در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ آمریکا از برجام خارج شد و رئیس جمهور این کشور وعده بازگشت تحریمها در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه را داد؛ از جمله صنایعی که مورد تحریم قرار گرفت، صنعت خودروسازی ایران بود.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در زمان خروج آمریکا از برجام، بسیاری از شرکتهای خارجی در صنایع ایران از جمله صنعت خودروسازی در حال فعالیت بودند. بعد از تهدید شرکتهای خارجی حاضر در ایران به تحریم، بسیاری از این شرکتها از کشور خارج شدند؛ از جمله شرکتهایی که به دلیل تحریمها ایران را ترک کرد، شرکت خودروسازی رنو بود که در خردادماه ۱۳۹۷ فعالیتهای خود در ایران را متوقف کرد و از کشور خارج شد.
خروج شرکت رنو از ایران و تحریم صنعت خودروسازی ایران، سرآغاز مشکلات صنعت خودروسازی ایران و به تعویق افتادن تعهدات فروش بود.
یکی از مخاطبان تابناک که در طرح پیش فروش خودروی ساندرو اتومات در سوم بهمن ماه ۱۳۹۶ مشارکت و ثبت نام کرده بود، به تازگی با ابهاماتی در تحویل این نوع خودروها رو به رو شده است. وی با استفاده از آمار موجود در سایت کدال، مصاحبه مسئولین سایپا و پارس خودرو و همچنین نامههایی که از سوی این خودروسازان منتشر شده، پرسشهایی را مطرح کرده است که مسئولین این خودروسازان بد نیست به آنها پاسخی دهند. در ادامه به مرور این ماجرا و پرسشی که این فرد از مسئولین دارد، اشاره خواهیم کرد.
خودرو ساندرو من کجاست؟
در ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۷ بود که محمدعلی قادری معاون وقت بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به این که این گروه خودروسازی چه تعداد تعهد برای تحویل خودرو خانواده رنو به مشتریان دارد گفت: ۴۸هزار تعهد داریم و باید ۴۸ هزار خودرو گروه رنو را به مشتریان تحویل دهیم.
بعد از آن که خودروسازان نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، گویا طرح تبدیل را کلید زدند؛ به عنوان نمونه در ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۹ طی چهارمین فراخوان سایپا برای تعیین تکلیف تعهدات معوق، شرکت خودروسازی سایپا پیشنهاد داد که خریداران ساندرو و ساندرو استپ، وی با گیربکس اتوماتیک به جای این خودروها، سه دستگاه کوییک. آر به قیمت تیرماه ۹۷ دریافت کنند. سایپا اعلام کرد که این پیشنهاد برای کسانی که ساندرو و ساندرو استپ، وی دندهای ثبت نام کرده اند، دو دستگاه کوییک. آر با قیمت تیرماه ۹۷ است.
بعد از این فراخوان ها، مخاطب تابناک که در طرح پیش فروش خودرو ساندرو در سال ۹۶ شرکت کرده بود، مکاتبهای را در تیرماه سال جاری با موضوع عدم تحویل خودروی ساندرو با وزارت صمت انجام میدهد. وزارت صمت در مرداد ماه ۹۹ در پاسخ به ایشان اعلام میدارد: با توجه به مسائل موجود و مشکلات ایجاد شده بابت تحریمهای اعمال شده علیه صنعت خودروسازی کشور، تولید شرکتهای خودروساز دچار اختلال و بعضا در مواردی منجر به توقف تولید شده است. از طرفی همان گونه که قبلا در نامه مورخ ۱۵ اردیبهشت ۹۸ اشاره شده، شرکتهای خودروساز موظف شدند با ارائه پیشنهادهای جایگزین نسبت به اخذ رضایت مشتریان خود اقدام نمایند که در این خصوص عمده مشتریان در طرح های پیشنهادی شرکت و خودروهای خود را دریافت کرده اند.
مخاطب تابناک با عنوان اینکه در این جوابیه اعلام شده است که عمده مشتریان در طرح های پیشنهادی شرکت کرده اند، افزود: لفظ عمده زمانی به کار میرود که بیش از ۵۰ درصد در یک طرحی شرکت کرده باشند؛ بنابراین، میتوان گفت که بیش از ۵۰ درصد کسانی که متقاضی خرید خودروی گروه رنو بودند، باید در طرحهای تبدیل شرکت کرده باشند. ما فرض میکنیم ۶۵ درصد در این طرح تبدیل مشارکت کرده اند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان تعهد سایپا ۴۸ هزار خودرو گروه رنو بوده است، بنابراین حداقل ۳۱۲۰۰ نفر از کسانی که در پیش فروش خودروهای گروه رنو شرکت کرده بودند، حاضر شده اند در طرح تبدیل مشارکت کرده و خودرویی غیر از خودروهای گروه رنو تحویل بگیرند و از تعهدات کنار روند؛ بنابراین تعداد کسانی که در طرح تبدیل شرکت نکرده و خودروسازی سایپا به آنها تعهد تحویل خودروی گروه رنو را دارد (۴۸ هزار تعهد منهای ۳۱۲۰۰ نفر که کنار رفتند)، ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر میباشند.
این مخاطب تابناک گفت: بررسی گزارشهای منتشره گروه خودروسازی سایپا که بر روی سایت کدال قرار گرفته است، بیانگر آن است که این گروه خودروسازی، از آذرماه ۹۷ (بعد از مصاحبه محمدعلی قادری، معاون وقت بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا) تا مرداد ۹۹، ۱۷ هزار و ۹۰۶ دستگاه خودروی گروه رنو را به فروش رسانده است؛ بنابراین، با این آمار فروش و با توجه به اینکه کل تعهدات سایپا برای متقاضیان خودروسازی گروه رنو، ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر بوده است، بنابراین باید نه تنها کل تعهدات انجام شده باشد بلکه باید یک هزار و ۱۰۶ دستگاه خودروی گروه رنو هم اضافه بر تعهدات تولید شده باشد!
مخاطب تابناک اظهار داشت: حالا من پرسشم از گروه خودروسازی سایپا این است که با توجه به این محاسبات، چرا خودروی من هنوز تحویل داده نشده است؟ آیا آمارهای منتشر شده سایپا بر روی سایت کدال مبنی بر میزان تولید و فروش اشتباه است؟ آیا وزارت صمت در بیان تعداد کسانی که در طرح تبدیل مشارکت کرده اند (لفظ عمده مشتریان) اشتباه بوده است؟ آیا همه اطلاعات درست بوده و خودروهای گروه رنو به مشتریان تحویل داده نشده است و شرکت در بازار آزاد آن ها را فروخته است؟ به هر صورت اینها پرسش هایی است که باید پاسخ داده شود.
شایان ذکر است که تابناک حاضر است پاسخ گروه خودروسازی پارس خودرو و سایپا در این زمینه را منتشر نماید.