تابناک اقتصادی بررسی کرد؛

چراغ سبز دولت برای واردات خودروهای کارکرده / لایحه دولت به بن بست هیات عالی نظارت می خورد؟

در شرایطی که این روزها بازار خودرو به شدت نیاز به عرضه دارد، وزارت صمت دست به کار شده و با فرستادن لایحه ای به هیات دولت، تلاش دارد تا جاده مخصوص برای واردات خودروهای کارکرده، هموار شود. این در حالی است که چند هفته قبل، هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت، با این نوع واردات مخالفت کرده بود.
کد خبر: ۱۱۷۱۹۴۶
|
۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷ 19 April 2023
|
11639 بازدید
|

چراغ سبز دولت برای واردات خودروهای کارکرده / لایحه دولت به بن بست هیات عالی نظارت می خورد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ امروز (چهارشنبه) لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده در هیات دولت تصویب شد و در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود؛ این خبری است که ساعتی پیش فاطمی امین وزیر صمت در جمع خبرنگاران اعلام کرد و افزود: بازار خودرو دچار آشفتگی تقاضای مازاد است، البته عرضه سال گذشته و امسال به لحاظ تولید روند خوبی داشته است. به دلیل اینکه خودرو نقش سرمایه‌ای دارد و افراد برای حفاظت اموال خود در برابر تورم خودرو می‌خرند، کسری تقاضا به تقاضای کاذب سوداگرانه نیز اضافه شده و تنشی ایجاد کرده است. راه‌حل سریع تنش بازار خودرو این است که واردات خودرو را اولویت دهیم. برای این منظور در دولت لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده تصویب شد و در اولین جلسه مجلس مطرح می‌شود و امیدواریم به سرعت در مجلس تصویب شود. وی اظهار داشت: واردات خودرو را با هماهنگی بانک مرکزی تا حدی ادامه می‌دهیم که شکاف عرضه و تقاضا از بین برود.

صحبت های امروز فاطمی امین در شرایطی است که روز گذشته، وی در نامه ای به معاون اول رئیس‌جمهور، لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده را برای طی تشریفات قانونی به هیات دولت ارسال کرده بود.

چراغ سبز دولت برای واردات خودروهای کارکرده / لایحه دولت به بن بست هیات عالی نظارت می خورد؟

در این نامه، در توجیه لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و اصلاح مصوبه واردات خودرو آمده بود: با توجه به تقاضای بالای خودرو در کشور و ضرورت تنظیم بازار این کالا که مدتی است نقش کالای سرمایه‌ای را پیدا کرده، وزارت صمت نسبت به برنامه‌ریزی و بسترسازی برای افزایش تولید، تکمیل خودروهای ناقص قبلی و افزایش به بازار اقدام کرده و خوشبختانه طی سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو با رشدی معادل ۳۹ درصد  کامل تولید و روانه بازار شده است.

در ادامه نامه تاکید شده بود: این میزان تولید و عرضه خودروی داخلی جوابگوی نیاز بازار در اوضاع کنونی نبوده و ضرورت دارد ضمن تنوع‌بخشی به واردات خودرو، شرایط واردات (اعم از نو و یا کارکرده) نیز تسهیل شده و محدودیت‌های قانونی مرتفع شود. از همین روی، پیش‌نویس لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و پیش‌نویس لایحه اصلاح مصوبه واردات خودرو (موضوع مصوبه شماره ۹۵۲۴۰ مورخ ۳/۶/۱۴۰۱) به منظور تنوع‌بخشی و افزایش واردات خودروی نو جهت طی فرایند قانونی تقدیم می‌شود.

 

لایحه دولت به بن بست هیات عالی نظارت می خورد؟

این پرسشی است که با توجه به حذف واردات خودروهای سواری کارکرده از لایحه بودجه ۱۴۰۲ با نظر هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت، برای بسیاری مطرح شده است، به گونه ای که در آخرین واکنش این هیات به انتقادات در خصوص حذف واردات خودروی کارکرده از بودجه اعلام کرده بود: «مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده که شامل انواع کشنده ها، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری، در هیات عالی نظارت مورد بررسی قرار گرفت و صرفاً واردات خودروهای کارکرده «سواری» به دلیل مغایرت با بندهایی از سیاست های کلی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست های کلی «برنامه هفتم» با مخالفت هیات عالی نظارت مواجه شد که مجلس محترم شورای اسلامی، مصوبه خود را با حذف خودروهای «سواری» از فهرست خودروهای کارکرده وارداتی، اصلاح نمود.»

امروز خبرنگار تابناک اقتصادی برای اطلاع از روند لایحه مورد اشاره دولت و احتمال مخالفت دوباره هیات عالی نظارت با موضوع واردات خودروهای کارکرده، از یک مقام آگاه در وزارت صمت پرسید که وی اظهار داشت: این لایحه، اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودروست، در نتیجه هدف این لایحه برای اصلاح قانون قبلی است تا بتوان خودروی کارکرده وارد کشور شود. در حالی که مخالفت اخیر هیات عالی نظارت به دلیل مغایرت با قانون ساماندهی صنعت خودرو بود؛ بنابراین پیش بینی می شود، با بررسی لایحه مصوب دولت در صحن مجلس، ایرادات قانونی برطرف شود و هیات عالی نظارت نیز مخالفتی نخواهد داشت.

