«طی هفته آینده تعطیلی مدارس نداریم؛ من نامهای خدمت آقای رئیس جمهور دادم که تعطیلیها تکرار نشود.»
به گزارش «تابناک»؛ گوینده سخنان فوق، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم است که در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حضور یافت و تاکید کرد: «به سبب تعطیلیها نگران دانشآموزان هستیم. با وجود زحمات بسیار معلمان عزیز، آموزش مجازی در دوره آموزش عمومی و پیش از دبستان کارایی لازم را ندارد و از این روی، امروز این پیشنهاد را مطرح کردم که تعطیلی نداشته باشیم و آقای رئیس جمهور هم بر عدم تعطیلی مدارس مگر در موارد استثنا تاکید کردند.»
وی در ادامه با تاکید بر این که در طول خدمتش از سال ۶۷ شاهد تکیه زدن تهران به جایگاه دومین شهر آلوده دنیا بوده، اما مدارس تعطیل نشدهاند، افزود: «دانشآموزان در زمان تعطیلی در خانه نمیمانند و ممکن است برای بازی کردن از خانه خارج شوند و تنها حضور موثر در کلاس درس را از دست میدهند و والدین و معلمان هم از این موضوع نگران هستند؛ بنابراین؛ نامهای خدمت آقای رئیس جمهور دادم که تعطیلیها تکرار نشود چرا که مدارس آخرین مکان است آن هم در موارد بسیار نادر و حاد باید تعطیل شود.»
بدین ترتیب مشخص شد که مبنای ادعای وزیر درباره تعطیل نشدن مدارس در هفته آینده، نامهای است که در این باره به رئیس جمهور نوشته شده و به تاکید وی، مورد تایید ابراهیم رئیسی قرار گرفته است؛ تدبیری که اگر قرار به اجرای آن باشد، لازم است به استانداریها ابلاغ شود، چون کمیتههای (کارگروههای) اضطرار آلودگی هوا در زیرمجموعه استانداریها فعالند و با تصمیم این کارگروههاست که تدابیر مراقبتی در زمان اوج گیری آلودگی هوا مانند تعطیلی مدارس در دستور کار قرار میگیرد.
درباره اینکه چنین ابلاغی صورت گرفته یا خیر و آیا در روزهای آتی رقم میخورد یا نه، اطلاعی نداریم و بهتر است به جای حدس و گمان در این خصوص، همه چیز را به گذر زمان بسپریم، اما آیا ممکن است در نتیجه نامه نگاری یک وزیر، قدرت تصمیم گیری از کمیتههای اضطرار آلودگی هوا گرفته شده یا آرای ایشان در این خصوص به نوعی وتو شود؟ اگر کمیتهها که متشکل از اعضای مختلفی از جمله روسای ادارات حفاظت محیط زیست استانها و یا مقامات شهری هستند، زیر بار این دستور نروند، چه؟!
به این سوالات، نگاه تک بعدی به ماجرای تعطیلی مدارس را هم میتوان افزود که گویی تنها دانش آموزان را متاثر میکند و نه به اولیای ایشان ارتباطی دارد، نه معلمان و اولیای مدارس را شامل میشود و نه تاثیری در ترافیک شهرها دارد. آمد و شدهایی که بررسیها نشان داده ارتباط تنگاتنگی با آلودگی هوا دارند، چون خودروها و موتورسیکلتها از جمله منابع متحرک آلایندگی هوا و یکی از جدیترین آلایندههای هوا به ویژه در فصل سرد و در زمان وقوع پدیده وارونگی جوی است؛ ترافیکی که با تعطیلی مدارس کاهش مییابد.
این چیزی نیست که بشود با نامه نگاری میان وزیر و رئیس جمهور نادیده اش گرفت، به ویژه زمانی که بدانیم دانش آموزان، به ویژه دانش آموزان خردسال ـ که ظاهرا بیشتر از دیگر دانش آموزان در کانون سخنان وزیر قرار داشته اند ـ بیشتر در معرض آسیبهای ناشی از آلودگی هوا هستند و در زمره گروههای حساس قرار میگیرند که میبایست با تدابیر مراقبتی از ایشان در مقابل آلودگی هوا محافظت کرد. اصلی کلیدی که در تقسیمات میزان آلودگی هوا هم لحاظ شده و موجب شده محدوده شاخص ۱۰۱ تا ۱۵۰، «ناسالم برای گروههای حساس» و ۱۵۱ تا ۲۰۰ «ناسالم» نام بگیرد.
دسته بندی که اگر نامه وزیر آموزش و پرورش ملاک عمل قرار گیرد، به نوعی بلااثر میشود و میتوان حذفش کرد! اقدامی که قطعا مورد تایید رئیس جمهور و دیگر مسئولان نیست، حتی اگر بدانیم تعطیلی مدارس اتفاق مبارک و بدون خسارتی نیست و از آن مهم تر، آگاه باشیم که برخی قصورکنندگان در زمینه آلودگی هوا و عمل به قانون هوای پاک، پشت این تدبیرِ حداقلی پناه گرفته اند و مجازات و حتی توبیخی متوجه ایشان نمیشود. قصورکنندگان که باید با آنها برخورد نمود، نه اینکه دانش آموزان را در معرض خطر بیشتر قرار داد!