در 31 تیرماه سال جاری بود که تصاویری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه آخرین پراید مدل 131 از خط تولید سایپا گذشت.
شایان ذکر است که تا پیش از این در دی ماه 1398 تولید پراید مدل 132 و در اردیبهشت ماه 1399 نیز تولید پراید مدل 111 متوقف شده بود.
در 6 اردیبهشت ماه سال جاری سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا درباره توقف تولید خودروی پراید گفته بود: اعلام کرده بودیم تولید پراید ۱۱۱ برای تحویل به مشتریان تا پایان اردیبهشت ۹۹ ادامه خواهد داشت اما با توجه به برنامهریزی و نیز افزایش تولید ماههای پایانی سال، زودتر به تیراژ مورد نظر رسیده و حدود یک ماه قبل از برنامه اعلامی، توقف تولید پراید۱۱۱ قطعی و نهایی شد . وی افزود: در خصوص پراید ۱۳۲ نیز همین اتفاق رخ داد و نیمه دی سال گذشته و ۱۵ روز پیش از موعد قبلی، تعهدات مشتریان انجام و تولید این محصول هم متوقف شد. پراید۱۳۱ هم آخرین محصول از این خانواده هم دو ماه دیگر و در تیر از سبد محصولات سایپا خارج و داستان تولید پراید در ایران برای همیشه به پایان می رسد .
بررسی قیمت پراید نشان می دهد که قیمت این خودرو در دهه 90 شمسی حدود 71.5 میلیون تومان رشد کرده است. نمودار زیر قیمت پراید را در نه سال اخیر نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می گردد قیمت پراید در سال 1391 حدود ده میلیون تومان بوده است که این قیمت با رشدی 71.5 میلیون تومانی در سال 1399 به 81 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. بیشترین جهش قیمت پراید در سال جاری اتفاق افتاده است که قیمت این خودرو در مقایسه با سال گذشته تقریبا 1.7 برابر شده است.
سیدجواد سلیمانی طی مصاحبه ای در اردیبهشت ماه سال جاری با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص قیمتهای ۶۰ و ۷۰ میلیونی پراید، گفت: متاسفانه این ذهنیت بسیار اشتباه در جامعه شکل گرفته که قیمتهای لجامگسیخته بازار آزاد به خودروساز مربوط است. در حالی که چنین نیست. پراید مدتها است که به دلیل برنامه توقف تولید در برنامه فروش سایپا قرار ندارد و قیمت آن در بازار آزاد به هیچعنوان به شرکت خودروساز مرتبط نباشد و مثل هر کالای دیگری قیمت را فروشندگان و مالکان کالا تعیین میکنند و متاسفانه این افراد که عمدتاً واسطهها هستند با بهرهگیری از سایتهای اینترنتی خرید و فروش خودرو قیمتها را اعلام کرده و برای سود بیشتر دائماً بالا میبرند.
مدیرعامل سایپا ادامه داد: پراید سالها است که به حق یا ناحق، دستاویز انتقاد و حتی تخریب صنعت خودرو و وسیلهای برای مطرح شدن افراد مختلف در رسانهها و ابزار جلب توجه در شبکههای اجتماعی قرار گرفته اما حال تولید آن را متوقف کردهایم باز هم عدهای پیدا شدهاند به بهانه ارزان بودن پراید نسبت به تمام خودروهای دیگر، طرفدار تداوم حضور پراید شدهاند!
سلیمانی با بیان اینکه ۹۰ درصد منتقدان پراید، مالک یا حتی راننده این خودرو نبودهاند، ادامه داد: پراید یک خودرو درون شهری در رده خودروهای اقتصادی با مصرف سوخت پایین بود که از نظر هزینه خرید و نگهداری ارزانترین محصول صنعت خودرو به شمار میرفت اما متاسفانه استفادههای غیرمنطقی از آن در جادههای برون شهری، رانندگی ناایمن با سرعتهای بسیار زیاد و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باعث شد تا پراید به نماد تخریب صنعت خودرو کشور تبدیل شود.
مدیرعامل سایپا حدود دو ماه قبل اظهار داشت: بحث خروج پرايد از خط توليد مدتها بود كه مطرح میشد اما ما پس از حضور در سایپا در يكسال گذشته آن را عملياتی كرديم تا هم با پیگیری برنامه توسعه محصولات، خودروهایی با کیفیت و فناوری بالاتر توليد كنیم و هم خيال منتقدان را از مشكلات اين خودرو قديمي راحت كنيم، البته امیدواریم این عزیزان بعد از اتمام تولید آخرین پراید در تیرماه و پایان داستان آن در سایپا باز هم یک سوژه دیگر پیدا کنند تا هر روز در رسانهها، شبکههای اجتماعی و برنامههای تلویزیونی صحبت کنند و تیتر شوند و تمام مشکلات خیالی و واقعی صنعت خودرو را به آن منتسب کنند.
همان گونه که مدیرعامل سایپا اعلام کرده است پراید سال ها است که نماد تخریب صنعت خودرو شده است. اما چرا خودرویی مانند پراید به عنوان یک نمونه از صنعت خودروی ایران در نظر گرفته شده و افزایش قیمت آن ملاکی برای سنجش تورم قرار گرفته است؟
دکتر محمد خوش چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با تابناک اقتصادی در این باره گفت: مفهوم پراید و مانور بر روی قیمت آن در جنگ اقتصادی این است که یک کالای صنعتی را به عنوان سمبل در نظر می گیرند بعد پیام تورمی این کالا را گسترش و تعمیم می دهند و می گویند قیمت پراید مثلا 70 میلیون تومان شده است و تورم در چنین وضعیتی می باشد. وی در ادامه تاکید کرد: شدت جنگ اقتصادی هم اکنون بسیار و کاملا سازمان یافته و منسجم است. از این سمت هم انفعال و غفلت در داخل وجود دارد.
به هر صورت هر آنچه بود سرانجام پس از 27 سال در مورخه 31 تیرماه سال جاری داستان تولید پراید به اتمام رسید. با توجه به ماجراهای پیش آمده برای پراید و سیبل شدن این خودرو و سمبل شدن آن برای نشان دادن وضعیت اقتصاد ایران، به نظر می رسد که مدیران خودروسازی ایران باید بیش از پیش مراقب شیطنت های صورت گرفته از سوی اتاق جنگ اقتصادی بیگانگان و رسانه های معاند باشند. شاید خالی از لطف نباشد که یادآور شویم در سال 90، پراید با رسیدن به 13 میلیون تومان، بازار خودرو را شوکه کرد و پس از سال ها، در دوران کرونا، دوباره با نزدیک شدن به 100 میلیون تومان، موجی از تورم را به بازار خودرو وارد کرد. اندک تاملی در برنامه ها و اهداف اتاق فکر دشمنان نظام در جنگ اقتصادی، می تواند راه کاری مناسب برای خنثی سازی اهداف عوامل بیگانه و دشمنان اقتصادی ایران باشد. متاسفانه برخی از مدیران در صنایع مختلف از جمله خودرو، در این سال ها از روی جهالت یا تحت تاثیر مشاوران نفوذی و فریب خورده، سیاست هایی را در پیش گرفتند که خروجی آن، جز فقیرتر شدن مردم و کوچک شدن اقتصاد ملی ایران نبوده است.