به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، محسن حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در کنار آموزشهای تلویزیونی آموزش مجازی دانشآموزان را پیگیری کردیم و برای نظارت بر فعالیت معلمان در بحث آموزش مجازی سامانه شاد ایجاد شد، اظهار کرد: در ایامی که مدارس باز بود تا ۷۵ درصد محتوای آموزشی و البته در پایه دوازدهم مقداری بیشتر، تدریس شده بود و هم اکنون در شبکه شاد ارزیابی از مجموعه آموختههای دانش آموزان تا به امروز انجام خواهیم داد و باقی دوره آموزشی را طبق محتوای هر پایه به پایان میرسانیم.
وی افزود: هماکنون ۹.۵ میلیون نفر به شبکه شاد پیوستند که ۱۱۲ هزار مدیر و ۱۵ هزار معلم در این سامانه اعزام شدهاند، ۷ میلیون کاربر فعال دارد که کارهای آموزشی را انجام میدهند و یک میلیون و ۷۰۰ هزار کلاس درس تشکیل شده است، در طول سه روز اخیر که آمار تراکنشها را گرفتیم ۹۶ میلیون فایل مبادله شده و ۲۳۴ میلیون پیام در محیط کاملاً امن و ایزوله بین معلم و دانش آموز مبادله شده است، در فضای شاد این امکان وجود ندارد که دانشآموزان با یکدیگر مبادله پیام داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش درباره ارزیابی دانش آموزان و امتحانات آنها مطرح کرد: ما به عنوان متولی امر آموزش جامعه مسئول هستیم، آموزش را در دسترس همه دانشآموزان قرار داده و از انتقال مفاهیم مطمئن شویم در این روش مدیرمدرسه، منطقه و استان میتوانند کنترل داشته باشند که چه محتوایی آموزش داده شده و روند آموزش دانشآموزان چگونه پیش میرود از حیث برگزارس آزمونها هم تابع سیاستهای وزارت بهداشت هستیم، پس از پایان دوره آموزشی اگر بتوان با رعایت پروتکل آزمونها را حضوری برگزار کرد این کار را انجام میدهیم.
حاجی میرزایی ادامه داد: سهم معلمان را در آزمون افزایش دادهایم، چون پنج ماه ابتدای سال را با دانش آموزان کار کردهاند و ارزیابی از آنها دارند و به آزمون هم نمره اختصاص داده خواهد شد.
وی در ادامه درباره روند کار در شبکه شاد گفت: در این شبکه، معلم محتوای آموزشی را بارگذاری و در اختیار دانشآموزان قرار میدهد و آنها میتوانند سوالات خود را بپرسند، ترجیح ما این است که در ساعات معینی این کار انجام شود، اما میخواهیم ساعات را تغییر دهیم تا همه دانشآموزان بتوانند حضور داشته باشند مثلاً کلاسهای دوره ابتدایی صبحها یا متوسطه عصرها باشد، همه باید به عضویت شبکه شاد در بیایند مباحث آموزشی آغاز و ارزیابی کنیم تا متناسب با آن کار را پیش ببریم.
وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: ممکن است در آینده هم با وضعیت غیر منتظره روبهرو شویم حتی با احتمال کم دوباره با بازگشت کرونا در سال تحصیلی جدید مواجه شویم و باید از هم اکنون آماده باشیم و کار را مدیریت کنیم.
وی درباره مزایای شاد برای معلمان و اینکه آیا امکان ذخیره فایلها برای دانشآموزان وجود دارد، متذکر شد: قطعاً امکان ذخیره کردن وجود دارد و ما هم برای نظارت و ارزیابی بر کارها دسترسی داریم، معلم مسئول اتمام سال تحصیلی است و باید محتوا را به دانش آموزان منتقل کند، کار او تعطیل نشده است و باید امکانات در اختیارش باشد، معلمان با علاقهمندی به میدان آموزش مجازی آمدند و وظیفه ما حمایت و قرار دادن امکانات بود تا آسانتر کار را انجام دهند بنابراین کار آنها را تسهیل کردیم تا سال تحصیلی را با موفقیت به اتمام برسانند.
