در یکسالی مجوز واردات خودروی صفر کیلومتر به کشور

یک ماه گذشت؛ آیا هیات وزیران آیین نامه واردات خودروی کارکرده را تصویب کرد؟!

به گفته یک نماینده مجلس، در آیین نامه پیشنهادی صمت، سقف دلاری و سقف حجم موتور در نظر گرفته نشده، که تصمیم خوب و مناسبی است. هرچند ضرورت دارد تا تعرفه‌های واردات خودرو نیز پلکانی و منصفانه در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۱۱۸۹۵۱۸
|
۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸ 25 August 2023
|
12764 بازدید
|

آیا دولت با آیین نامه پیشنهادی وزارت صمت برای واردات خودروی کارکرده موافق کرد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یک سال قبل در چنین روزهایی دولت سیزدهم با گذشت چندین هفته چکش کاری بر آیین نامه واردات خودرو به کشور، سرانجام آیین نامه پیشنهادی وزارت صمت را متر و معیار مورد نظر هیات دولت، ابلاغ کرد؛ آیین نامه ای که بسیاری را خوشحال کرد، چون پس از سال ها چشم انتظاری، حالا نوبت واردات خودروی روز و صفر کیلومتر دنیا به بازار داخلی شده بود.

اما این خوشحالی عمر چندانی نداشت و در سایه ناهماهنگی سازمان‌های مختلف از گمرک تا استاندارد و وعده وعید‌هایی بی فایده مسئولان وقت در وزارت صمت مبنی بر ورود ۲۰۰ هزار خودروی نو تا پایان بهار امسال، عملا تعداد بسیار کمی راهی گمرکات و در نهایت تعداد انگشت شماری هم به داخل سرزمین اصلی رسید؛ بنابراین با آغاز سال جدید، دولت و مجلس به فکر واردات خودروی کارکرده افتادند؛ راهکاری که از مدت ها قبل از سوی مردم و فعالان اقتصادی مطالبه شده بود تا کفه عرضه و تقاضا در بازار خودرو را متعادل کند. 

سرانجام نمایندگان مجلس در ۲۸ خردادماه امسال، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کردند؛ طبق این مصوبه، متونی به عنوان مواد (۱۱) تا (۱۳) به قانون ساماندهی صنعت خودرو – مصوب سال ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن الحاق شد؛ به گونه ای که؛

 

ماده -۱۱ به منظور تنظیم بازار خودرو واردات خودروهای کارکرده مجاز است.

تبصره ۱- برای واردات این خودروها انتقال فناوری موضوع بند (۲) و نیز اجرای بند (۳) ماده (٤) این قانون لازم‌الرعایه نیست.

تبصره ۲- آیین‌نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل ضوابط فنی این خودروها، (عمر کمتر از پنج سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آن‌ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت، صنعت معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران ظرف یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است گزارش عملکرد این ماده را هر شش ماه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

ماده ۱۲ تبصره (٦) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آن‌ها مصوب دوم دی ماه ۱۳۷۱ به شرح زیر اصلاح و تبصره (۸) ماده واحده مذکور حذف می‌شود:

تبصره ٦- ارزش ماشین‌آلات راهسازی و خودروهایی که ورود آن‌ها به کشور مجاز است (اعم از نو یا کارکرده) هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس، از جمله قیمت شرکت‌های تولیدکننده یا قیمت نمایندگی‌های اصلی در کشورهای ثالث یا قیمت بازار (در خصوص ماشین‌آلات و خودروهای کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود و مبنای محاسبه حقوق ورودی از جمله حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی قرار می‌گیرد.

ماده ۱۳- استفاده از استانداردهای ملی کشور یا استانداردهای کشور مبدأ تولیدکننده برای خودروهای وارداتی موضوع این قانون با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.

لايحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو تایید شد

۲۴ تیرماه طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب توییتری خود نوشت: «لايحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو" درباره واردات خودروهای کارکرده در جلسه شورای نگهبان، بررسی و مغاير با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

قالیباف قانون واردات خودروهای کارکرده را ابلاغ کرد

۲۸ تیرماه نیز، رییس مجلس شورای اسلامی قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودرو‌های کارکرده را برای اجرا ابلاغ کرد.

مجوز واردات خودروهای کارکرده برای اجرا از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد

سرانجام دوم مردادماه، سید ابراهیم رئیسی "قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو" را که در جهت اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ـ که در جلسه علنی ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۴ تیر ۱۴۰۲ به تایید شورای نگهبان و طی نامه شماره ۸۸۴-۱۱/۳۳۵۵۳ تاریخ ۲۸ تیر ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی واصل شده است ـ بود، جهت اجرای واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر پنج سال را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت کشور ابلاغ کرد.

پایان مهلت دولت برای ابلاغ آیین نامه مذکور

همان گونه که در تبصره ۲ ماده ۱۱ تصویب شده توسط مجلس اشاره شده است: آیین‌نامه اجرائی مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل ضوابط فنی این خودروها، (عمر کمتر از ۵ سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آن‌ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت، صنعت معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران ظرف یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

حال با توجه به اینکه دوم مردادماه رئیس جمهور اجرای قانون مصوب مجلس را به وزارت صمت ابلاغ کرد و خبرهای غیررسمی نیز از ارسال آیین نامه مورد نظر وزارت صمت به هیات دولت حکایت داشتند، اما تا لحظه انتشار این گزارش، هنوز خبری مبنی بر تایید و نهایی شدن آیین نامه واردات خودروهای سواری کارکرده از سوی هیات دولت رسانه ای نشده است. هرچند در روزهای قبل، دولت با آیین نامه واردات کامیون و اتوبوس کارکرده موافقت کرده بود اما هنوز خبری از تعیین تکلیف واردات سواری های کارکرده نیست. باید منتظر ماند و دید که آیا هیات وزیران با آیین نامه پیشنهادی موافقت کرده یا با تغییراتی همراه خواهد شد؟!

آیین نامه که به گفته یکی از نمایندگان مجلس، دارایی ویژگی های بسیار خوبی برای به ثبات رساندن بازار خودروست. رشیدی کوچی نماینده مجلس اظهار داشته است: این آیین نامه که در وزارت صمت تنظیم شده، شامل هشت ماده بوده و برای آن زحمت زیادی کشیده است و امیدواریم عینا در هیات دولت به تصویب برسد.

جلال رشیدی کوچی در ادامه بیان داشته است: در یکی از مواد این آیین نامه تاکید شده که عمر خودرو‌های وارداتی، با در نظر  گرفتن گواهی از سازمان ملی استاندارد و شماره vin، در زمان ورود به گمرک کمتر از پنج سال باشد. وی همچنین پیرامون این ابهام که برخی انتقاد دارند خودرو‌های اسقاطی و فرسوده خارجی قرار است وارد کشورمان شود، گفت: سقف این خودرو‌ها با عمر پنج سال است؛ یعنی از یک روز کارکرد تا سقف پنج سال.

وی افزود: در ماده دیگری در خصوص دلیل واردات خودرو‌های کارکرده توضیح داده و تاکید شده است: گروهی متشکل از وزارت صمت و اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، بنا به ضرورت و بر اساس نیازسنجی بازار خودروی کشور، سالانه سقف تعدادی و ارزشی خودرو‌های کارکرده را مشخص می‌کند تا مشخص شود در هر سال چه تعداد خودرو با چه ارزش دلاری باید وارد کشور شود.

در ماده ۳ اشاره شده که منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه از محل ارز حاصل از صادرات خود و یا دیگران، ارز منشا خارجی، سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی خواهد بود. این اتفاق بسیار خوب و مثبتی بود که در حوزه تامین ارز برای واردات خودرو‌های کارکرده تصمیم گرفته شده است.