به بیان دیگر، با توجه به اینکه در آیین نامه سال گذشته برای واردات خودرو، فقط خودروی نو برای واردات موضوعیت داشت و خبری از خودروی کارکرده نبود، به نظرم می رسد با این لایحه، دولت اولا قانون قبلی را اصلاح می کند و دوما بند جدید برای واردات خودروهای کارکرده مدنظر قرار خواهد داد.

روز گذشته نیز سخنگوی وزارت صمت در خصوص جزئیات لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده گفته بود: در پیشنهاد وزارت صمت، هر شخص حقیقی می‌تواند بدون داشتن کارت بازرگانی نسبت به واردات خودرو اقدام کند. وی افزود: اما خودرویی که وارد می‌شود تابع قوانین گمرک است و باید استاندارد سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست را پاس کند. همچنین به گفته این مقام مسئول، عمر خوروها باید در محدوده پنج سال باشد.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸۰
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
یه حسی بین مردم وجود داره که مسولین کشور فاقد توانایی لازم برای حل مشکلات هستند و این حس تقریبا داره بین مردم همه گیر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
و کاملا هم مردم حق دارند و در تمام زمینه های مختلف اقتصادی اجتماعی فرهنگی سیاسی و مدیریتی و اقتصادی اجتماعی این قضیه صادق هست
______________
چرا دولت اجازه میدهد تا خودرو سازها خودرو های چینی را که در دوبی پانصد میلیون تومان هستند و را اینجا تا پنج برابر قیمت به مردم فلکزده ایران میفروشند؟
و قطعا یا مافیای خودرو اجازه ورود خودروی دست دوم را به مردم نمیدهند
و یا اینکه انرا هم در انحصار خودشان نگه داشته
و به ۴ و یا ۵ قیمت به مردم فلکزده میفروشند
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
این حسی که گفتید جدید نیست
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
نقدینگی باید از جامعه جمع شود فروش خودروهای وارداتی از بهترین راههاست
ناشناس
| France |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
شما تازه این حس رو پیدا کردی برات عجیبه! برو مجله گل اقا مال سال ۷۰ رو بخون ببین از اون موقع بوده
ناشناس
| Canada |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
استفاده از خودروهای دورانداخته شده کشورهای دیگر کاری که درمورد هواپیماهای مسافربری هم انجام شده
اینکار در شان ملت بزرگ ایران میست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
دوست عزیز وقتی کشور متبوع شما کانادا
حاضر نیست هواپیمای مسافربری بدهد چه انتظاری دارید. در ضمن کارکرد این خودرو ها زیر پنج سال است و قراضه نیستند
مدافع حرم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
دولت و مجلس شریف واردات کالای وارداتی و لوکس را ممنوع کند
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
خطاب به ۱۵:۵۴
این صحبت های شما بوی حمایت از مافیای خودرو میده. نکنه شما نسبتی داری با ایشان؟
همه میدونن که یک خودرو 5 ساله ژاپنی یا کره ای یا اروپایی از نظر کیفیت و امنیت و سواری و مصرف سوخت و استهلاک و آلودگی هوا و آپشن و هر نظر که حساب کنید از بهترین خودروهای تولید داخل بارها بهتر و به صرفه تر است
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
چیزی که در شأن مردم نیست تولید و فروش ماشین‌هایی است که ۳۰ سال از ساخت آنها گذشته است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
آقای مدافع حرم
ماشین 50 هزار دلاری لوکس نیست اصلا معنی لوکس را میفهمی خودروهای، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و جاروبرقی و مبلمان خانه و فرش ماشینی و وسایل آشپزخانه اینها لوکس نیستند ابزار زندگی هستند همه مردم حق دارند با عزت بهترین ها را داشته باشند
جابر
|
India
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
من یک پیکان 46 دودزا دارم میخام بفروشم تویوتا کمری 2012 بخرم
دنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
هر اقدامی که صورت بگیره برای خودرو قطعا جهت رفاه حال قشر ثروتمند جامعه خواهد بود و کوپکترین اثری بر کاهش قیمت ها نخواهد داشت
دولت های قبلی و دولت فعلی کوچکترین قدمی در جهت رفاه حال قشر ضعیف و متوسط بر نمیدارن و بارها این موضوع رو ثابت کردند و فقط به فکر منافع خود و قشر ثروتمند جامعه هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
برای اینکه مافیاهای ثروت و رانت کشور را میچرخانند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
بشینید درست میشه
رضا
| Canada |
۰۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
هر وقت دلار ارزان شد چیزهای دیگر هم ارزان می‌شود
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
چهارمین ذخایر نفت جهان و دومین ذخیره گاز جهان باید ماشین دسته دوم وارد کنه با تشکر از لیاقت مسوولین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
داداش بیخیال با همین بهانه واردات خودرو رو ممنوع کردن تا ملت رو توسط خودروسازا سرکیسه کنن
اقا دست دوم بیارید ملت میذارن رو چشماشون
رضا
| Canada |
۰۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
باشه برادر بشین تا بیاد تنها حسن این لایحه رای جمع کردن برای جماعت ...است
محمدخان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
عقیده داشتم که دولت با عرضه خودرو به دوبرابر قیمت پول یارانه بنزین رو پیشاپیش میگیره.
یه حساب کردم دیدم اگر نصف قیمت خودروی مصرف کننده بعنوان عوارض و سود به دست دولت برسه، و بنزین هم 1 دلار باشه، باز هم دولت در پرداخت یارانه مبلغی حدود دو سوم سودی که میبره باید یارانه بنزین رو بده.