حاج میرزایی ادامه داد: در آینده معلمان میتوانند تدریسهای خود را با دانش آموزان و معلمان دیگر در بستر شبکه شاد به اشتراک بگذارند و توانمندیهای خود را به دیگران ارائه دهند این کار به شناسایی افراد خلاق کمک میکند و منبع درآمدی برای معلمان با توجه به اینکه تدریس آنها چقدر مورد بازدید و استفاده قرار میگیرد، خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس در استانهایی که وضعیت آنها سفید است، گفت: برای این کار اشکالات زیادی وجود دارد، ۳۰ درصد معلمان ما تردد میکنند یعنی ممکن است از منطقه قرمز به منطقه سفید بروند و نگرانیها را تشدید میکند و در هر منطقهای مدارس را باز کنیم نیاز است پروتکلهای وزارت بهداشت رعایت شود از جمله فاصله اجتماعی، اما در بسیاری از کلاسهای درس نمیتوان یک متر فاصله را ایجاد کرد همچنین در بررسیهای محققین و حدود ۱۲ درصد تعطیلی مدارس در فاصله گیری اجتماعی موثر است و ۲۲ درصد سهم ترددها کاهش مییابد در تمام دنیا مدارس اولین جایی است که تعطیل میشود و آخرین جایی است که باز میشوند.
وی گفت: برای بازگشایی مدارس تابع سیاستهای وزارت بهداشت هستیم که آنها اعلام کردند تا اطلاع ثانوی باید مدارس بسته باشد تا شرایط لازم فراهم شود.
حاجی میرزایی درباره برگزاری کنکور عنوان کرد: دانشآموزان پایه دوازدهم اهمیت ویژهای دارند و معمولاً حدود ۹۰ درصد محتوای آموزشی تا آخر اسفند تمام میشد و شروع سال تحصیلی جدید همراه با مرور درسها بود، برای پایه دوازدهم تصمیم گرفتیم تا اردیبهشت ماه درسها به اتمام برسد، اردیبهشت برای جمعبندی مطالب باشد و امتحانات نهایی تا هفته سوم خرداد ماه ادامه دارد، هفته سوم خرداد میتواند پایان امتحانات نهایی باشد و بعد از آن سه هفته نیاز است تا داوطلبان آمادگی شرکت در کنکور را داشته باشند بر این اساس دهه سوم تیر زمان برای برگزاری کنکور است و اگر اتفاقات غیرقابل پیش بینی بیفتد شرایط تغییر خواهد کرد.
وی درباره برگزاری امتحانات نهایی عنوان کرد:، چون دانشآموزان فقط امتحان میدهند و برمیگردند، میتوان سالنهای بزرگتر گرفت و فاصله اجتماعی را رعایت کرد و پروتکلهای وزارت بهداشت را رعایت خواهیم کرد، تاکید داریم که امتحانات به صورت حضوری باشد، اما اگر شرایط به گونهای باشد که پروتکل وزارت بهداشت اجاره برگزاری آزمون حضوری را ندهد به شیوه غیر حضوری نیز میتوانیم امتحانات نهایی را برگزار کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به شاد میپیوندند و ممکن است برخی جاها مشکلاتی داشته باشد، افزود: شماره تلفنهایی پیشبینی شده است که خانوادهها میتوانند با آن تماس گرفته و مشکلات را بررسی کنند همچنین نصب شاد بر روی ios فراهم شده و نسخه وب آن فعال است.