به گفته این نماینده مجلس: در ماده ۴ اشاره شده است خودرو‌های وارداتی باید ضوابط فنی مورد نظر را شامل شود. الان تمام استاندار‌های موجود توسط سازمان ملی استاندارد در این ماده مورد تایید قرار گرفته است؛ برای نمونه، استاندارد یورو ۵ و یورو ۶ برای خودرو‌های سواری مد نظر قرار گرفته است. وی همچنین گفت: سازمان استاندارد و پلیس راهور بر کیفیت این خودرو‌ها نظارت خواهند داشت.

رشیدی کوچی در ادامه در خصوص اینکه چه کسانی اجازه واردات خواهند داشت نیز گفت: ماده ۵ وارد کنندگان را مشخص کرده و به دو دسته حقیقی و حقوقی تعیین شده است. واردکنندگان حقوقی این گونه تعریف شده است که شرکت‌های واردکننده خودرو که دارای تاییدیه خدمات پس از فروش محصولات نام‌های تجاری مورد تایید وزارت صمت می‌باشد به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی، می‌توانند ثبت سفارش کنند؛ یعنی شرکت‌های خودرویی که قرار است خودرو وارد کنند، باید حتما ضمانت خدمات پس فروش آن را نیز ارائه کنند.

وی افزود: نکته اساسی در خصوص واردکنندگان حقیقی یعنی مردم نیز این است که اشخص حقیقی می‌توانند نسبت به ورود یک دستگاه خودرو به ازای هر کد ملی توسط همان فرد و بدون نیاز به ثبت سفارش، از محل سپرده ارزی خود که به تایید بانک مرکزی رسیده باشد و با رعایت سایر قوانین و مقررات، اقدام نمایند؛ یعنی اشخاص حقیقی هم می‌توانند برای خودشان یک خودروی کارکرده وارد کنند.

وی تاکید کرد: در ماده ۷ اشاره شده که واردکنندگان خودرو به ازای هر خودروی کارکرده که به کشور وارد می‌شود، باید یک خودروی فرسوده اسقاط و از رده خارج شود. هم اکنون در کشورمان نزدیک به ۲۵۰ هزار خودروی فرسوده و قابل اسقاط وجود دارد؛ البته این الزام باید از سوی دولت وجود داشته باشد تا اتفاقی نیفتد که خودرو‌های فرسوده با قیمت بالایی خرید و فروش شود.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان و عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس در پایان گفت: در این آیین نامه، سقف دلاری و سقف حجم موتور در نظر گرفته نشده، که تصمیم خوب و مناسبی است؛ هرچند ضرورت دارد تا تعرفه‌های واردات خودرو نیز پلکانی و منصفانه در نظر گرفته شود و دولت نسبت به این مساله، دقت ویژه‌ای داشته باشد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۶
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
کی این بساط مسخره بازی جمع میشه...حال همه به هم خورد...شل کن..سفت کن
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
از اینکه نمایندگان مجلس به دولت و وزارت صمت فشار آوردند تا ترخیص خودرو های وارداتی از گمرکات کشور تسریع شود و حتی نزدیک به دو هزار دستگاه به متقاضیان تحویل شود شخصا تشکر می کنم
واردات خودرو های ایمن به کشور قطعا خودرو سازان داخلی را مجبور می کند که به کیفیت ساخت خودرو روی آورده و خدمات پس از فروش بهتری به مشتریان ارائه نمایند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
بالاخره تغدا سهم خواهان بالاست دیگه ، تا با هم کنار بیاین زمان میبره ، یه سهمی هم در حد ... واسه ملت در نظر می گیرند !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
نمایندگان مجلس حداقلی الان در فکر انجام اوامر

