این روزها خبرهای زیادی از تکمیل و تجاری سازی خودروهای ناقص منتشر می شود؛ طبق آخرین اطلاعیه ایران خودرو این خودروساز در روز نزدیک به 6 هزار خودرو را تکمیل و تجاری سازی می کند، خودروهایی که طبق آخرین گفته سازمان بازرسی کمبود قطعه داشتند و به این راحتی ها امکان تجاری سازی آنها وجود نداشت.
سازمان بازرسی چندی پیش اعلام کرد که نزدیک به "180 هزار خودرو" کف پارکینگ خودروسازان خاک می خورد که قطعه ندارند؛ اما قطعهسازان کشور به توصیه وزارت صنعت، معدن و تجارت به نهضت داخلیسازی ورود کردند و توانستند بسیاری از قطعات را داخلی سازی کنند و تحریم ها را دور بزنند.
شرکت کروز یکی از قطعه سازانی بود که از زمان تحریم ها تاکنون فعالیت مستمری در تولید قطعات دارد، به طوری که در همین مدتی که خودروسازان نمی توانستند خودروها را تجاری و روانه بازار کنند، شرکت کروز توانست 44 میلیون قطعه تولید کند و تحویل خودروسازان دهد تا این صنعت زمین نخورد.
علی یوسفی مدیر فروش شرکت صنایع تولیدی کروز با تاکید بر کیفیت و نوآوری محصولات این شرکت گفت: در حال حاضر علاوه بر تامین بخشی از قطعات مورد نیاز گروه بهمن، سایر خودروسازان از جمله سایپا و ایران خودرو نیز از قطعات تولید شده در کروز استفاده می کنند.
یوسفی با اشاره به مشکلات صنعت قطعه سازی همچون کمبود نقدینگی گفت: با این وجود روند صعودی در تولید داشتیم و توانستیم دستکم 44 میلیون قطعه تولید و به خودروسازان تحویل دهیم.
مدیر فروش کروز اظهار کرد: امسال برای ایران خودرو 26 میلیون، سایپا 16 میلیون و گروه بهمن 2 میلیون قطعه تولید کردیم و متناسب با افزایش تیراژ تولید خودروسازان در سال های آتی، روند رشد ادامه دارد.
این در شرایطی است که قطعه سازان در تولید مواد اولیه با مشکل مواجه هستند و کمبود نقدینگی بر آنها فشار مالی زیادی وارد کرده است. مطالبات قطعهسازان از خودروسازها البته ماجرای جدیدی نیست و از سالها قبل همچنان به عنوان یک چالش بزرگ در صنعت خودروی کشور مطرح بوده است. طبق آخرین گزارش ها، طلب قطعه سازان از شرکتهای خودروساز به بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این مطالبات عقبافتاده، سه آسیب جدی به خودروسازی وارد کرده که افت تولید و مختل شدن داخلیسازی را شامل میشود.
نکته حائز اهمیت اینجاست که قطعهسازان طی دوران تحریم در نهضت داخلیسازی قطعات که توسط وزارت صمت دولت دوازدهم به راه افتاد، مشارکت کردند و طبعا انتظار داشتند حالا که پای ساخت داخل در میان است، روند پرداخت مطالباتشان تسریع شود اما این اتفاق رخ نداد، اما نکته دیگری که وجود دارد این است که شرکت کروز با وجود این مطالبات کار تولید را به زمین نگذاشته و توانسته تولید را ادامه دهد، موضوعی که نظر نمایندگان مجلس را جلب کرده است.
جلیل رحیمی نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فعالیت شرکت کروز در بین قطعه سازان بسیار مثبت بوده است، گفت: اکنون حدود ۶۰ درصد قطعات خودروسازان چه قطعات تزئینی و چه قطعات برقی را شرکت کروز تولید می کند و این شرکت تامین کننده بسیاری از قطعات خودروهای داخلی است.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شرکت کروز توانمندی بسیار بالایی در تولید قطعات خودرو دارد، گفت: این شرکت در کنار فعالیت مثبت، ایجاد شغل کرده و اکنون افراد زیادی خرج زندگی خود را از فعالیت در این شرکت در می آورند که این موارد جزو نکات مثبت این شرکت به شمار می آید.
رحیمی گفت: به دلیل اینکه شاید رقابتی احساس نمی کنند کمی در کیفیت توجه نکنند که آن نیز بسیار اندک است اما چون توانمندی بسیار بالایی دارد. مجلس از این شرکت تولید کننده حمایت می کند.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم ها برای شرکتی مانند کروز یک فرصت بوده است، گفت: در این شرایط سخت تحریمی فقط ۵ تا ۱۰ درصد قطعات یک خودرو را شرکت کروز نمی سازد آن هم در کل این قطعات در ایران ساخته نمی شود و یعنی در کل جهان تنها برخی کشورها سازنده آن قطعات هستند.
رحیمی با تاکید بر اینکه اگر سیستم ساخت این قطعات در کشور وجود داشت، شرکت کروز آنها را نیز می ساخت، گفت: در زمینه های ساخت قطعات شرکت کروز به خودکفایی بالایی رسیده که قابل تقدیر است.
این تنها یک بعد ماجراست؛ بعد دیگر اشتغال زایی است، امروزه اشتغال در شرکت های صنعتی کاری سخت و شاید نشدنی است؛ با این حال شرکت کروز اقدام به ایجاد اشتغال کرده و توانسته 12 هزار نفر از بانوان را در دل خود جای دهد، کاری که هیچ شرکت تولیدی تاکنون انجام نداده و اولین شرکتی است که به کمک آمده و در سخت ترین شرایط هم از بانوان و هم از صنعت خودرو حمایت کرده است.
فراموش نکنیم، در شرایطی که تحریم شدیم و صنعت خودرو زمین خورد، این شرکت قطعه سازی کمر همت بست و نگذاشت خودروسازان به دلیل نداشتن قطعه تعطیل شوند و چه بسا اگر تعطیل می شدند تعداد زیادی خانوار بیکار می شدند و معلوم نبود تاکنون چه اتفاقی برایشان رخ می داد.