وی بیان کرد: نکته مهم این است که جامعه ما ۱۰۰ سال است آموخته که به کلاس درس برود و به شیوه رو در رو آموزش ببیند هم اکنون کرونا ما را به سمت آموزش مجازی کشانده که نسبت به آن استرس داریم و این طبیعی است امیدواریم به تدریج با صبر و حوصله و مدارای مردم مشکلات حل شود، روزانه ۳۰ یا ۴۰ سوال پرتکرار مردم بررسی و پاسخ میداده میشود و تیم فنی از بهترین افراد مسلط به ما اطمینان دادند مشکلات فنی را رفع میکنند و اطمینان دادند بارگذاری مطالب در شاد از بارگذاری در سامانههای خارجی سریعتر است و تلاش میکنیم شرایط مطلوبتر ایجاد شود، هیچ اپلیکیشن داخلی در ایران نیست که این تعداد کاربر داشته باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که خانوادهها درباره حفظ اطلاعاتشان و این که در اختیار بخش خصوصی قرار نگیرد نگران هستند، عنوان کرد: امنیت اطلاعات آنها برای ما بسیار اهمیت دارد و یکی از دلایل ایجاد پیام رسان اختصاصی امنیت اطلاعات و سالم بودن محیط است و مجموعه اطلاعات در دست آموزش و پرورش است و به جایی داده نمیشود.
حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه آیا هزینههای اینترنت در شبکه شاد رایگان خواهد بود؟ مطرح کرد: در ستاد کرونا طرح موضوع کردیم به جهت اینکه آموزش مجازی جایگزین آموزش رسمی شده است و اینترنت در شبکه رایگان باشد، مصوبهای در این زمینه وجود دارد و تلاش میکنیم شرایط برای کاربران آسان و اینترنت رایگان مصوب شود، هم اکنون تأمین منابع آن مهم است که در تلاش برای تحقق آن هستیم.
وی افزود:ما راضی نیستیم اختلال در زندگی فردی پیش بیاید و زیر این بار سنگین رفتیم تا به خانوادهها آرامش دهیم و اختلال در یادگیری دانش آموزان ایجاد نشود خود را مسئول آموزش آنها میدانیم و افرادی که نمیتوانند شاد را نصب کنند به روش دیگر برای آموزش آنها فکر میکنیم اولویت نخست ما شاد است، اما اگر جایی نتوانند از جمله در مناطق محروم کلاسها را به صورت حضوری برگزار میکنیم و از تلویزیون محلی و بستههای آموزشی استفاده خواهیم کرد، به مدیران گفتهایم معلمان باید مطلع شوند و به این سامانه بپیوندند تا جریان آموزش را دنبال کنند اگر جایی اینترنت نباشد پس از کسب اطلاعات لازم به تفکیک هر مدرسه برای آنها تصمیم گیری میشود و آموزشها را جبران میکنیم.
حاج میرزایی در پاسخ به این پرسش که در حاشیه شهرها ممکن است افرادی که به لحاظ مالی ضعیفتر هستند توانایی تامین هزینههای اینترنت یا ابزار هوشمند را نداشته باشند، آیا قرار نیست به کمک بنیاد مستضعفان و سایر نهادها از جمله کمیته امداد ابزار لازم را در اختیار آنها قرار دهید؟ مطرح کرد: هر اقدامی مستلزم اطلاعات دقیق است هم اکنون اطلاعات دقیقی نداریم که چه افرادی دچار مشکل میشوند و وقتی آمار به دست آمد قطعاً تصمیم خواهیم گرفت.
وی در پاسخ به این پرسش، خانوادههایی که چند فرزند دانش آموز دارند چگونه میتوانند با یک گوشی آموزشها را پیگیری کنند؟ افزود: متناسب با اطلاعاتی که از مناطق میگیریم در دو نوبت صبح و بعد از ظهر کلاسها توزیع میشود مثلاً دوره ابتدایی صبح و متوسطه در بعد از ظهر تا بتوانند آموزش تمام فرزندان را پیگیری کنند، تدریسهایی که در شبکه شاد شروع شده کارهایی است که معلمان آغاز کردند شروع رسمی آموزش در شاد به همراه دستورالعمل معاونان آموزشی با انضباط و کنترل بیشتر و بهتر دنبال خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: انکار نمیکنیم که مشکلات وجود دارد و تلاش میکنیم تا رفع شود به خانوادهها میگویم برای استمرار آموزش فرزندان آنها راه دیگری پیدا نکردیم و باید در مسیر آموزش مجازی تمرین کنیم.