رییس اتحاديه فروشندگان خودرو، نوسانات نرخ ارز را عامل اصلي تغييرات قيمتي در بازار خودرو دانست و گفت: براي كنترل بازار بايد سقف قيمتي براي فروش درنظر گرفته شود.
سعيد موتمني با بيان اين كه بخش اصلي افرادي كه خودرو را از كارخانه تحويل مي گيرند، سرمايه گذار هستند، گفت: اگر براي فروش سقف قيمتي مانند حداكثر ۱۰درصد بالاتر از قيمت كارخانه درنظر گرفته مي شد، تقاضاي كاذب نيز كاهش مي يافت و سرمايهگذار به اين نتيجه ميرسيد كه بازار خودرو براي سرمايهگذاري سودآور نيست.
وي تصريح كرد: خودرو كالاي ضروري و مصرفي است و بايد بر قيمت آن نظارت شود. نبايد افراد به واسطه اين كه پول براي سرمايهگذاري دارند، در خودرو سرمايهگذاري كرده و آن را به قيمت دلخواه فروخته و بازار را به اين روز بيندازند.
موتمني افزايش قيمت در بازار خودرو و پس از قرعه كشي محصولات خودروسازان را ناشي از نوسانات نرخ ارز دانست و گفت: درحال حاضر نياز بازار را افرادي كه در شركت هاي خودروساز ثبت نام كرده و خودرو را تحويل مي گيرند تامين ميكنند. اگر اين افراد از فروش خودروها امتناع كنند، بازار به شرايط آشفته كنوني دچار ميشود.
وي تصريح كرد: وقتي خودرو سقف قيمتي ندارد، فروشندهها با افزايش ارز، قيمت پيشنهادي را بالا مي برند و به بالاترين قيمت ميفروشند. اين افراد براي فروش خودرو به نمايشگاهها نيز مراجعه نميكنند بلكه از طريق انتشار آگهي در فضاي مجازي اقدام به فروش خودرو ميكنند. در حال حاضر نمايشگاهها با خودروهاي داخلي بيگانه شدهاند.
رییس اتحاديه فروشندگان خودرو تصريح كرد: نبود سامانه معاملات خودرو سبب شده آمار دقيقي از ميزان نياز روزانه بازار و امكان رصد تعداد معاملات در بازار خودرو نداشته باشيم.
وي افزود: بخش اصلي افرادي كه در فروش خودروسازان شركت ميكنند، سرمايهگذار هستند كه به دنبال افزايش سرمايههاي خود هستند و تعداد مصرف كنندههاي واقعي كم است. اما در قرعهكشيها شرايط براي امتحان شانس افراد جذاب شده و اكثر افراد به دنبال امتحان شانس خود هستند.
موتمني اضافه كرد: وقتي پرايد قيمت ۳۷ ميليون تومان و ۴۰۰ هزار تومان كارخانه خريداري و در بازار به قيمت ۷۶بفروش برسد و يا پژو پارس تي.يو.۵ به قيمت ۸۵ميليون تومان كارخانه، ۱۷۵ ميليون در بازار تومان فروخته شود جذابيت براي سرمايه گذاري افزايش مي يابد. بايد اين جذابيت با تعريف سقف قيمتي از ميان برداشته شود.