یک مقام رسانهای اسرائیلی میگوید که این رژیم از دولتی که میزان قابل توجهی اطلاعات محرمانه در اختیار دارد به سیستمی تبدیل شده که از این اطلاعات جهت تبلیغات و در راستای منافع خود استفاده میکند.
به گزارش ایسنا، "یاردن واتیکای"، که بیش از ۱۰ سال ریاست اداره تبلیغات داخلی اسرائیل را بر عهده دارد در مصاحبه با نشریه "اسرائیل دیفنس" گفت، اسرائیل از دولتی که مقادیر زیادی اطلاعات محرمانه در اختیار دارد، به سازمانی تبدیل شده است که در چارچوب جنگهای تبلیغاتی از این اطلاعات در کمپینهای علنی رسانهای و در راستای منافع حیاتی خود در جبهههای مختلف استفاده میکند.
وی افزود: همانطور که در رابطه با اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل در آوریل ۲۰۱۸ رخ داد، نتانیاهو در نطق خود مدعی شد، ایران یک انبار مواد و تجهیزات اتمی در این روستا دارد که تاکنون مخفی بوده است، به این ترتیب اطلاعات امنیتی که در اختیار سرویسهای امنیتی اسرائیل قرار دارند، میتوانند در خدمت ابزارهای تبلیغاتی باشند.
واتیکای اظهار کرد: آن کنفرانس مطبوعاتی که چند دقیقه طول کشید نتیجه دو ماه کامل آماده سازی بود، طوری که توجه همه رسانههای بینالمللی و محافل تصمیمگیری در کشورهای بزرگ را به خود جلب کرد، همین مسأله اسرائیل را بر آن میدارد تا طی سالهای اخیر تبلیغات رسانهای را علیه طرفهای مختلف در منطقه و جهان ازجمله ایران و جنبش حماس در پیش بگیرد.
این مقام صهیونیستی تأکید کرد: در این کمپینهای رسانهای از دادههای اطلاعاتی موجود در نزد دستگاههای امنیتی اسرائیل استفاده میشود. به عنوان مثال زمانی که درباره انبار مواد و تجهیزات اتمی ایران صحبت کردیم چشممان به جامعه بینالملل و نحوه پذیرش این اطلاعات بود.
وی در ادامه تصریح کرد: با دستگاههای امنیتی مختلف اسرائیل اعم از موساد، اطلاعات نظامی و دستگاه امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) برای نحوه استفاده از اطلاعات امنیتی در اختیار آنها در یک کمپین تبلیغاتی رسانهای همکاری میشود، این درحالی است که گاهی "دشمن" به اطلاعات و اسرار حساس و خطرناکی از اسرائیل دست مییابد.
واتیکای ادامه داد: فلسطین جبهه اصلی فعالیت رسانهای و تبلیغاتی ماست، اگرچه پیچیدهتر از دیگر جبهههای لبنانی و ایرانی در حوزه رسانه به نظر میرسد، به همین دلیل سازمان محوری طرف همکاری ما شاباک است، طوری که به صورت شبانه روزی با آن همکاری داریم و آن اطلاعات فشرده و زیادی در اختیار دارد و میداند که چه زمانی آنها را منتشر کند تا در اختیار عامه مردم قرار بگیرد.
وی در این باره افزود: این اتفاق در جنگ "صخره سخت" (الجرف الصامد) در تابستان سال ۲۰۱۴ در غزه رخ داد و ما از زمان آغاز این جنگ بر استفاده از اطلاعات شاباک در زمان مناسب اصرار کردیم و در لحظه جنگ توانستیم تیتر اخبار را تغییر دهیم تا مانع از خدشهدار شدن چهره اسرائیل در رسانههای بینالمللی شویم. ما برای متوقف کردن تلاشهای حماس به منظور نفوذ در برخی سازمانهای انسانی بینالمللی تلاش کردیم و در همین راستا، برای به دست آوردن اطلاعات لازم با شاباک ارتباط برقرار کردیم و زمانی که پرونده امنیتی تکمیل شد، تصمیم گرفتیم که آن را به افکار عمومی جهانی اعلام کنیم و برای متوقف شدن ارسال مبالغ مالی به غزه از سوی این سازمانها، کمپین رسانهای تبلیغاتی را در تمامی رسانههای جهان به راه انداختیم.
رئیس اداره تبلیغات داخلی اسرائیل در ادامه عنوان کرد: در این حالت ما از "هماهنگ کنندهای" استفاده میکنیم که اختیارات آن بیشتر از تشکیلات خودگردان فلسطین است و تلاش میکنیم تا از طریق شبکههای اجتماعی آنچه را این تشکیلات و حماس از فلسطینیها پنهان میکنند را فاش کنیم.
واتیکای در پایان گفت: ما آویخای ادرعی، (سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی) را یک ستاره در جهان عرب میدانیم او یک چهره مهم است، چراکه پیامهای مهمی را ارسال میکند. اوفیر جندلمان، سخنگوی عرب نخستوزیر نیز همینگونه است.