به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر سید فرشاد فاطمی معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی شریف به تاریخچه پارکینگ اشاره کرد و گفت: با توجه به توافقی که سال ۹۰ بین دانشگاه صنعتی شریف و شهرداری منطقه ۲ منعقد شد قرار بود زمینی جهت احداث پارکینگ به مدت ۳۰ سال و با گنجایش ۵۰۰ خودرو به صورت اجاره در اختیار شهرداری قرار بگیرد و در قبال آن مبلغی را به دانشگاه پرداخت نماید.
معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: قرارداد مذکور با همان کیفیت توسط یک پیمانکار از سوی شهرداری کلید خورد و کار گودبرداری در اسفند سال ۹۰ آغاز شد و گودی به عمق ۱۲ متر انجام شد، اما ادامه کار به دلیل مشکلات مالی و عدم تامین بودجه ازسوی شهرداری در سال بعد متوقف گردید.
وی افزود: پس از چند سال که این گود رها شده بود و در یک مقطع خاک ناشی از گودبرداری از پروژه دیگری از سوی شهرداری بخشی از گود را پر کرد و با گذشت بیش از ۸ سال از شروع گودبرداری عملا گود در شرایط نا ایمن قرار داشت.
دکتر فاطمی گفت: سرانجام از زمستان سال ۹۷ به صورت جدی پیگیر قضیه شدیم و به کمک مهندس غلامرضا بهاری یکی از فارغالتحصیلان و خیرین دانشگاه پروژه پارکینگ مجددا کلید خورد و مطالعات اولیه شروع شد. در طرح حاضر بجای ۵۰۰ خودرو، گنجایش این پارکینگ به ۱۰۰۰ خورو افزایش یافت و طرح ساخت پارکینگ ۵ طبقه هوشمند رقم خورد.
وی افزود: برای اجرای این طرح میبایست ابتدا قرارداد قبلی ما با شهرداری تعیین تکلیف میشد، لذا یک موافقتنامه با شهرداری منطقه ۲ امضا شد و به دلیل ملاحظات ویژه اجرایی شدن موافقتنامه منوط به تایید شهردار تهران گردید و با دستور شهردار تهران طرح پارکینگ به کمسیون ماده ۵ ارجاع شد. به این ترتیب مسیر دشوار اخذ تاییدیه کمیسیون مقابل دانشگاه قرار گرفت و در نهایت با پیگیریهای مستمر در ۱۵ اردیبهشت امسال رای کمیسیون مبنی بر موافقت با طرح پارکینگ صادر شد و از همان روز، قرارداد ساخت و بهرهبرداری با سرمایهگذار آغاز شد و در طرح جدید علاوه بر افزایش گنجایش پارکینگ فضای محدودی هم به صورت یک بنای یک طبقه به صورت تجاری در ضلع شمالی پروژه پیشبینی شد.
معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی شریف در مورد پیشرفت پروژه پارکینگ طبقاتی گفت: با توجه به ناایمن بودن گود عملیات ایمنسازی گود از اواخر پاییز سال گذشته رقم خورد و تاکنون گودبرداری مجدد و ایمنسازی آن پایان یافته است و بتونریزی فونداسیون تا سطح ۹۵ درصد و سقف طبقه منفی ۵ تا سطح ۸۰ درصد و سقف طبقه منفی ۴ تا حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.
وی در مورد نحوه سرمایهگذاری این طرح گفت: قرار است پس از اتمام مراحل ساخت طی مدت ۳۰ سال سرمایه گذار از پارکینگ و فضای تجاری بهرهبرداری کند البته طرحهای پارکینگ در سطح شهر بازگشت مالی قابل توجهی ندارند و در بهترین حالت سرمایهگذار تنها اصل سرمایه خود را با لحاظ تورم برداشت خواهد کرد و نیت خیرخواهانه سرمایه گذار عامل اصلی همکاری ایشان در این طرح بوده است.
معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی شریف در مورد موقعیت قرارگیری پارکینگ گفت: با توجه به اینکه پارکینگ مذکور در ضلع شمالی دانشگاه قرار دارد و با تعیین تکلیف کوچه قاسمی و پیوستن کوچه گلستان در آینده احتمالا در مجاورت این پارکینگ یکی از دربهای اصلی دانشگاه واقع خواهد شد و با اضافه شدن ۴ هکتار بخش شمالی به پردیس اصلی، مساحت دانشگاه به ۱۸ هکتار افزایش خواهد یافت.
دکتر فاطمی در پاسخ به سوالی در خصوص طول مدت قرارداد با پیمانکار گفت: مدت قرارداد ما برای ساخت پارکینگ دو سال است، اما اگر با همین سرعت کار پیش برود پارکینگ تا سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید و یک سال زودتر از موعد پارکینگ را تحویل خواهیم گرفت.
وی در ادامه گفت: طی این قرارداد بخشی از درآمد پارکینگ طی ۳۰ سال نیز به دانشگاه اختصاص پیدا میکند و بعد از ۳۰ سال کلیه تجهیزات و فضای تجاری و پارکینگ متعلق به دانشگاه خواهد بود.
معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی شریف گفت: با بهرهبرداری از پارکینگ طبقاتی تردد خوردو به داخل دانشگاه بسیار محدود خواهد شد و بهجز موارد خاص مثل آمبولانس و اداره پست و اتومبیلهای خدماتی و همکاران یا دانشجویان دارای محدودیت حرکتی سایر خودروها اجازه ورود به داخل دانشگاه را نخواهند داشت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، وی در پایان گفت: با افزایش گنجایش این پارکینگ از این پس علاوه بر اساتید و کارکنان، دانشجویان نیز امکان استفاده از پارکینگ را خواهند داشت البته با توجه به نحوه تامین مالی استفاده از پارکینگ منوط به پرداخت هزینه خواهد بود.