به گزارش «تابناک»، محدثه اخوان قدس در گفتوگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شاید مسأله حجاب جزو مسائل درجه یک فقهی ما نباشد اما در حال حاضر به دلیل شرایط خاصی که ایجاد شده حجاب یک مسأله هویتی و تبدیل به نماد شده است.
کارشناس ارشد حوزه زن و خانواده تصریح کرد: شاید بگوییم سالهای گذشته هم در این فصول ما مسأله شل حجابی و بد حجابی را داشتیم اما چیزی که حالا با آن مواجه هستیم یعنی کشف حجاب بیشتر از آنکه مسأله بد پوششی و عفت باشد مسأله نزاع تمدنی، مسأله هویت و یک مسأله مدرن است.
وی ادامه داد: مسأله حجاب را هم ما شروع نکردیم بلکه از زمان رضاخان که انگلیسیها او را مدیریت میکردند این مسأله مطرح شد و در همان زمان خیلیها پوششان کامل و حد شرعی بود اما چادر نداشتند و حکومت با آنها کاری نداشت زیرا مسأله رضاخان حکم فقهی نبود بلکه مسأله هویتی بود.
این کارشناس تشریح کرد: «نیل پستمن» در کتاب «زندگی در عیش مردن در خوشی» توضیح میدهد که رسانههای تصویری و نمادها با فرهنگ چه میکند و حال حجاب هم دقیقاً نماد و پرچم هویت ما شده است.
وی ادامه داد: انگلیسیها میخواستند دقیقاً همان کاری را بکنند که با ترکیه کردند. امپراتوری عثمانی را از همین طریق حذف کردند؛ برای حذف کردن عثمانی ابتدا خطشان را تغییر دادند که نتوانند با گذشته خود ارتباط بگیرند سپس حجاب را که نماد هویت شأن بود حذف کردند و به مرور ترکیه که زمانی به عنوان نماد امپراتوری عثمانی یکی از دو مرکز جهان اسلام بود به مرکز جهانی که نمیگذارد اسلام باشد تبدیل شد.
اخوان قدس تاکید کرد: در کشور ما هرچه سعی کردند نتوانستند حجاب را تجزیه کنند و از شیوههای دیگری شروع به مدرن کردن به مثابه غرب زده کردن کشور کردند.
در موضوع حجاب دست برتر را داریم
وی اضافه کرد: نکته اینجا است که میدانند که اگر الگوی زن کنشگر مسلمان تکثیر شود خطری برایشان خواهد داشت و پایههای قدرت شأن متزلزل میشود.
این کارشناس بیان کرد: متأسفانه ما از این بعد کمتر به حجاب پرداختهایم و بیشتر آمدهایم نگاه مردانه و سطح لذت و شهوت به حجاب پرداختهایم در صورتی که اگر از منظر کنشگری زن مسلمان و کالا نشدن و مردواره نشدن زن به حجاب بنگریم دست برتر داریم و اتفاقاً به جای ضعف در موضع طلبکارانه هستیم.
وی بیان کرد: متأسفانه در تبلیغ و تبیین حجاب در نازلترین سطح میگوییم دخترم تو حجابت را رعایت کن مبادا مردی دلش بلرزد، پایههای خانوادهای سست شود و معلوم است که آن دختر در جواب میگوید: من خودم را به سختی بیندازم برای شخص دیگر؟ و در دنیای اومانیستی اکنون این شیوه اصلاً پاسخگو نیست.
با مردم گفتوگو نکردهایم
این کارشناس تصریح کرد: پس مسأله حجاب مسأله ای تمدنی، هویتی است و در عصر تصویر جهان مساله ما بیشتر از آنکه فقهی باشد نزاع هویتی است.
وی تصریح کرد: ما وقتی با مردممان گفت و گو نکردیم و بدنه جامعه را در این تمدن سازی همراه نکردیم نتیجه اش میشود اینکه در این ایستادگی مقابل تمدن ضد انسانی غرب، همه مردم ما همراهی نمیکنند و مجبوریم سطح مسأله را تقلیل دهیم در حد اقداماتی نظیر گشت ارشاد و ورود نیروهای انتظامی وارد شویم.
وی در پایان گفت: به نظرم در مسأله بد پوششی و کشف حجاب حلقههای میانی و نیروهای مردمی باید انرژی خود را صرف تبیین و گفت و گو سر مسائل اصلی بگذارند تا این هویت ملی بازیابی شود.