یکی از مشکلات ما در زمینه قیمت خودرو؛ بنزین ارزانه.
اگر بنزین به قیمت منطقه عرضه بشه قیمت خودرو میاد پایین.
پاسخ ها
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
محمد خان عزیز. نمیشه درآمدت به ریال بی ارزش باشد و هزینه ات به دلار. تنها راه اینکار تقویت ارزش پول ملی است که در این چند دهه هیچ وقت به دلیل سیاستهای بد دولتها اتفاق نیفتاده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
دوست عزیز خودرو شده کالای سرمایه ای،یعنی اینکه مردم از ثبت نام قصد فروش دارن نه سوار شده که بنزین بخواد!
یه آمار بگیر ببین چقدر درخواست گواهینامه زیاد شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
لطف کن حقوق و درآمد ما رو هم به قیمت منطقه پرداخت کن در ضمن ما منتظر گرانی بنزین هستیم فکر کنم این دیگه تیر آخر باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
سالها پیش هر دانشجویی که در اروپا و امریکا تحصیل میکرد میتوانست

یک خودرو هر سال وارد کند و هم کمک هزینه تحصیلی اش بود و هم بهترین بنز و بی ام و و شورلت و امثالهم را وارد میکردند

ایکاش مدل و نوع و کیفیت خودروهای دست دوم از طرف دولت رسما اعلام شود تا دانشجویان و افراد مقیم کشورهای خارجی و حتی مسافران بتوانند
یک خودروی خارجی مناسب را برای مصرف شخصی خودسان وارد کنند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
من متعجبم که چرا باید خودروی دست دوم وارد بشود مگر مردم ما لیاقت خودروی نو را ندارند؟!. یا مگر برای خرید خودروی دست دوم ارزی خارج نمیشه؟ اگه کسی علت را می داند لطفا بفرمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
معمولا در اکثر کشور های خارجی خودروی که ۵ سال کار کرده باشد، شدیدا قیمت آن افت پیدا می کند. من موقع تحصیل در
خارج با ۲ الی ۳ هزار دلار ماشین خریدم. آخرین آن یک مزدا ۵ سال کارکرد ۳ هزار دلار بود، خریدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
خیر لیاقت ندارن
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
خودروی دست دوم اگر به قیمت واقعی بیاد و دولت قیمتش رو 5 برابر نکنه خودرویی مثل سوناتا 2017 در ایران با قیمت زیر 500 میلیون قابل خرید هست. خودرویی که با مصرف سوخت کم و ایمنی بالا 100 بار بهتر از یک دنا پلاس صفر کیلیومتر است
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
ما فقطموقع انتخابات لایق هستیمو دارای تحلیل درستمی شیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
برای اینکه شاخ مافیا بشکنه عیب نداره کارکرده سوار میشیم،هرچند نه که الان صفرهامون باکیفیت هستن!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
مردم ما خیلی وقت دیگه لیاقت ندارند البته لیاقت صف کشیدن گرونی فقر تورم را دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
هیات نظارت مصوبه را رد نمی کند چون میدونه مردم هشیار شده اند و کار ضد مردمی را تحمل نمیکنند و با قانون های فراقانونی مخالفت میکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
خودروی کار کرده تصادفی خارجی شرف داره به خودروهای صفر داخلی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
همه چیزمون به همه چیزمون میاد. اگر خودروهای کارکرده خارجی به خودروهای نو داخلی شرف داشته باشد، آدم های زهوار در رفته خارجی ام هم به آدمهای پرادعای داخلی برتری دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
سوال اینجاست که چرا کار کرده؟ واردات خودروی صفر بسیار ارزانتر از کارکرده است چون خرید عمده انجام میشه. پس وقتی هزینه خودروی کارکرده ، چه خرید و چه نگهداری، بالاتره چرا باید خودروی دست دوم وارد بشه؟؟؟
متاسفانه بوی فریب و رانت و دزدی به مشام میرسه
ناشناس
|
France
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
الان دوباره دلواپسان ۲۰ هزارتا کارگرخودروسازیها می پرن وسط و نگران اشتغال اینا میشن!
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