مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت
شکست کرونا نیازمند عزم جمعی است/ شکایت از بیمارستانها را به ۱۹۰ اطلاع دهید/ چگونگی نظارت بر قهوه خانهها در شرایط کرونا/ «هزینه»، دلیل شکایت عمده مردم در سه ماه اخیر/ چرا در پروازها فاصله گذاری رعایت نمیشود؟
اعلام کرده ایم استفاده از ماسک ضروری است، اما اگر به عنوان مثال، افراد در مراجعه به بانک از ماسک استفاده نکنند، ما نیرو به این اندازه نداریم که ناظر بر رفتار تک تک مردم باشند و در این زمینه خود مردم میتوانند به یکدیگر تذکر دهند. هر زمان هر گزارشی به ما ارسال شده است، حتی بدون نامه نگاری، برای اینکه زمان را از دست ندهیم با کارشناسان مربوطه ارتباط گرفته ایم.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، گفت: از مردم میخواهیم درخصوص مواردی که از بیمارستانها شکایتی دارند، موارد را باشماره گیری ۱۹۰ با ما در میان بگذارند.
به گزارش «تابناک»، دکتر محمدحسین حیدری در نشست آنلاین خبری با اصحاب رسانه، ضمن تاکید بر تشدید اجرای پروتکلهای بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم و اصناف، گفت:
هموطنانی که پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت میکنند، در واقع به وزارت بهداشت و کادر درمان کشور کمک میکنند، چراکه با رعایت دقیق اصول بهداشتی، تعداد مبتلایان جدید پیدا نکرده و فشارکاری کادر درمان چندین برابر نمیشود. وی افزود:
از هموطنان میخواهم که چنانچه در شهرهایی با وضعیت قرمز زندگی میکنند، به گونهای رفتار کنند که وضعیت به سمت زرد و سفید پیش رود. همچنین، ساکنین شهرهای زرد و سفید نیز با هوشیاری کامل و رعایت اصول بهداشتی، میتوانند وضعیت را مطلوب نگه داشته و اجازه ندهند که وضعیتشان مجددا به سمت شرایط قرمز برود، به این صورت میتوان کرونا را کنترل کرده و زنجیره انتقال را قطع کرد.
وی بیان کرد: از مردم میخواهیم درخصوص مواردی که از بیمارستانها شکایتی دارند، موارد را باشماره گیری ۱۹۰ با ما در میان بگذارند. همکاران ما در حوزه بازرسی فعال هستند و تمام موارد سریعا پیگیری میشود.
حیدری عنوان کرد: با توجه به اینکه در برخی شهرها هنوز به پیک اول کرونا نرسیده ایم، هموطنان باید تلاش کنند تا با عزم جمعی موفق به کنترل کووید ۱۹ شویم تا شعار "کرونا را شکست میدهیم"، محقق شود. اطمینان داریم که مردم فهیم ایران با رعایت دقیق نکات بهداشتی، اجرای پروتکلهای بهداشتی، زدن ماسک و نرفته به سفرهای غیر ضروری، به ما کمک میکنند تا بتوانیم همراه با کرونا و در نهایت شکست آن و آزادسازی کشور از این بیماری منحوس، زندگی امن تری داشته باشیم.
وی در ادامه سخنانش درخصوص نحوه نظارت بر قهوه خانهها به ویژه قهوه خانههایی که ارائه قلیان در آنها اتفاق میافتد، گفت: در آخرین جلسه ستاد کرونا مقرر شد شرایطی فراهم شود که با رعایت پروتکلهای بهداشتی بازگشایی قهوه خانهها آغاز شود. یک بخش کنترل تجمع در قهوه خانهها است و بخش دیگر عرضه قلیان در قهوه خانهها است. این موضوع پروسه خاص خود را از گذشته داشته است که حتی به شکل کامل نیز کنترل نشده است، اما اکنون بازرسان ما در این بخش بیش از گذشته فعالیت خواهند کرد. به هرحال به دانشگاههای علوم پزشکی اعلام شده است تا هر کدام در بخش تحت نظر خود بر فعالیت قهوه خانهها نظارت کنند و گزارشات این روند طی هفته آتی منتشر خواهد شد. در صورتیکه خود مردم مشتری قهوه خانهها نباشند، قطعا شکایت از این مراکز هم کاهش خواهد یافت.
وی در خصوص بیشترین شکایات مردم در دوره کرونا، تصریح کرد: عمده شکایت مردم در سه ماه گذشته، در مورد بیمارستانهایی بود که خدمات بستری بیماران کرونا انجام میدادند. عمده این شکایات نیز به نحوه پرداخت هزینهها بازمی گردد که توضیحات آن در نشست قبل به تفصیل مطرح شده، باز هم اگر شکایتی از سوی مردم مطرح باشد، میتوانند آن را با سامانه ۱۹۰ درمیان بگذارند.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درخصوص مدت زمان پاسخگویی به شکایات مردم در سامانه ۱۹۰، اظهار کرد: زمان پاسخگویی در سامانه ۱۹۰ با توجه به گستردگی موضوعات حوزه سلامت، متفاوت است؛ به طور مثال، در حوزه اورژانس زمان پاسخگویی کمتر از ۱۲ ساعت است، اما در حیطه درمان اگر شکایتی صورت گیرد، حداکثر در ۷۲ ساعت و در حوزه اورژانس بیمارستانی نیز مدت زمان پاسخگویی به زمان تماس همکاران ما با سوپروایزر مربوطه در آن بیمارستان، مشخص میشود. البته سامانهای از سال قبل طراحی کردیم که با کمک سامانه ۱۹۰ بتوانیم با شکایت کننده ارتباط داشته باشیم تا بلافاصله پس از طرح شکایت از طریق پیامک در جریان مراحل رسیدگی قرار گیرند و امیدواریم ظرف یکی دو هفته دیگر این موضوع نهایی شود.
