امروزه جهانیان شاهد راه پیمایی عظیم عاشقانه سرورآزادگان امام حسین علیه اسلام به سوی کربلای معلی هستند، عشق و علاقهای که برخاسته و الهام گرفته از قیام عاشورای به منظور احیای ارزشهای اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است. عدالت خواهی، ظلم ستیزی در مقابل حکومت طاغوت ستمگر دستگاه فاسد یزید ابن معاویه واقعه کربلا را رقم زد.
ایران اسلامی هر ساله بهمراه شیعیان و محبان اهل البیت (ع) از سراسر جهان از کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، کشورهای آسیای میانه، روسیه، شرق آسیا مانند کشورهای چین، مالزی اندونزی و کشورهای آفریقایی و اروپایی به منظور پاسداشت و بیعت با قیام امام حسین علیه السلام و برائت از ستمکران و ظالمان حضوری پر شگوه همراه با عشق و ارادت قلبی را در اربعین به ظهور میرسانند.
بیانات مقام معظم رهبری در خصوص راه پیمایی اربعین
رهبری معظم انقلاب اسلامی، راه پیمایی اربعین را از مصادیق قدرت حقیقی خواندند و فرمودند:اجتماع عظیم و میلیونی زائران در مسیر حرکت به کربلا یعنی «حرکت به سمت قله افتخار و فداکاری و شهادت»، قدرت اسلام و جبهه مقاومت اسلامی را تجلی دوباره میدهد. اربعین را از اولین ظهورش در تاریخ اسلام، «رسانه پر قدرت عاشورا» دانستند و افزودند: در چهل روز فاصله حماسه عاشورا تا بازگشت اهل بیت (علیهم السلام) به کربلا، فریادهای حضرت زینب، حضرت امام سجاد و ام البنین در شام و کوفه رسانه حقیقی عاشورا بود و با تحقق فرمانروایی منطق حق در فضای ظلمانی حاکمیت بنی امیه و سُفیانی، عاشورا زنده ماند و در تاریخ جاری شد.
حضرت آیت الله خامنه ای، طوفان حرکت اهل بیت در فاصله عاشورا تا اربعین را در اختناق عجیب آن دوران، باعث منقلب شدن اوضاع و در نهایت سرنگونی رژیم سفیانی خواندند و افزودند: امروز هم همین اتفاق در جریان است. ایشان راه پیمایی عظیم مسلمانان در اربعین حسینی از کشورهای مختلف، فرقههای مختلف اسلام و حتی برخی ادیان دیگر را فریادی رسا و رسانهای بی همتا در دنیای پیچیده تبلیغات و جهان پر هیاهوی بشریت امروز خواندند و افزودند: شعار پر معنای «الحُسین یجمعنا» یک حقیقت ناب است چرا که حسین این اجتماع بی نظیر را به راه انداخته است و همه را به سمت سرچشمه معنویت و آزادگی به حرکت درآورده است.
براستی تاریخ گواه بر این ادعاست امام حسینعلیه اسلام شخصیتی محدود به یک مکان و یک مذهب و یک عده خاص نیست، بلکه ایشان با فداکاریهای خویش درسی به تاریخ دادند که مذاهب دیگر نیز نتوانستهاند خاموش بمانند و علما و داشمندان غیر مسلمان سخنهای بسیاری در وصف حضرت حسینابن علی (ع) به میان آوردهاند. امام حسین علیه اسلام مظهر آزادگی و و جدان بشریت و عدالت خواهی و ستم ستیزیی هستند.
علاقه به امام حسین علیه السلام و احترام به حرکت ایشان در واقعه عاشورا مختص فرهنگ مسلمانان نیست. در همه ادیان میتوان علاقه به ایشان را پیدا کرد. در دین زرتشت هم افرادی را میتوان پیدا کرد که در عاشورا به احترام امام حسین علیه السلام و حرکت او به سوگ مینشینند و یا در نشستهای عزاداری شرکت میکنند.
کم نیستند زرتشتیانی که همواره در دهه عاشورا به مساجد مسلمانان میروند و در مراسم آنها برای مظلومیت شهید ان کربلا اشک میریزند و در روز عاشورا به سینهزنی برای این انسان آزاده میپردازند.
امام حسین علیه اسلام از نگاه رهبران و نویسندگان جهان
ماهانداس گاندی
ماهانداس کرم چند گاندی؛ رهبر فقید هند در باره قیام امام حسین این گونه ابراز نظر میکند: من چیزی جدیدی برای ملت هند نیاوردم، چیزی را که برای ملت هند تقدیم کردم چکیده آموختههای است که از تاریخ زندگانی قهرمان کربلا حسین ابن علی آموخته ام، پس اگر ما استقلال هند را بخواهیم باید پیرو خط و مشی حسین ابن علی باشیم.
واشنگتن ایرونیک- موسیو ماربین
موسیو ماربین؛ دانشمند آلمانی میگوید: حسین تنها کسی است که در چهارده قرن پیش در برابر حکومت جور و ظلم قد علم کرد. موضوعی را که نمیتوان نادیده گرفت این است که حسین اول شخص سیاست مداری بود که تا به امروز احدی چنین سیاست مؤثری اختیار ننموده است و میتوان ادعا کرد که تا به امروز تاریخ بشریت چنین شخص فداکاری را به خود ندیده و نخواهد دید، هنوز اسرای حسین به نزد یزید نرسیده بود که علم خون خواهی حسین بر افراشته شد و نهضت عظیمی بر علیه یزید آغاز شد مظلومیت حسین و حقانیت او برهمه ثابت شد و پرده ازروی نیات و جنایات بنی امیه برداشته شد.
