به گزارش تابناک، ابوالفضل دربانی، دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان تهران در خصوص وضعیت جادهها در استان تهران، اظهار کرد: استان تهران برخلاف سایر استانهای کشور دارای ۶ محدوده استحفاظی فرماندهی پلیس راهور و پلیس راه است.
وی از رشد منفی تلفات ناشی از تصادفات در کشور از ۱۳۹۰ خبر داد و گفت: ۰۴/۱ درصد طول راههای تحت حوزه استحفاظی و ۰/۱۴ درصد تردد کشور است؛ بنابراین نیازمند توسعه زیرساخت و توسعه سامانههای حمل و نقل هوشمند هستیم.
دربانی تصریح کرد: بر اساس مقایسه آماری نرخ ترددها و میزان تصادفات بیشترین کاهش تلفات جادهای را داشتهایم. البته برخلاف سایر شهرستانها بیشترین میزان تلفات مربوط به درون شهری است.
دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان تهران افزود: در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۱ در کل کشور حدود ۸.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد تردد ثبت شده است که سهم استان تهران ۱.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تردد میباشد (۱۴ درصد). همچنین مجموع ترددهای در ۶ ماه سال ۱۴۰۲ در محورهای حوزه استحفاظی استان تهران حدودا ۱۲ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، مجموعه تردیدهای ۶ ماه سال ۱۴۰۲ در محورهای استحفاظی پلیس راه غرب استان تهران که حدود ۸/۲۷ درصد تردد در حوزه پلیس راه غرب استان است.
دربانی گفت: بر اساس آمار متوفیات ناشی از حوادث رانندگی ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی کشور در ۶ ماهه سال جاری ۳/۱ درصد افزایش تلفات داشتهایم که ۲/۸ میانگین کل کشور است.
دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان تهران در پایان افزود: بیش از ۶۰ درصد از تصادفات در شهر تهران بدلیل عامل انسانی است.
کاهش ۲۱ درصدی جان باختگان در غرب استان تهران
سرهنگ علی اسفندانی، رئیس پلیس راه غرب استان تهران از رشد ۶۰ درصدی جمعیت نسبت به ۵ سال گذشته خبر داد و گفت: ۶ شهرستان غرب استان تهران (شهرستانهای قدس، شهریار، بهارستان، رباطکریم و ملارد و پرند) است که با توجه به مهاجرت معکوس از پایتخت در آینده شاهد رشد جمعیت در غرب استان تهران خواهیم بود.
وی خبر داد: در ۱۰ ماهه گذشته نسبت به سالهای گذشته با یک هزار و ۲۱۸ هزار کیلومتر شاهد رشد ۱۱ درصدی ترددها در غرب استان تهران مواجه بودهایم.
سرهنگ اسفندانی افزود: زمانی که تردد افزایش یابد به طبع آن تصادفات نیز افزایش خواهند یافت، اما در غرب تهران با کنترل هوشمند سیستم و مدیریت سرعت توانستهایم تلفات و مجروحین را به حداقل ممکن برسانیم.
رئیس پلیس راه غرب استان تهران در تشریح وضعیت نقاط حادثهخیز غرب تهران گفت: ۶۲ درصد از نقاط حادثهخیز استان تهران مربوط به غرب تهران است. در حال حاضر، ۲۳ درصد از ۶۷ نقطه پر تصادف برطرف شده و ۱۲ نقطه دیگر نیز در حال اصلاح است که تا پایان سال جاری ۵۰ درصد کل نقاط حادثهخیز برطرف خواهد شد.
وی عنوان کرد: با توجه به تلاش و پیگیری مسئولان بر اساس آمار متوفیات ناشی از حوادث رانندگی ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی، شاهد کاهش ۲۱ درصدی جان باختگان در غرب استان تهران بودهایم.
سرهنگ اسفندانی افزود: سهم هر کدام از دستگاههای متولی و سهم خودروها و جادهها در کاهش تصادفات جادهای باید مشخص شود.
رئیس پلیس راه غرب استان تهران گفت: ۴۹ درصد از تصادفات فوتی پایتخت به عدم توجه به جلو مربوط میشود. همچنین با توجه به آمار، سرعت، سبقت، عدم توجه به جلو و تغییر مسیرها علت ۸۰ درصد تصادفات در غرب استان تهران است.
عامل انسانی علت بیشتر تصادفات است
سرهنگ سلیمانی، رئیس پلیس راهور شرق استان تهران نیز در گفتگوی تلفنی اظهار کرد: با تلاش و کار مداوم دستگاههای اجرایی، امروز شمار تلفات سالانه جادهای نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اما این آمار رضایتبخش نیست؛ چراکه تصادفات باید به حداقل ممکن برسد.
وی درباره ۴ عامل عمده در تصادفات رانندگی، گفت: ۴ عامل عمده در تصادفات رانندگی شامل عامل انسانی، جاده، وسیله نقلیه و محیط است، اما عامل انسانی بیشترین علت تصادفات است. عاملی که با توجه و تمرکز رانندگان قابل کنترل است. بی توجهی به گردش به راست و چپ، عدم توجه به فاصله با خودروی جلویی، عدم رعایت سرعت مجاز در جادهها، خواب آلودگی و استفاده از تلفن همراه و ... همه از عوامل انسانی محسوب میشوند که آمارها نیز آنرا تایید میکنند.
مقصر ترکخوردگی ساختمان مجاور بزرگراه امام علی (ع) کیست؟
در بخش دیگری از برنامه، نقی عربی، سرپرست معاونت معماری و شهرسازی منطقه ۱۴ در گفتگوی تلفنی در خصوص شکافهای ایجاد شده بر ساختمانی در مجاورت بزرگراه امام علی (ع)، اظهار کرد: علت ترک خوردن ساختمان بخاطر عواملی طبیعی (تغییرات دما، اشتباهات رایج در ساخت و ساز، رطوبت و… است.
وی ادامه داد: در بازدید میدانی که از ۴ ساختمان با همراهی شهردار منطقه صورت گرفت، دریافتیم که ساختمان با اسکلت فلزی به اجرا درآمده است. همچنین یکی از ضعفهای ساختمان، استفاده از مصالح و نصب عایق حرارتی نامرغوب بوده است که با طول زمان و تنشهای حرارتی این ترکها ایجاد شود و شکافهای ایجاد شده بر ساختمان در ربطی به اتوبان امام علی (ع) ندارد.
سرپرست معاونت معماری و شهرسازی منطقه ۱۴ تصریح کرد: علاوه بر این، برای یکی از ساختمانها از جانب شهرداری به دلیل عدم رعایت مقررات الزامی ساخت و ساز و نیز نادیده گرفتن نکات در مرحله نازککاری و نمای ساختمان تخلف ثبت شده است و سازنده آن باید پاسخگو این ترکها باشد نه شهرداری.
عربی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره ترکهای ایجاد شده بر آسفالت اتوبان، گفت: آسفالتها نیز در طول زمان به دلیل ضریب انبساطی شکاف و ترک برداشته است. البته با دستور مستقیم شهردار منطقه ۱۴ قرار است به صورت فنی مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: همچنین طی دو هفته گذشته، روکش آسفالت موقعیت مزبور بهسازی شده است.