به گزارش «تابناک» به نقل از خراسان، دانشمندان این موضوع را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدهاند که آخر هفته در یک بازی رومیزی از یک کودک باختید، به خودتان سخت نگیرید! اما آیا این مسئله، واقعا پشتوانه علمی دارد؟
نحوه انجام این پژوهش و نتایج آن
دانشمندان دانشگاه «براون» در آمریکا قصد داشتند دریابند که آیا کودکان هنگام یادگیری مطالب جدید از مزیت عصبی برخوردار هستند یا خیر؟ آنها از مغز کودکان ۸ تا ۱۱ سال، قبل، در حین و بعد از یادگیری نحوه انجام یک کار، تصویربرداری کردند. مشخص شد که کودکان در حین آموزش، افزایش سریع گاما آمینو بوتیریک اسید، یک میانجی عصبی مهم در سیستم عصبی مرکزی پستانداران را تجربه میکنند. گاما آمینو بوتیریک اسید تا چند دقیقه بعد هم در مغز آنها باقی میماند؛ در حالی که سطح آن در بزرگ سالان ثابت میماند.
دکتر «تاکئو واتانابه» یکی از پژوهشگران، گفته: «اغلب فرض بر این است که کودکان در مقایسه با بزرگ سالان مطالب را به طور مؤثرتری یاد میگیرند؛ هرچند پشتوانه علمی این فرضیه در بهترین حالت ضعیف بوده است. در صورت صحت این فرضیه، ساز و کارهای عصبی مسئول یادگیری مؤثرتر در کودکان نامشخص است.» پژوهشهای قبلی نشان داده است که گاما آمینو بوتیریک اسید نقش مهمی در حافظه و یادگیری هم در کودکان و هم در بزرگ سالان دارد.
در این پژوهش که نتایج آن بهتازگی در مجله زیستشناسی «کنونی» منتشر شده، دکتر «واتانابه» گفته: «مغز کودکان هنوز به طور کامل بالغ نشده است و بسیاری از عملکردهای رفتاری و شناختی آنها به اندازه بزرگ سالان پربازده نیست؛ اما به طور کلی عملکرد بزرگ سالان در زمینه تواناییهای شان بهتر از کودکان نیست. برعکس، کودکان، حداقل در برخی از حوزهها مانند یادگیری بصری، از نظر تواناییهای خود از بزرگسالان برتر هستند.»
به گفته پژوهشگران، انتقالدهنده عصبی به کودکان کمک میکند تا اطلاعات جدید را سریعتر و مؤثرتر به خاطر بسپارند؛ بنابراین میتوانند بعداً به آن مراجعه کنند. پژوهشگران امیدوارند این یافتهها والدین و معلمان را تشویق کند که فرصتهای بیشتری را برای کودکان فراهم کنند تا مهارتهای جدید کسب کنند؛ زیرا در سنین پایینتر کسب مهارتهای جدید برای آنها آسانتر خواهد بود.
برای نوشتن این مطلب از «ایرنا» کمک گرفته شدهاست