ملوکانه تایید و اجرای قانون حجاب اجباری هستند

و دوماً برای انتصابات آتی در تلاش مضاعف هستند

مگر چند تا دست دارند !!!؟؟؟ والله
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
اول باید مافیا خودرو را برچینند بعد به فکر واردات باشند مافیا ماشینهای بی کیفیت چینی مگر میگذارند واردات ماشینهای با کیفیت انجام پذیرد نمونه اش هم واگذاری سیصد خودرو در مجلس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
تا زمانی که مردم با هم متحد نشن همینه وسلام
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
به گفته خودشون ارز برای دارو ندارن چطور میخوان به واردات خودرو ارز بدن؟
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
خبر سلامتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
بابا چقدر شلوغ مي كنيد. لايحه حجاب را داشتن تصويب مي كردند و خسته شدن. شيش تا دست كه ندارن. اِه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
رنوکوئید 5000 دلار.یعنی 250 میلیون. اونوقت کی میره ساینا وکوئیک قلابی وحلبی رو 350 بخره. تویوتا راوفور 24000 دلاریعنی 1/2 میلیارد .اونقت کی میره اسباب بازیهای چینی رو 2 میلیارد بخره .پس واردات بی واردات . چون حضرت مافیا اجازه نمیده.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
نگواسباب‌بازی های چینی بگواشغال های چینی که بمااززورناچاریمان انداخته اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
بعد هم انحصار باید در دستان خودی ها باشد

تا مثل مونتاژ بنجلهای چینی یکبار مصرف به ۵ برابر

قیمت فروش در دوبی و عراق به مردم فلکزده فروش
کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
دولت و مجلس واردات کالا های لوکس و ارز بر را ممنوع کند و برای وارد کننده های غیر مجاز مجازات سنگین در نظر بگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
منفی هارو بشمر
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
اتفاقا همینکارو کردند ونتیجه اش 20 میلیارد دلار قاچاق است. یعنی ارز درهرصورت خارج میشه ولی بجای تجارت قانونی وسودعظیم گمرکی برای دولت بصورت غیرقانونی وسودشم برای قاچاقچیا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
ا‌ولویت با حجابه. حجاب که درست‌ بشه کل مملکت بهشت میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
احسنت به بصیرت شما شهروند انقلابی، حجاب از اوجب واجبات است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
شوخی خوبی نبود
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
الان از هر کسی شما تو خیابون سوال کنی مشکل چیه نمیگه مسکن و اجاره بها و تورم و اختلاس و رانت و غیره همه میگن حجاب، مشکل اصلی ما حجابه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
من بعنوان یک کارگر که فوق لیسانس دارد و در یکی از صنایع خودرو سازی کار میکند اعلام میکنم هر چه زودتر این دو کارخانه دولتی بسته شود به نفع کشور است و بگذارید خودرو وارد شود تا مصرف سوخت و هزینه های مردم و مرگ و میر کاهش یابد ارزی که بابت تولید خودرو داخلی میدهید جز حیف و میل ارز و گرانخری قطعات توسط چند مدیر فاسد نیست و دست آخر هم قطعات بی کیفیت بر روی خودروها نصب میشود که مصرف کنندگان از همان ابتدا با مشکلات زیادی روبرو هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
چقدر شیرین و با نمک و بامزه است بعضی خبرها...خودرو صفر صادر میکنیم روسیه بعد میرویم دنبال وارد کردن خودرو دست دوم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
یک دروغ شاخداری را یک نفر گفت و تو چرا باور کردی ؟؟؟

روسیه مگر مغز خر خورده ؟ که پول فیات و رنو و

واکسال اروپایی را به کوییک و ساینا بدهد ؟

بعد کلاً مگر روسیه پول بده هست ؟؟؟

ضمنا وقتی تحریم هستیم چگونه پول بدهد ؟؟

کمی فکر بد نیست !!!!!!؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
چرا عجلخ دارید؟ مگه حجاب است که عجله می کنید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
بابا ارز نیست!!! دیگه عرضی نیست
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
اینا هیچوقت کاری به نفع مردم نمیکنن. واردات هم انجام بشه با چنان عوارض و مالیات و گمرکی هست که دست مردم عادی بهشون نرسه تا مبادا فروش فرغونهای از رده خارج بی کیفیت و آشغالهای چینی کم نشه
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