عبور ارزش استارت‌آپ تاكسي‌پرنده از 1 ميليارد دلار

تا كمتر از 5 سال ديگر، رؤياي به نمايش درآمده در فيلم هاي علمي-تخيلي جنبه واقعي پيدا مي كند و تاكسي هاي پرنده به بخشي از زندگي روزمره مردم تبديل مي شود.
کد خبر: ۹۸۳۳۶۴
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷ 09 June 2020
|
8626 بازدید

تا كمتر از 5 سال ديگر، رؤياي به نمايش درآمده در فيلم هاي علمي-تخيلي جنبه واقعي پيدا مي كند و تاكسي هاي پرنده به بخشي از زندگي روزمره مردم تبديل مي شود.
يكي از سرمايه گذاران اصلي در تسلا، روي تاكسي هاي پرنده آينده حساب باز كرده و در استارت آپ مرتبط به آن سرمايه گذاري كرده است. تاكسي 5 نفره هوايي ليليوم، سال گذشته گام مهم در رونق تاكسي پرنده را محكم برداشت. حالا با سرمايه گذاري هاي تازه ، ارزش اين استارت آپ در اين صنعت جديد از رقم 1 ميليارد دلار گذشت. مقر اصلي ليليوم در مونيخ آلمان است.

بايلي گيفورد، بزرگترين سرمايه گذار بيروني شركت تسلا، 35 ميليون دلار براي استارت آپ ليليوم، تاكسي پرنده، اختصاص داد كه 5 درصد از سهام اين استارت آپ را تشكيل مي دهد.

اين تاكسي پرنده، مثل بالگرد، عمودي از روز زمين بلند مي شود و عمودي مي نشيند. و اين كار را با 36 موتور جت برقي انجام مي دهد كه روي دو بال نصب شده اند.

با 240 ميليون دلاري كه در سال 2020 در اين استارت آپ سرمايه گذاري شد، و تا به امروز ميزان سرمايه گذاري در اين شركت به 375 ميليون دلار رسيده، حالا ارزش آن از 1 ميليارد دلار بالاتر رفته است و در بين شركت هاي اروپايي، عنوان «اسب تك شاخ» [يونيكورن] را نصيب خود كرده است.

معاون بازرگاني ليليوم، رِمو گِربِر، مي گويد، دو سال پيش با بايلي گيفورد ملاقات داشته، اما در آن زمان احساس آنها اين بود كه هنوز براي تاكسي ها پرنده زود است. اما امسال گيفورد متقاعد شده كه رشد ليليوم خيره كننده خواهد بود.

ليليوم در ماه اكتبر اولين فاز آزمايشي نمونه هاي اوليه خود را با موفقيت به اجرا گذاشت، به زودي فاز توليد نهايي آن كامل خواهد شد.

گربر در مصاحبه با سي ان بي سي گفته است: «در پشت صحنه، 400 مهندس روز و شب در حال كار كردن روي اين وسيله نقليه هوايي هستند. آنها بايد به همه چيز فكر كنند، و همه چيز از نو و با هدف خاص در حال طراحي است.»

بايلي گيفورد كه در ادينبرو زندگي مي كند و با 6.5 درصد از تسلا، مقام دوم سهامداران تسلا را به خود اختصاص داده، يكي از كساني است كه به آينده تاكسي ها پرنده ايمان دارد. در حال حاضر آمازون، اسپاتيفاي، ايربي اند بي و اسپس ايكس هم از تاكسي هاي پرنده پشتيباني مي كنند.

الون ماسك كه 18.5 درصد از سهام تسلا را در اختيار دارد، به جاي آسمان زيرزمين را هدف قرار داده و «كمپاني بورينگ» وي در حال احداث تونل هاي زيرزميني در شهر لس انجلس براي نقل و انتقال خودروها است. اين تونل ها را «هايپرلوپ» يا حلقه هاي عظيم نام گذاري كرده اند كه با سرعت سرسام آور مثل مترو، به جاي آدم ها، خودروها را جابه جا مي كند. الون ماسك برعكس همه كساني كه در بالا به آنها اشاره شد، اعتقادي به تاكسي پرنده ندارد. از نظر او اندازه و صداي تاكسي هاي پرنده هزار برابر پهپادها است.

ليليوم تنها شركتي نيست كه به تاكسي هاي پرنده و تحقق رؤياي فيلم هاي علمي-تخيلي فكر مي كند. چند رقيب قدرقدرت ديگر هم سر راه ليليوم قرار دارند. از جمله بزرگترين تاكسي اينترنتي آمريكا اوبر Uber و شركت ولوكاپتر به طور جداگانه روي اين رؤيا كار مي كنند.

اما مثل خيلي از سازندگان ديگر، شيوع جهاني كرونا، چالش هايي را براي ليليوم 5 ساله ايجاد كرده است.

گربر مي گويد: «در كارخانه ها، سرعت كار پايين آمده، اما در آلمان تلاش خوبي براي فائق آمدن بر مشكلات صورت گرفته است.»

از محاسن طرح تاكسي هاي پرنده ليليوم اين است كه به صورت عمودي بلند مي شود و به صورت عمودي مي نشيند. سرعت آ‹ 300 كيلومتر در ساعت است. براي آن كه هزينه استفاده از اين تاكسي دستتان بيايد، ليليوم مي گويد هر 6 دقيقه براي هر مسافر 70 دلار آب مي خورد براي مثال كسي كه در منهتن زندگي مي كند و مي خواهد به فرودگاه جان اف كندي برود، از زمان نشستن در اين تاكسي تا رسيدن به فرودگاه بايد 70 دلار در نظر بگيرد. رؤياي طراحان و بنيانگذاران ليليوم اين است كه همچون اوبر با استفاده از نرم افزارهاي كامپيوتري، موبايلي و اينترنتي به مسافران زيادي دست پيدا كنند.

حتماً اين سؤال هم در ذهن شما شكل گرفته كه اين تاكسي ها از چه زماني شروع به كار مي كنند. پاسخ مسئولان در ليليوم سال 2025 است.

يكي از دلايل آن كه تا به حال اين رؤيا به حقيقت نپيوسته اين است كه زيرساخت هاي آن فراهم نيست و قانونگذاري در اين زمينه نياز به يك سري قوانين شبيه به راهنمايي و رانندگي، شبيه آن چه در خيابان ها و جاده ها حاكم است، اما براي آسمان دارد. براي آن كه تاكسي هاي پرنده جنبه بازرگاني و تجاري پيدا كنند، بايد مكان فرود و صعود اين تاكسي ها در شهر مشخص شوند. البته ساخت و احداث فرودگاه هاي اين تاكسي ها مثل هواپيما نياز به چند سال وقت ندارد و ظرف چند ماه امكان پذير است. البته در شهرهايي مثل نيويورك و لس انجلس بسياري از آسمان خراش ها هلي پورت يا مكان براي صعود و فرود وسايل پرنده از جمله بالگرد و تاكسي پرنده دارند.

منبع: سي ان بي سي

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