشویق می‌کنند و می‌گوید: موضوع مهم این است که تا زمانی که زیرساخت‌ها و مسیر‌های کارشناسی شده و ایمن بوجود نیامده است کشاندن شهروندان به خیابان‌های شهر و در میان خودرو‌های پرخطر برای دوچرخه سواری خطرآفرین است و در صورت بروز حادثه مسببین مسئولیت خواهند داشت.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
اين همه موتور سيكلت تو اين خيابانها حركت ميكند ايشان دوست ندارند در مورد ايمني آنها اظهار نظر بفرمايند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
موتور سیکلتها خود یکی از عوامل نا امنی هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
خوب از این راه حل استفاده کنید :صندوق صدقات
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
عجب چیزی گفتی ، مُردم از خنده
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
این دوچرخه های کرایه ای هم کپی مدل چینی هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
واقعا این شهردار یکی از خوش خیالهاست و تو عالم رویا زندگی می کنه. اومده در شلوغ تربن و پرترددترین و آلوده ترین نقاط تهران یعنی چهارراه ولیعصر و جهارراه کالج و چتد نقطه دیگه چند تا ایستگاه واسه گذاشتن دوچرخه ساخته و بعصی از خیابانهای همون نقاط رو با میله های قطور آهنی جدا و از مردم خواهان دوچرخه سواری است. حالا مردم چرا و چه جوری و برای چه با دوچرخه هائی که اصلا نحوه استفاده از اونها رو هم نمی دونند، دوچرخه سواری کنند، باید از جناب شهردار پرسید!!!!
پاسخ ها
علش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
مردم باید به خودشون زحمت بدن یاد بگیرن
حمیدرضا
|
Germany
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
خیابانها برای دوچرخه سواران اصلاً امن و راحت نیست .
پاسخ ها
علش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
اگه بنزینو بکنن 5 هزار تومن هم امن میشه هم راحت
اونوقت با دوچرخه کلی هم حال میده
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
خیلی موضوع خوبی را اشاره کردید. بهتر است که شهرداری ها راهکارهای لازم اجرا بکنند برای ارتقا سلامت و جلوگیری از مصرف بی رویه سوخت بهترین اقدام است. تابناک پیگیری کن صرف یک تیتر کافی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
با نظر آقای علیخانی کاملا موافقم.
جایی برای تردد دوچرخه در معابر شهری پیش بینی نشده است و دوچرخه سواران یا باید از پیاده روها تردد کنند و یا از خیابانها که هر دو بسیار خطرناک و نامناسب است.
بهترین راه حل موثر کوتاه مدت، استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی و پاک است که متاسفانه منافع مالی مافیا و انحصار مسئولان مملکت در بحث خودرو و خودرو سازی جلوی هرگونه واردات خودروهای با کیفیت و پاک با قیمتهای نرمال جهانی و ارتقای سطح پاکیزگی هوا و سلامت جامعه را گرفته است.
موضوع غافل مانده در این بین، فقدان بنزین با کیفیت و استاندارد است. ضرر و خسارات ناشی از آلودگی سوخت نامرغوب و آلودگی هوا در تمام جاده ها و کوهستانها و دشت ها و جنگل های کشور کاملا مشهود و غیر قابل محاسبه است.
نامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
زمان قالیباف همین اشباه رو با صرق میلیئنها تومن انجام دادن و بلاخره جمعش کردن اینهم جمع میشه چون آقایون با پول ملت مسافرت خارجی میرن خیلی چیزارو میبینن و از اونجایی که نه با این مردم و نه در شهر حور دارن شروع میکنن به اجرای دیده هاشون از خارج مثلا رفتن هلند دیدن اونجا مردم دوچرخه زیاد سوار میشن بر عکس اینجا که مردم ماشین تک سرنشین خب یه بررسی میکنیم شماها قضاوت . تهران نزدیک به چهارو نیم برابر آمستردام هست . تهران دارای شیب زیاد هست ولی آمستردام بخاطر نزدیکی به دریا بدونه شیب هست و تهران 1200 متر بالاتر از سطح آبهای آزاد هست و لی آمستردام فقط 2 متر بالاتر از سطح آبهای آزاد قرار داره یعنی منطقه پر فشار برای پدال این گزیته خیلی اثر داره دیگه حوصله ندارم بقیه شو بنویسم فقط اینو بگم کوتاه ترین مسیرهامون واسه سر کار رفتن 15 الی 20 کیلومتره فقط بگم بی کفایتی مدیریتی در مملکت بیداد میکنه همین همه تخصصی با بینش وسیعی در کشور داریم ولی در حوزه مدیریت نیستن
پاسخ ها
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
چرا در کشور ما اجازه ورود موتور های ساید کا دار که بشه دو سرنشین بدون خطر سقوط سوار بشوند نمیدهند آقا نوع کم سرعتشو وارد کنید از خود رو تک سرنشین که بهتره ، والا من خودم اول از همه مشتریش میشم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
بیاید ببینید این آقایون عقل کل در شیراز چه وضعیتی راه انداختن... شلوغترین خیابونها را خط ویژه دوچرخه کشیدن و شده جولانگاه موتوری ها!! هر 10-20 متر هم خط ویژه بر محل تردد کوچه ها عموده هست یعنی ممکنه خودرو با دوچرخه برخورد کنه!!!
پاسخ ها
علش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
ول کن عامو
میگیریم میخابیم
ناشناس
|
Switzerland
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
ببینید کشورهای اروپایی چطور خط ویژه دوچرخه سواری درست کردن شما هم همین کارو بکنید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
! آزموده را آزمودن خطاست ،دقیقا
علش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
باشه دیدیم
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