به گزارش تابناک، امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، در گفتوگو با ایکنا، درباره دلایل اصرار دولت بایدن بر برداشتن گام اول برجامی از سوی ایران و ادامه بیسروصدای سیاستهای ضد ایرانی ترامپ گفت: دولت بایدن دو مشکل اساسی دارد؛ اول اینکه به لحاظ سیاسی ـ حیثیتی مایل نیست که در بین متحدانش اینگونه معرفی شود با فشار ایران تسلیم شده و به خواست ایران تن داده است. در داخل آمریکا جریانهای بسیار قدرتمند ضد برجامی و ضد جمهوری اسلامی ایران از داخل خود حزب دموکرات تا جمهوریخواهان، دولتمردان زمان ترامپ و لابیهای اسرائیلی و عربی در کنار دولتهای رژیم صهیونیستی و عربستان در خارج وجود دارند که به بایدن برای تسلیم نشدن در مقابل خواست ایران تسلیم نشود.
وی افزود: دومین مشکل موانع قانونی در ایالات متحده آمریکاست. قانونی در کنگره در زمان اوباما تصویب شد که رئیسجمهور باید آن را رعایت کند و این قانون به رئیسجمهور آمریکا اجازه میدهد که تحریمهای هستهای ایران را به حالت تعلیق بیاورد اما مشروط به یک شرط بسیار مهم است؛ ایران باید تعهداتش را انجام داده باشد، آژانس بینالمللی انرژی اتمی راستیآزمایی کرده و گزارش آن را منتشر کرده باشد و رئیسجمهور آمریکا مستند به آن گزارش تأییدیهای را امضا کند و در اختیار کنگره قرار دهد تا تحریمها علیه ایران به حالت تعلیق بیاورد و هر سه ماه یکبار این فرآیند باید طی شود.
ابوالفتح اظهار کرد: لذا فارغ از اینکه نیت بایدن و دولت او در خصوص برجام و ایران چیست، مشکل اصلی یک مشکل قانونی است و بایدن تا زمانی که ایران از گامهای پنجگانه برنگردد و آژانس آن را تأیید نکند، به لحاظ قانونی حق تعلیق تحریمها را ندارد. البته این مشکل مربوط به آمریکاییهاست و تأکیدی بر اینکه ایران باید ابتدا تعهداتش را اجرایی کند به طور تلویحی اشاره به این قانون کنگره دارد.
ابوالفتح درباره برخی تحلیلها در داخل مبنی بر اینکه قانون مجلس؛ «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها» باعث پیچیده شدن کار بازگشت امریکا به برجام شده، گفت: به اعتقاد من قانون مجلس در این مسئله تأثیر و اهمیت چندانی ندارد. بخش عمده قانون مجلس مربوط به بخشهای نظارتی توافق برجام است. تا پیش از مصوبه مجلس، ایران در پنج گام تمام تعهدات فنی برجامی خود، اعم از تعداد سانتریفیوژ، درصد غنیسازی اورانیوم، ذخایر آب سنگین و نسلهای جدید سانتریفیوژ، را کنار گذاشته بود و مصوبه مجلس چیزی به این مسائل اضافه نکرده بود.
این کارشناس مسائل آمریکا بیان کرد: لذا بخش حائز اهمیت قانون مجلس مربوط به بخشهای نظارتی است که اتفاقا در توافق سازمان انرژی اتمی با آقای گروسی اجرای این بخش سه ماه به تعویق افتاده است. براین اساس مصوبه مجلس تأثیری منفی بر رویکرد آمریکا نگذاشته زیرا بدون این مصوبه هم از نظر آمریکاییها ایران تعهداتش را نقض کرده و باید از آنها برگردد.
ابوالفتح با بیان اینکه هدف مصوبه مجلس تحت فشار قرار دادن آمریکاییها برای لغو تحریمها بود، گفت: به نظر میرسد آمریکاییها چنین قصد و نیتی ندارند و اگر اتفاقات غیرمنتظره و پشت پردهای نیفتد تا الان هیچ چشماندازی مبنی بر لغو تحریمها و عمل به تعهدات از سوی آمریکا وجود ندارد.
ابوالفتح درباره تأثیر پیشنهادات میانجیگرانه از جمله پیشنهاد روسیه مبنی بر بازگشت همزمان ایران و آمریکا به برجام گفت: این موضوع اصلا نیازی به میانجیگری ندارد و یک بحث دوجانبه میان ایران و آمریکاست. اگر آمریکاییها عزم و اراده توافق با ایران را داشته باشند هیچ نیازی به میانجی و واسطه نیست؛ همانطور که در مذاکرات منتهی به برجام ابتدا آقای اوباما نامهای به رهبری انقلاب نوشت و پاسخ خود را نیز دریافت کرد و منجر به مذاکرات شد.
این کارشناس مسائل آمریکا یادآور شد: از طرفی روسیه اصلا وزنی در واشنگتن ندارد و فضای واشنگتن به شدت ضد روسیه است. حتی متحدان نزدیک آمریکا مانند فرانسه در دوره ترامپ وساطت کردند و پیشنهاد دادند که آمریکا از برجام خارج نشود و بعد هم بارها اعلام آمادگی برای میانجیگری کردند، اما آمریکاییها جواب مثبتی به این اقدامات ندادند و لذا وقتی فرانسویها نتوانند کاری انجام دهند روسیه و چین نیز کاری از پیش نخواهند برد.
وی در پایان بیان کرد: آقای بلینکن اخیرا گفته مذاکرات غیر مستقیم بین ایران و آمریکا وجود دارد اما این مسئله قبلا نیز از طریق کانال سوییس انجام میشده است. بنابراین با توجه به اینکه روابط پوتین و بایدن به خوبی روابط پوتین و ترامپ نیست، روسها هیچ کاری نمیتوانند انجام دهند.