کمپین «نجات زمین با دست دو» دیوار الهام گرفته از جریان های سبز جهانی است که بر استفاده از کالای دست دو، نه بهعنوان یک اجبار، که بهعنوان انتخابی برای کمک به محیطزیست تاکید میکند.
بحرانهای زیست محیطی دیگر یک مسئله برای نسلهای بعد نیستند. به شکل روزمره دامنگیر ما هستند و هر روز بیشتر پیامدهای بحرانهایی مثل کمبود آب، گرمایش زمین، آتشسوزی جنگلها، تولید انواع آلایندگیها و… را حس میکنیم و اثر آنها را روی سلامت جسم و روان خود میبینیم.
خیلی وقتها صحبت از خرید وسایل دست دوم که میشود، افراد از اصطلاح معروفی استفاده میکنند: «یه نو بخر، خیال خودت رو راحت کن!». این روزها که بحرانهای محیط زیستی و گرمایش زمین، بسیاری از اهالی کرهٔ زمین را نگران کرده است، دلسوزان طبیعت این جملهٔ «یه نو بخر، خیال خودت رو راحت کن» را در بسیاری از موارد غلط میدانند. با توجه به شرایط فعلی محیط زیست، خریدن وسایل نو در خیلی از موارد، به جای راحتی بیشتر، نگرانیها و دردسرها و آلودگیهای بیشتری میسازد.
واقعیت این است که فارغ از دلایل اقتصادی، خرید کالای دست دو به معنای بازگشت یک کالای قابل استفاده به چرخه مصرف است. یعنی مثلا به جای این که یک شلوار جین سالم که برای تولید آن نزدیک به ۷٫۵۰۰ لیتر آب مصرف شده، به زباله تبدیل شود، در دیوار آگهی میشود و توسط شما خریداری شده و مورد استفاده قرار میگیرد. بله به همین سادگی شما از هدر رفتن مصرف روزانه آب ۴۸ نفر جلوگیری کردید! شما توان خرید یک شلوار نو را داشتید، اما انتخاب کردید تا با خرید دست دو به نجات زمین کمک کنید.
فعالان محیط زیست معتقدند که خریدن وسایل دست دوم ربطی به وضعیت مالی و تمکن اشخاص ندارد، و افراد از هر طبقه و با هر میزان ثروت باید در آن دخیل شوند و خرید لوازم کارکرده را کمکی بزرگ به زندگی خود و آیندگان در نظر بگیرند.
یکی از مهمترین مولفههای توسعه پایدار، گسترش فرهنگ استفاده از کالای دست دو و کارکرده است. توسعه پایدار فقط محدود به سیاستگذاریهای دولتی نیست و بدون تغییر سبک زندگی، آموزش و تغییر الگوی مصرف نمیتوانیم به توسعه پایدار همهجانبه فکر کنیم. در این میان، یکی از مهمترین موضوعات دغدغه محیطزیست برای کسبوکارها است تا بتوانند اساس و ذات کسبوکار را پایدار بنا کنند و مداوم به خلق ارزشهای مشترک بین کسبوکار خود و مسئله محیطزیست بیاندیشند.
یکی از نمونههای پایداری کسبوکار، «دیوار» است. دیوار با تسهیل خرید و فروش لوازم دست دوم و تشویق افراد به این کار، قدمهای بزرگی در جهت حفظ منابع و محیط زیست برداشته است. کمپین «نجات زمین با دست دوم» که بیلبوردهای آن این روزها در جایجای شهر دیده میشود، الهام گرفته از جریانهای سبز جهانی است که با ترویج فرهنگ دست دوم، زمین و آسمان را آبیتر میخواهند. «نجات زمین با دست دو» به ظاهر شعار کمپین مسئولیت اجتماعی دیوار است، اما در واقع ماموریتی است که اگر همه به آن باور داشته باشند، انجام شدنی است.