به گزارش تابناک از مهر، آقای محمدعلی زلفی گل امروز در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای در آموزش عالی کشور اظهار کرد: امروز ضروری است که برای آموزشهای دانشگاهی، بسته مهارتی تعریف شود. پیشتر توجه به آموزشهای مهارتی یک مزیت بود.
وی افزود: دانشجویی که از بستههای مهارتی استفاده کند در کارآفرینی و اشتغال موفقتر خواهد بود. دانشگاههای مهارتمحور ایران مانند دانشگاه فنی و حرفهای که بیش از ۱۸۰ هزار دانشجو دارد، یکی از مهمترین نهادها در این زمینه است. دانشگاه علمی-کاربردی هم در این زمینه با غیرت پیگیر توسعه آموزشهای مهارتی هستند.
وی گفت: طرح آباد دانشگاه علمی-کاربردی، طرح بسیار خوبی در این زمینه است. رئیس جمهور در سفر اخیر خود، ۹۰ میلیارد تومان برای نوسازی کارگاهها و آموزشکدههای استان آذربایجان شرقی اختصاص داد. اولویت دولت تکمیل پروژههای نیمه تمام در زمینه آموزشهای مهارتی است. وزارت علوم هم در این دوره، به دنبال توسعه آموزشهای نیازمحور و مهارتمحور است. معاونتهای آموزشی و پژوهشی هم در این زمینه به وظایف خود عمل میکنند.
وزیر علوم یادآور شد: ما در این همایشها به دنبال این هستیم که خروجی همایشها آییننامهای بشود که بر اساس آن میتوان آموزشهای مهارتی را ساماندهی کرد. آیا وزارتخانهها و سایر ارگانها پذیرش مناسبی از دانشجویان وزارت علوم دارند؟
وی خاطرنشان کرد: آموزش در وزارت بهداشت موفق است چون بستر عملی در اختیار دانشگاه است. بیمارستانها در کنار دانشگاهها کار میکنند. وزارت علوم از این امکانات محروم است. آییننامه در هیئت وزیران مصوب بشود و همه دستگاهها مکلف بشوند که در زمینه آموزش مهارتی خدماتی را ارائه دهند. در رشتههای علوم انسانی از متخصصان میخواهیم که راهکار ارائه دهند.
وی تصریح کرد: ما با فلسفه اثربخشی آموزش مهارتمحور کاری نداریم، بلکه نیازمند راهکارهایی هستیم که بر اساس آن بتوان آییننامهای عملیاتی تدوین کرد. در توسعه رشتهها و دانشکدههای جدید در آموزش عالی باید به بسته مهارتی توجه شود. باید برای ارکان آموزش عالی، مهارتمحور کردن مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: در بخش فرهنگی هم باید فرهنگسازی مناسب انجام شود. در پارکهای علم و فناوری چه اقداماتی باید انجام شود. راهی جز این نداریم که طرحی نو دراندازیم. امروز که هوش مصنوعی و علوم شناختی تعیینکنندهاند، دانش مهارتی جایگاه ویژهای خواهد داشت.
آقای زلفی گل گفت: لازم است در دانشگاهها برنامهریزی شود که دانشجویان با توجه به علایقشان، آموزش مهارتی ببینند. باید به این سوال پاسخ داد که برای مهارتمحوری آموزشهای دانشگاهی چه باید کرد؟