به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، رضا اکبری اظهار داشت: امسال چهار سامانه بارشی قوی در سطح کشور سبب وارد آمدن خسارت به راههای کشور شد که این خسارات در بارشهای روزهای سوم و چهارم، سیل ۱۱ فروردین، بارندگی شدید هفته گذشته و نیز بارندگی ۲ روز گذشته ثبت شده است.
وی افزود: در این بارندگی ها، حدود ۱۰ هزار کیلومتر راه، از حداقل خسارت تا ۱۰۰ درصد، آسیب دیده و علاوه بر آن پنج هزار بنای فنی راهها هم دچار خسارت شده است.
وی خاطرنشان کرد: سیل بهار پارسال، ۳۵ هزار میلیارد ریال به راههای کشور خسارت زده بود که البته این برآوردی بود که به نظر ما، دست بالا بود و میشد با ۲۰ هزار میلیارد ریال، کار بازسازی را به انجام رساند.
پیشرفت ۵۰ درصدی بازسازی راهها
اکبری افزود: برای بازسازی راههای خسارت دیده، حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار منظور شد که ۸۰ درصد آن، تخصیص یافت و پروژهها با ۵۰ درصد رشد فیزیکی در حال اجرا است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای خاطرنشان کرد: این میزان اعتبار، پاسخگوی نیمی از نیاز این بخش است و نمیتواند جبران کننده همه خسارات باشد.
وی افزود: زمستان سال گذشته هم، سیلاب در برخی استان ها، به راهها خسارت وارد کرد که هنوز برای بازسازی آن، اعتباری داده نشده و آسیبها برجای مانده است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: میزان خسارت به این راهها حدود ۹ هزار میلیارد ریال گزارش شده است.
هزار و ۵۸۰ نقطه پرتصادف در جادهها
اکبری در بخش دیگری از سخنان خود درباره حذف نقاط پرتصادف در جادههای کشور گفت: بر اساس طرحی مطالعاتی که سه سال پیش انجام شد، هزار و ۵۸۰ نقطه پرتصادف با همکاری پلیس راه در جادههای کشور شناسایی شد که در این مدت، نسبت به آشکارسازی تمام این نقاط اقدام شده است.
وی افزود: در سال اول، رفع مشکلات ۲۰۰ نقطه پرتصادف آغاز شد و سال قبل هم این اقدام برای ۳۵۰ نقطه صورت گرفت و در مجموع تاکنون حدود ۵۰۰ نقطه پرتصادف، حذف شده است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای خاطرنشان کرد: امسال هم حذف و رفع مشکل ۳۵۰ نقطه پرتصادف در جادههای کشور اجرایی میشود.
وی افزود: بسته به میزان اعتبارات، سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نقطه در جاده ها، در برنامه ایمن سازی قرار میگیرد.
اجرای ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی
اکبری در باره طرح ابرار نیز گفت: این طرح، سال گذشته با اجرای ۲ هزار کیلومتر راه روستایی آغاز شد و هدف این بود که این میزان راه آسفالت شود، اما آسفالت هزار و ۵۰۰ کیلومتر از این میزان اجرا شد.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا آسفالت ۵۰۰ کیلومتر از تعهد باقی مانده، تا خرادماه امسال تکمیل شود.
وی افزود: برای سال ۹۹ هم، اجرای سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی را در برنامه داریم که جزو پروژههای جهش تولید وزارت راه و شهرسازی است.
آغاز طرح واکنش سریع راهداری
اکبری از آغاز طرح واکنش سریع وزارت راه در هفته جاری خبر داد و گفت: این طرح به استانها ابلاغ شده و با هدف سرعت دادن به اجرای طرحهای راهداری تعریف شده است و برای سرعت دادن به تامین ایمنی راه ها، گروههای راهداری مکلف شده اند در برنامه زمان بندی مناسب برای کارهای فوری و اورژانسی، اقدام کنند.
وی تصریح کرد: چهار فعالیت در این طرح تعریف شده که شامل اقداماتی، چون لکه گیری، پر کردن چالههای راه ها، ایمن سازی حفاظ ها، تابلو و علائم و نیز رسیدن به موقع سر صحنه حادثه است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: حداکثر زمان رسیدن گروهها به محل، از زمان درخواست، حداکثر یک ساعت است و باید در کمترین فرصت، نسبت به حل مشکل در جاده اقدام شود.
وی اظهار داشت: تابلو و حفاظ غیرایمن و غیر استاندارد و یا چاله ها، میتواند سبب کاهش ایمنی تردد در جادهها شود از این رو، باید به فوریت، در هر ساعت از شبانه روز برای رفع آن اقدام شود.
۸۰۰۰ ناوگان راهداری سن بالا
اکبری، فرسودگی ناوگان راهداری را از دیگر دغدغهها عنوان کرد و گفت: در کشور مجموعا ۹ هزار دستگاه ناوگان راهداری وجود دارد که از این تعداد، حدود هشت هزار دستگاه فرسوده است و سنی بالای ۲۵ دارد.
وی اظهار داشت: برای نگهداری ماشین آلات، تعمیرات، بازسازی، تامین سوخت و روغن، سالانه پنج هزار میلیارد ریال هزینه میشود.
اکبری افزود: امسال قرار است ۳۵۰ دستگاه ناوگان راهداری تامین شود که در این زمینه، مجوز لازم از دولت گرفته شده و منتظر تامین اعتبار هستیم.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای روز دوشنبه برای بازدید از محور دچار رانش و تخریب شده بجنورد- آشخانه به بجنورد سفر کرده است.
محور بجنورد - آشخانه در محدوده مملجه تا دوراهی خندقلو، به دنبال بارندگی سحرگاه یکشنبه و متعاقب آن رانش زمین، دچار تخریب شد که ناایمن شدن این مسیر، به مسدودسازی آن منجر شده است.