گمرک: ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی در حال فساد!

ارونقی گفت: بیش از ۱۰۰ هزار تن کالا در بنادر شمالی کشور موجود است که بیش از ۸ ماه از ماندگاری آن‌ها گذشته است.
کد خبر: ۱۰۶۲۶۸۶
|
۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸ 08 July 2021
|
12957 بازدید
|
۷


مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه میزان فعلی کالاهای اساسی در گمرکات کشور چقدر است؟ اظهار کرد: کالاهای اساسی موجود در بنادر و گمرکات کشور ۴ میلیون و ۵۶۵ هزار تن است. بیشترین مقدار این کالاها در بندر امام خمینی (ره) با ۳ میلیون و ۳۶۹ هزار تن کالا است.

او در ادامه بیان کرد: علاوه بر آن ۱۹ فروند کشتی یا شناور داریم که ۴۷۲ هزار تن کالای اساسی اعم از روغن، جو، گندم، دانه‌های روغنی، ذرت و نهاده‌های دامی را در بنادر کشور تخلیه می‌کنند. همچنین ۲۸ فروند کشتی داریم که یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن کالای اساسی اعم از ذرت، جو، روغن، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی، گندم و شکر را در خود جای داده اند. این موارد در لنگرگاه منتظر هستند و معمولا مشکلات اسنادی دارند یا موارد دیگری که فعلا اجازه پهلو گیری به آن‌ها داده نشده است.

او افزود: ۱۹ فروند از ۲۸ مورد در بندر امام خمینی (ره) قرار دارد. با در نظر گرفتن کالاهایی که تخلیه شدند، کالاهایی که در حال تخلیه هستند و کالاهایی که در لنگرگاه منتظر هستند، مجموعا ۶ میلیون و ۳۱۲ هزار تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور داریم. معمولا ۳۰ تا ۴۰ درصد آن‌ها توسط شرکت‌های خصوصی و ۵۰ تا ۶۰ درصد دولتی است، اما در کل این درصدها متغیر بوده بستگی به نوع ورود آن‌ها دارد.

 

معاون فنی گمرک در پاسخ به وضعیت فعلی این کالاها به علت فساد پذیر بودن بخش زیادی از آن‌ها تصریح کرد: بالای ۱۰۰ هزار تن کالا در بنادر شمالی کشور هستند که بیش از ۸ ماه از ماندگاری آن‌ها گذشته است. این موارد یا صاحبان آن‌ها مشکلی برای اظهار دارند و به گمرک ارسال نشده و یا قسمتی از کالاهایی است که قبلا به صورت درصدی ترخیص شده یا مشکلات دیگری اعم از عدم امکان ارائه تامین کد رهگیری بانک یا کد تامین ارز یا سایر مشکلات که باعث شده این کالاها فعلا قابلیت ترخیص را پیدا نکنند.

او افزود: علاوه بر اینکه این مشکلات باید حل شوند، در کنار آن با توجه به ماندگاری این کالاها اکثر آن‌ها در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته و هر زمان که قابلیت ترخیص پیدا کنند حتما مجوزهای قانونی معتبر مانند مجوز قرنطینه توسط گمرک بررسی و در صورتی که مشکل خاصی نداشتند اجازه ترخیص کالا داده می‌شود.

ارونقی در پاسخ به دلایل اصلی عدم ترخیص این کالاها اظهار کرد: به صورت کلی اولین مانع اشتباه بودن روند تجارت خارجی است مبنی بر اینکه بسیاری از صاحبان کالاها بدون اینکه ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجوزهای لازم برای ورود را اخذ کنند، بدوا نسبت به دپو کردن کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور اقدام می‌کنند و متعاقبا ثبت سفارش این کالا صورت می‌پذیرد، بنابراین باید به نحوی بازنگری شود. به بیان دیگر کالایی که مجوز ورود نگرفته و وضعیت ارزی آن مشخص نشده قابلیت حمل پیدا نکند. یعنی ماه هاست که کالا تخلیه شده و بعدا ثبت سفارش صورت گرفته باشد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
این همه ناهماهنگی در بین نهاد های مشیول را کجا سراغ دارید؟؟؟؟؟؟؟
ALIREZA
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
حساب کنید به طور مثال 100 هزار تن کیلویی هزار تومن چقدر میشه؟
بعدش میایم دعوا راه میندازیم که داره فاسد میشه حتی 20 درصدش فاسد شده
خب حالا مجوز خروج میگیریم کیلویی 10 هزار تومن میفروشیم
یه منت میزنیم که کالای اساسی وارد کردیم
یه پول حسابی هم به جیب میزنیم دستبوسمون هم میشن
حالا برید حالشو ببرید بفهمید چه خبره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
همه می دانند گمرک ایران در دست مافیای قدرت است عمدا" برای جلوگیری از وفور کالا در بازار و ارزان شدن آن , از ترخیص کالا جلوگیری کردند .
نااشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
شرم بر همه انهایی که اینجوری امانت داری میکنند در قدیم میگفتن این پست ها امانت نباید خیانت کرد چطوری گند زدید به باورهای مردم وانسانهای پاک ایثار گر قدیم ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
وقتی برای هرچیزی صدتا متولی و دستگاه درست کردین که بتونین بیشتر بخور بخور کنین، نتیجش میشه همین. بدبختیش هم همیشه برای مردمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
برخی دوستان نگه داشتند اوضاع اقتصادی بریزه بهم و چند هفته دیگه ترخیص میکنن میگن به به دولت جدید...
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
مگه مشکل نبود ارز و تخصیص ارز مشکل وارد کننده است. که بیچاره ایتهنه کالاش معطل بمونه از آخر یا فاسد بشه یا کلی هزینه اجاره کانتیترها رو بده. می دونید پولی که بابت دموراژ دارد از کشور خارج میشه و هزینه آن به عهده وارد کننده است سر به کجا می زنه. تا هزینه انبارداری هم ارش می گیرین. حالا کانتینر تو یک فضاییه انبار هم که نیست خداتومن باید پرداخت کنه وارد کننده بیچاره. گمرکی. بانکی دولتی مسئول کمی انصاف هم خوب چیزیه ولا.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