تا کنون به این موضوع فکر کردهاید کسی که بنگاه املاک دارد، واقعا چه وظایفی دارد و آیا فقط نوشتن قولنامه و گرفتن حق کمیسیون کارهای اوست؟
به گزارش «تابناک»، هنگامی که به یکی از بنگاههای املاک مراجعه میکنید شاید تصورتان این است که نهایت کاری که باید مدیر یا یکی از کارمندان آنجا انجام دهد این است که قولنامه بنویسد و حق کمیسیون خود را بگیرد. اما این تمام ماجرا نیست.
نکته مهمی که پیش از ادامه مطلب میخواهیم به آن اشاره کنیم این است که حتما حواستان باشد، تحت هر شرایط معامله املاک خود را نزد یکی از مشاوران املاک حرفهای و معتبر انجام دهید تا از هر نظر خیالتان راحت باشد.
در این مطلب میخواهیم بیشتر با شرح وظایف و کارهای یک بنگاه املاک آشنا شویم و ببینیم مدیر یا کارمندان آنجا چه وظایفی دارند و شما چه حق و حقوقی نسبت به آنها دارید.
اگر بخواهیم از همان ابتدا شروع کنیم، ارائه یک مشاوره صادقانه هنگام قیمتگذاری و ثبت ملک در بین آگهیهای خرید و فروش املاک، اولین کار یک بنگاه معاملات ملکی است. مدیر بنگاه باید مراجعهکننده را به درستی نسبت به فروش، خرید یا رهن و اجاره ملک توجیه کند.
قیمتگذاری ملک کار سادهای نیست و مشاور املاک باید همراه با فروشنده این کار را به صورت کارشناسی انجام دهد تا ملک با قیمتی منطقی به فروش رسیده یا برای رهن و اجاره آگهی شود. در نهایت وقتی قیمت، جزئیات و مشخصات دقیق مشخص شد آگهی آن را در دفتر یا سایتهای مختلف ثبت میکند.
یکی از وظایف صاحب بنگاه املاک این است که ملک را کاملا بررسی کرده و ضمن ثبت جزئیات دقیق، در صورت وجود مشکل آن را به اطلاع فروشنده یا مالک برساند. در ادامه میتواند برای رفع مشکلات به صاحبین املاک مشاوره بدهد.
اما اصلیترین وظیفه یک بنگاه معاملات ملکی در واقع پیدا کردن مشتری و به اصطلاح «جوش دادن معامله» است. مدیر یا کارمندان مشاور املاک باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا بتوانند هر دو طرف فروشنده و خریدار یا موجر و مستاجر را راضی کنند تا در نهایت قرارداد منعقد شود.
در همین راستا بنگاه باید قدرت چانهزنی و مذاکره بالایی داشته باشد تا بتواند دو طرف معامله را راضی نگه داشته یا پیشنهادات جدیدی ارائه کند. مهمترین کاری که اینجا انجام میشود، مرحله مذاکره است که معمولا انرژی و زمان زیادی از بنگاه میگیرد. ضمن اینکه هماهنگیهای لازم برای بازدید از ملک نیز برعهده بنگاه املاک است.
در ادامه به مهمترین کار مشاور املاک میرسیم. ثبت قرارداد خرید و فروش یا رهن و اجاره برعهده بنگاه است و باید دقیق، اصولی و به بهترین و شفافترین حالت ممکن این کار را انجام دهد. مشخص کردن قیمت و شرایط نهایی، دریافت پول پیش یا بیعانه خرید خانه از خریدار، مشخص کردن وضعیت وام و ضمانتهای ملک، ثبت دقیق جزئیات معامله، دریافت کد رهگیری، بیان احتمالی قوانین لازم هنگام عقد قرارداد و... از کارهایی است که در این مرحله انجام میشود.
نهایی کردن معامله، تبادل مبالغ و چکها و اخذ امضای طرفین معامله و شاهدان نیز مهمترین کاری است که بنگاه در ادامه انجام میدهد.
یکی دیگر از مهمترین وظایف یک بنگاه معاملات ملکی حل اختلافات احتمالی میان خریدار و فروشنده یا موجر و مستاجر است. به هر حال در هر معاملهای امکان بروز مشکل یا اختلاف بین طرفین وجود دارد و مشاور املاک باید به عنوان یک داور مرضیالطرفین غائله را ختم کند.
بیشک یک بنگاه معاملات ملکی وظایف کوچک و بزرگ زیادی دارد که برخی را میدانیم و ممکن است از بعضی دیگر از این وظایف بیخبر باشیم. در این مطلب تلاش کردیم به صورت اجمالی به مهمترین وظایف مشاور املاک بپردازیم تا شما هم بدانید چه حق و حقوقی در ازای کمیسیون پرداختی دارید.
منبع: http://www.mihansky.com/lifestyle/real-estate-advisor.html