باز هم پروژه جدیدی در فدراسیون فوتبال راهاندازی شده است و قرارداد تازهای عقد شده تا موجی از ابهامات، تکذیبها و تناقضها را بین مسوولان مختلف شاهد باشیم.
به گزارش تابناک ورزشی، پروژه پخش اینترنتی مسابقات فوتبال که به خودی خود میتواند اتفاق بسیار خوبی در فوتبال ایران باشد و بخشی از حق ضایع شده فوتبال از پخش تلویزیونی را به فوتبال بازگرداند، بار دیگر با تناقضها و ابهاماتی همراه شده و پروژه حق پخش اینترنتی را علیرغم اصرار فدراسیون فوتبال، فعلاً در بلاتکلیفی نگه دارد.
بحث آی پیتیویها، پخش اینترنتی مسابقات فوتبال و درآمدزایی فدراسیون از طریق آن، موضوعی است که از سال ۹۴ مطرح شده بود. همان زمان که قرارداد نصفه و نیمه فدراسیون فوتبال با صدا و سیما برای دریافت حق پخش لغو شد و گفته میشد قرار است ۵ اپراتور با صدا و سیما طرف قرارداد شوند و به این وسیله بخشی از درآمد فوتبال را پرداخت کنند. همان زمان هم البته مسوولان اعلام کردند که این موضوع نیاز به بررسیهای بیشتری دارد و به راحتی امکانپذیر نیست.
موضوع آیپیتیویها و حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال در سال ۹۴، اما خیلی جدی گرفته نشد. تا اینکه از بهمن ماه سال گذشته، این موضوع شکل جدیتری به خود گرفت و سازمان لیگ به فکر کسب درآمد از حق پخش اینترنتی مسابقات افتاد. باز هم بررسیها و مذاکرات ادامه پیدا کرد تا بالاخره در تاریخ ۳۰ مهرماه ۹۸، آگهی مزایده حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال روی خروجی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت. خبری با عنوان «آگهی مزایده انتخاب مجری واگذاری حقوق پخش دیجیتال محتوای رویدادها و مسابقات ملی» که باز هم چندان جدی گرفته نشد.
حالا، اما ماههاست زمزمههایی درباره شرکتی که قرار است حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال را در اختیار بگیرد، به گوش میرسد تا اینکه بالاخره سازمان لیگ با انتشار خبری، موسسه فرهنگی دیجیتال رسانه گستر فراکاو را به عنوان برنده مزایده حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال معرفی کرد.
انتخابی که صادق درودگر دربارهاش میگوید: «برای واگذاری حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال، یکبار فروردین ماه مزایده برگزار کردیم و یکبار در اردیبهشت ماه. جلسات مختلفی برگزار کردیم، مذاکرات حقوقی زیادی انجام دادیم. آییننامه معاملات و شرایطی که برای عقد قرارداد مورد نیاز بود را مطالعه کردیم تا به نتیجه مناسبی برسیم.»
رییس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال مدت زمان بین مشخص شدن نتیجه مزایده و اعلام نام برنده را ۸ ماه اعلام میکند: «ما بعد از برنده شدن این شرکت در مزایده، به مدت ۸ ماه با درخواستهای مختلف را بررسی میکردیم و مشغول مذاکره و چانهزنی بودیم تا ببینیم میتوانیم با هم به نتیجه برسیم یا نه.»
مخالفت صدا و سیما با درخواست فدراسیون برای دریافت آیپی
این، اما تنها یک بخش از بررسیهایی است که فدراسیون فوتبال برای پخش اینترنتی مسابقات باید مورد بررسی قرار میداد. بحث اصلی در این ماجرا صداوسیماست که بدون شک مجوزش برای آیپیتیویها و پخشهای اینترنتی اهمیت دارد. سوالی هم که در این شرایط مطرح میشود این است که آیا فدراسیون فوتبال مجوزهای لازم را از صدا و سیما کسب کرده است؟
صادق درودگر در پاسخ به این سوال میگوید: «ما صحبتها و مذاکرات زیادی با صدا و سیما داشتیم و درخواست داده بودیم که به خودمان مجوز آیپی بدهند، اما موافقت نکردند. بار دیگر درخواست دادیم که مجوز مشترک به ما و یک شرکت دیگر بدهند که باز هم موافقت نکردند و ما ناچار شدیم که حق پخش را به شرکتی واگذار کنیم که خودش مجوز صدا و سیما را داشته است.»
