مدیرکل دفتر مديريت مصرف و ارتقاي بهرهوري آب و آبفای وزارت نیرو گفت: آموزش مادران و بانوان اولین گام اساسی در زمینه ارتقای سطح سواد آبی جامعه محسوب میشود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، "بنفشه زهرایی" در آیین امضای تفاهمنامه سازمان بسیج جامعه زنان کشور با وزارت نیرو که در زمینه مصرف بهینه آب و برق امضا شد، با اشاره به سطح نامناسب سواد آبی جامعه ما گفت: برای موفقیت در مدیریت مصرف، آموزش و ارتقای سطح سواد آبی جامعه بسیار حائز اهمیت است که آموزش مادران و بانوان اولین گام اساسی در این زمینه محسوب میشود.
وی افزود: تربیت فرزند در خانواده و تاثیرپذیری او از مادر یا معلم بسیار بالاتر و اثربخشتر از از قوانین و مقررات دولتی است.
مدیرکل دفتر مديريت مصرف و ارتقاي بهرهوري آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت مصرف آب دو دسته کار کلی در این وزارتخانه دنبال میشود، گفت: یکی از این موارد "ابزارهای مصرف" است که در تلاش هستیم مطابق استانداردهای روز تصحیح و ترویج شود تا مصرف آب توسط این ابزارها کاهش پیدا کند.
زهرایی ادامه داد: بخش دیگر معطوف به تصحیح رفتار مصرف کنندگان است که طبق برنامهریزیهای انجام شده در تلاش هستیم نحوه استفاده از آب را آموزش داده و اصلاح کنیم.
وی خاطرنشان کرد: همکاریهایی که در قالب این تفاهمنامه دیده شده میتواند هم روی جنبههای رفتار مصرف، هم ترویج استفاده صحیح از ابزارهای مصرف مفید و اثرگذار باشد.
30 درصد امکان صرفهجویی در شبکه برق وجود دارد
"عبدالصاحب ارجمند" مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو نیز گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، در شبکه برق تقریبا 30 درصد امکان صرفهجویی وجود داشته و به عبارتی حدود 15 هزار مگاوات در شبکه موجود برق زمینه صرفهجویی و مدیریت مصرف داریم.
وی این میزان صرفهجویی را معادل حدود 30 میلیارد دلار سرمایهگذاری در شبکه انتقال و توزیع عنوان کرد و افزود: اگر در آینده به توسعه برق صنایع کشاورزی و پوشش آن نیاز داشته باشیم دو راه داریم؛ یا باید به همین میزان سرمایهگذاری جدید کنیم یا ظرفیت موجود را به نحوی مدیریت کنیم که بدون کاهش رفاه و تولید ناخالص ملی بتوانیم برای سایر مصارف ذخیره داشته باشیم.
مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو ادامه داد: از مجموع 15 هزار مگاوات زمینه صرفهجویی و مدیریت مصرف، حدود 50 درصد به ظرفیتهای فنی و 50 درصد به ظرفیتهای غیرفنی شامل مباحث اجتماعی، فرهنگی و آموزشی مرتبط میشود که میتواند روی این موضوع تاثیرگذار باشد.
وی اضافه کرد: در ظرفیتهای اجتماعی و فرهنگی به میزان 15 میلیارد دلار، زمینه مدیریت مصرف وجود دارد که بسیار کمتر از سرمایهگذاری در بخشهای فنی بوده درحالیکه اثرگذاری و ماندگاری بیشتری خواهد داشت.
ارجمند، حوزه بانوان را دارای بیشترین میزان اثرگذاری در زمینه مدیریت مصرف دانست و گفت: در زمینه اقدامات انجام شده در راستای ترویج فرهنگ صرفهجویی، بانوان میتوانند تاثیرگذارترین قشر در این زمینه باشند.