به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، حسین مقدم با اشاره به نقش خودروهای فرسوده در تولید و افزایش آلایندگیها، گفت: بخش مهمی از آلودگی هوا به خودروهای فرسوده باز میگردد؛ به گونهای که بر اساس آخرین مطالعات، ۴۰ درصد آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای فرسوده است؛ اما با این حال هنوز راهحلی برای آن پیدا نشده است.
وی با بیان اینکه این مطالعات حدود ۳ سال قبل انجام شده و قطعا تاکنون تعداد خودروها افزایش یافته است، افزود: به نظر میرسد کنترل مستمر خودروها و کوتاه کردن دوره معاینه فنی خودروهای فرسوده، میتواند بخش کوچکی از این مشکلات را حل کند؛ اما در سال گذشته تنها ۷ درصد خودروهای فرسوده به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با تاکید بر اینکه معاینه فنی چندان فرآیندهای سخت و پیچیدهای ندارد و ما حداقلهای آلایندگی و استانداردها را چک میکنیم، نه چیزی که خودروساز باید تولید کند، گفت: تصور کلیمان این است که خودروهای تولید جدید باید بتوانند استانداردهای معاینه فنی را پاس کنند و البته کم و بیش این اتفاق میفتد، اما این کیفیت به گونهای نیست که بتواند طی یکسال استانداردهای حداقلی ما را نگه دارد.
خودروهای نو شرایط حفظ استاندارهای زمان تولید را ندارند
مقدم در ادامه افزود: بعنوان مثال به خودروهایی که بتوانند معاینه فنی برتر اخذ کنند، برای ورود به محدوده طرح کاهش آلایندگی ۳۰ درصد تخفیف اختصاص مییابد و این مسئله سبب شده حتی خودروهایی که کمتر از چهار سال از تولید آنها میگذرد برای بهرهمندی از تخفیف به مراکز معاینه فنی بیایند. اما نتیجه چیست؟ ما با آمار عجیب رد شدن مواجه هستیم که نشان میدهد این خودروهای جدید هم شرایط حفظ پایداری استانداردها هنگام تولید را ندارند که باید فکری در مورد این موضوع داشته باشیم.