خاموشیان: قرارداد موسسه فراکاو با صدا و سیما تمام شده
فدراسیون فوتبال با بیان اینکه شرکتکنندگان در مزایده حق پخش اینترنتی مجوز صدا و سیما را داشتهاند، خود را از پاسخگویی درباره صدا و سیما راحت کرده است. با این حال، اما خوب یا بد، نمیتوان تأثیر صدا و سیما بر این قرارداد و درآمد فدراسیون فوتبال از پخش اینترنتی مسابقات را نادیده گرفت! صدا و سیما مشکلی با واگذاری حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال به موسسه فرهنگی دیجیتال رسانه گستر فراکاو ندارد؟ مجوز این سایت و شرکت در حال حاضر مورد تأیید صدا و سیما هست؟
محمد مهدی خاموشیان، مدیرکل راهبری اپراتورها در معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما که مسوولیت پیگیری آیپیتیویها را برعهده دارد، در این رابطه میگوید: «ظاهراً چند روز پیش جواب این مزایده اعلام شده است. مکاتبهای از سوی فدراسیون فوتبال با صدا و سیما انجام شد، اما ما به فدراسیون فوتبال اعلام کردیم که فعلاً برای اعلام نام برنده مزایده و خبر واگذاری پخش اینترنتی به این شرکت دست نگه دارند.»
خاموشیان درباره دلیل تأکید صدا و سیما توضیح میدهد: «قرارداد برنده مزایده با سازمان صدا و سیما تمام شده است و هنوز قرارداد تازهای منعقد نشده. به همین دلیل ما از فدراسیون خواسته بودیم که برای اعلام این موضوع صبر کنند.»
فدراسیون فوتبال: ادعای صدا و سیما صحت ندارد
چرا فدراسیون فوتبال علیرغم تأکید سازمان صدا و سیما، باز هم اقدام به انتشار خبر و اعلام نام برنده مزایده کرده است؟ آن هم در شرایطی که قرارداد این شرکت با صدا و سیما تمام شده و عقد قرارداد جدید ممکن است با مشکل همراه باشد. صادق درودگر، رییس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال میگوید: «اینطور نیست و این ادعا صحت ندارد.»
با این شرایط بعید نیست که حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال هم مثل VAR و تجهیز ورزشگاهها به دوربینهای چهرهزن، در حد همین خبر اولیه باقی بماند و به بهرهبرداری نهایی نرسد و یا در بلاتکلیفی بماند.
توافق فدراسیون فوتبال با برنده مزایده آیپیتیوی
صادق درودگر، رییس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال تأکید دارد که در طول ۸ ماه گذشته با موسسه فرهنگی دیجیتال رسانه گستر فراکاو به عنوان برنده مزایده پخش اینترنتی مسابقات فوتبال مذاکرات و جلسات زیادی داشته است. او درباره جزییات این مذاکرات میگوید: «بحثهای زیادی را درباره درصدی داشتیم که باید از درآمد حاصل از پخش اینترنتی مسابقات به فوتبال برسد. در ابتدا این موسسه میخواست ۷۰ درصد درآمدها را برای خود بردارد و ۳۰ درصد به ما بدهد، اما بعد از مذاکرات زیاد بالاخره آنها را متقاعد کردیم که ۷۳ درصد از درآمدها به فوتبال اختصاص پیدا کند و ۲۷ درصد به موسسه.»
درودگر همچنین به مذاکرات دیگر انجام شده اشاره میکند: «در خصوص پیگیری حقوقی موضوع و ضمانتنامههای بانکی مورد نیاز هم بحثهای زیادی صورت گرفته بود. همینطور نحوه آمایش و پایش مطالب و مسایل این چنینی که درباره همه اینها به توافق خوبی رسیدیم.»
محتوای اینترنتی فوتبال به جز مسابقات؟
صادق درودگر هرچند پیشنهاد میکند که برای اطلاع از جزییات کار با مسوولان موسسه فراکاو صحبت کنیم، اما در پاسخ به این سوال ما که آیا مسابقات فوتبال به صورت زنده در این سایت و اپلیکیشن پخش میشود، پاسخ مثبت میدهد و تأکید میکند که مسابقات فوتبال همزمان که در تلویزیون پخش میشوند، پخش اینترنتی هم دارند.
این، اما در حالی است که در برخی از اخبار منتشر شده از سوی موسسه فراکاو و سایتهای وابسته به آن، به این نکته تأکید شده که: «توافق حاصل شده تنها شامل محتوای اینترنتی فوتبال ایران میشود و علاقهمندان فوتبال همچنان به سیاق سابق میتوانند از شبکههای مختلف تلویزیونی به تماشای رقابتهای لیگ برتر بنشینند!
این قرارداد از آنجا مهم است که تاکنون هیچ منافعی از بازنشر تصاویر ویدئویی فوتبال به خود فوتبال باز نمیگشت.»
و این یعنی به احتمال زیاد موضوع پخش اینترنتی مسابقات هنوز حتی به تأیید خود شرکت هم نرسیده است!
منبع: ایران ورزشی