حیدری در رابطه با اجرای پروتکلهای بهداشتی، عنوان کرد: پروتکلها برای حفظ سلامتی مردم اجرا میشود و نمیتوان در این زمینه برخورد قهری در پیش گرفت؛ ما اعلام کرده ایم استفاده از ماسک ضروری است، اما اگر به عنوان مثال، افراد در مراجعه به بانک از ماسک استفاده نکنند، ما نیرو به این اندازه نداریم که ناظر بر رفتار تک تک مردم باشند و در این زمینه خود مردم میتوانند به یکدیگر تذکر دهند. هر زمان هر گزارشی به ما ارسال شده است، حتی بدون نامه نگاری، برای اینکه زمان را از دست ندهیم با کارشناسان مربوطه ارتباط گرفته ایم.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درخصوص برخورد با کاسبان کرونا، افزود: تمام موارد کشف و ضبط شده از متخلفان مانند ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده، در اختیار دانشگاه علوم پزشکی منطقهای که تخلف روی داده بود، قرار گرفت. در مورد کیتهای تشخیصی وارداتی از یک کشور خارجی هم گزارشی از تخلفات برخی شرکتهای داخلی به وزیر بهداشت ارائه کردیم. پروندهای هم درباره این تخلف تشکیل شده و حتما به صورت دقیق رسیدگی میشود. اما در مجموع همه اقلام از جمله ماسک و کیتهای تشخیصی که برای فروش با قیمت بالا احتکار شده بود، جمع آوری و در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی قرار گرفت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر رسیدگی به شکایات مردمی در زمینه پاسخ غلط در تستهای pcr، خاطرنشان کرد: در مورد خطای کیتهای تشخیصی متاسفانه این مساله وجود دارد. بسیاری از این کیتها بسته به اینکه تولید کدام شرکت داخلی یا خارجی باشند، میزانی از مثبت یا منفی کاذب دارند. این مشکل البته در ابتدای اپیدمی کرونا بیشتر بود، اما با مدیریت انستیتو پاستور میزان خطای کیتهای تشخیصی به حداقل رسیده است و آزمایشگاههای خصوصی هم تحت نظارت انستیتو پاستور کیفیت تستها و زمان جوابدهی را بهبود بخشیدند. البته در نظر بگیرید زمانی شکایت وارد است که دو تست در یک زمان گرفته شده باشد و مشخص شود هر کدام یک جواب را نشان میدهند. دقت کنید که احتمال ابتلای افراد به ویروس متفاوت است و از این رو نوع پاسخگویی به تست متفاوت است.
حیدری یادآور شد: کمیته کمکهای اهدایی هنوز برقرار است و هنوز از کشورهای مختلف کمکهای انسان دوستانه میگیریم. تاکنون چین بیشترین کمکهای اقلام حافظتی را به ایران داده است. سازمان بهداشت جهانی و چند سازمان بین المللی دیگر نیز در این شرایط سخت به ایران کمک کردند و هنوز هم این کمکها ادامه دارد.
وی درخصوص نحوه گذراندن دوران نقاهت بیماری، گفت: نقاهتگاههایی پیش بینی شد تا برخی بیماران مدتی آنجا باشند، اما بازهم معتقد هستیم بهترین نقطه برای رسیدگی به بیماران منازل آنان است، البته در صورتی که شرایط ایزولاسیون فرد بهبودیافته فراهم باشد.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت در ادامه اجرای پروتکلهای بهداشتی در سفرهای هوایی، اظهار کرد: بنده شخصا از شش پرواز که شامل پروازهای داخلی و خارجی بودند بازدید کردم، خوشبختانه سازمان هواپیمایی کشوری پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرده بود و رعایت نکات بهداشتی توسط مسافران به شکلی که ماسک داشته باشند، به خوبی رعایت شده بود. اکنون ممکن است این سوال برای مردم پیش آید که چرا پروازها با تمام ظرفیت خود برقرار است که باید بگویم در پاسخی که از سوی عوامل فنی به بنده داده شد، متوجه شدیم با توجه به سیستم تهویه هواپیما و گردش هوا در سراسر هواپیما، تفاوتی میان زمانی که تعداد محدودی در پرواز باشند یا پرواز با تمام ظرفیت اجرا شود، وجود ندارد و ممکن است انتقال ویروس در هر دو حالت، صورت گیرد. البته دقت کنید داشتن ماسک در جلوگیری از انتقال بسیار موثر خواهد بود.