توماس کارلایل
وی میگوید بهترین درسی که از تراژدی کربلا میگیریم این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند، آنها با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جایی که حق با با طل رو برو میشود اهمیت ندارد، و پیروزی حسین با وجود اقلیتی که داشت باعث شگفتی من است.
آنتوان بارا
آنتوان بارا از جمله پژوهشگران مسیحی است که در کتاب "حسین (ع) در اندیشه مسیحیت" خود شخصیت امام حسین (ع) را اینگونه بیان کرده است:من در زندگی و حرکت امام حسین (ع) بیشتر به بعد انقلابی شخصیت ایشان شیفته شده ام. آن حضرت در مرامنامه قیام خود اعلام میکند: "من از روی هوسرانی و خوش گذرانی و برای فساد و ستمگری قیان نکرده ام بلکه قیام من برای اصلاح در امت جدم و برای امر به معروف و نهی از منکر و حرکت بر اساس سیره جدم پدرم است. "
موسیو ماربین آلمانی
ماربین، با تقدیر از حرکت امام حسین (ع)، قیام ایشان را نشانی از زوال ظلم و بیداد دانسته و اذعان میکند که حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به دنیا نشان داد که اساس ستم هر چند عظیم باشد در برابر حق، چون پرکاهی خواهد بود که بر باد خواهد رفت.
ماربین، نویسنده آلمانى (خاور شناس معروف)
این فیلسوف و خاورشناس معروف آلمانی اذعان میکند که امام حسین (ع) با قربانى کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقانیت خود، به دنیا درس فداکارى و جانبازى آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلند آوازه ساخت. این سرباز رشید عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگرى پایدار نیست و بناى ستم هر چه در ظاهر عظیم و استوار باشد، ولی در برابر حق و حقیقت، چون پر کاهى بر باد خواهد رفت.
جان استون
جان استون ایرانشناس و نویسنده آمریکایی در مورد عشق به امام حسین علیه السلام میگوید:
آیا انسانی یافت میشود چنین شخصیت نمونهای را که تاکنون در هیچ دینی شبیه او متولد نشده را دوست نداشته باشد؟ او سومین مشعلدار اسلام بعد از جدش پیامبر (ص) و پدرش امیرالمؤمنین است و در حفظ و پاسبانی از عقیدهاش، خود را فدا کرد و اگر امام حسین (ع) قیام نمیکرد، اسلام منحرف گشته و پس از آن زاویه انحراف بزرگتر و شامل همه ادیان الهی میشد و دیگر بر روی زمین دینی باقی نمیماند. به عقیده استون، در حقیقت حرکت امام حسین (ع) یک حرکت معنوی و برای جلوگیری از انحراف دین جدش پیامبر (ص) بود.
ابن ابى الحدید
این دانشمند نامدار اهل سنت، مى نویسد: «سالار پرشکوه شکست ناپذیران روزگار و قهرمان کسانى که در برابر ذلّت و تحقیر سر فرود نیاورده، و به عصرها و نسلها درس جوانمردى و شرافت و مرگ پر افتخار را زیر سایه شمشیرهاى آخته داد، و آن را بر سازش با بیداد و فریب برگزید، پدر یکتاپرستان گیتى حسین (ع)، فرزند رشید على (ع) است. استبدادگران اموى به آن شخصیت تسخیر ناپذیر و یارانش امان دادند، امّا او بدان دلیل که نمى خواست در برابر ذلّت و بیداد سر خم کند، و نیز بیم آن داشت که اگر با پذیرش امان نامه کشته هم نشود، ذلّت بر او و دیگر آزاد منشان رهرو راهش از سوى «عبید» و دیگر خودکامگان سیاهکار و حقیر تحمیل گردد، مرگ پر عزّت و افتخار را بر زندگى ذلت بار را ترجیح دادند.
موریس دوکبرى، مورّخ اروپایى
اگر تاریخ نویسان ما حقیقت روز عاشورا را درک مى کردند، این عزادارى را غیر عادى نمى پنداشتند. پیروان امام حسین (ع) به واسطه عزادارى براى امام مى دانند که زبونى و پستى و زیردستى و استعمار و استثمار را نباید قبول کنند؛ زیرا شعار امام و پیشواى آنان تن ندادن به ظلم و ستم بود. امام حسین (ع) در راه شرف و ناموس و مردم و بزرگى مقام و مرتبه اسلام از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استعمار و ماجراجویى هاى یزید نرفت. پس بیائید ما نیز شیوه او را سرمشق خود قرار داده و از ظلم یزیدیان و بیگانگان خلاصى یافته و مرگ با عزّت را بر زندگى با ذلّت ترجیح دهیم.
اسلام و قیام امام حسین (ع) فرهنگ شهادت را اوج پرواز انسان و بالاترین خوبیها میداند از واقع کربلا که در سال ۶۱ هجری روی داد، تا هم اکنون قیامهای متعددی مانند قیام توابین به رهبری سلیمان ابن صرد خزاعی، و قیام" واقعه حر" قیام مختار ثقفی و در عصر حاضر قیام انقلاب اسلامی در ایران میگذرد که تمامی این قیامها الهام گرفته از قیام امام حسین (ع) است.
در حال حاضر فرهنگ شهادت باا لگوی پذیری از قیام امام حسین (ع) در سراسر جهان بویژه مسلمانان ساری و جاری است، هم اکنون راه پیمایی میلیونی مسلمانان و آزادگان جهان در اربعین با وحدت حسینی پیام آور مقاومت و ایستادگی علیه ظلم و ستم با جمله" هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة" به معنای «محال است تَن به ذلّت دهیم» را به جهانیان میرسانند و هر ساله به شگوه و عظمت آن افزوده میشود.