به گزارش تابناک اقتصادی؛ بیست و سوم دی ماه امسال هیات وزیران آیین نامه اصلاح شده در خصوص واردات خودروهای صفرکیلومتر را ابلاغ کرد؛ آیین نامه ای که ۱۱ ماده داشته و در یکی از بندهای مهم آن به واردات خودروهای برقی اشاره شده است.
بر اساس آیین نامه جدید واردات خودرو به کشور، واردات خودروهای سواری برقی تا زیر چهل هزار (۴۰٫۰۰۰) یورو مجاز است؛ اما با گذشت چند هفته، سازمان توسعه تجارت تکلیف نرخ سود بازرگانی واردات این خودروها را روشن کرده است.
بنابراین، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای، مصوبه هیات وزیران در تاریخ ٢٣ دی ماه امسال در خصوص سود بازرگانی انواع خودروهای سواری برقی (ابلاغی معاون اول رئیس جمهور) را خطاب به دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران، جهت اطلاع و اجرا ابلاغ کرد.
به گونهای که با توجه به نامه مذکور، سود بازرگانی برای واردات خودروهای برقی تا سقف ۲۰ هزار یورو، یک درصد در نظر گرفته است. این نرخ برای خودروهای برقی بالاتر از ۲۰ هزار یورو تا ۳۰ هزار یورو نیز ۱۱ درصد و در نهایت نرخ سود بازرگانی برای واردات خودروهای برقی با ارزش ارزی بالاتر از ۳۰ هزار یورو نیز ۲۶ درصد تعیین و ابلاغ شده است.
در حالی که سازمان توسعه تجارت بر اساس آیین نامه دولت، نرخ سود بازرگانی واردات خودروهای برقی را بین یک تا ۲۶ درصد در نظر گرفته است، در بودجه سال آینده، نمایندگان مجلس در این باره تسهیل گری کرده اند. به بیان دیگر، با تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳، متن زیر به عنوان بند الحاقی ۱۱ به تبصره ۹ الحاق میشود؛
بند الحاقی ۱۱: در اجرای ماده ۹ قانون هوای پاک به منظور کاهش آلایندههای شهری در کلان شهرها، واردات انواع خودروهای سواری برقی به داخل کشور مجاز بوده و حقوق ورودی آن برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کلان شهرها در سال ۱۴۰۳ معادل ۰.۵ درصد و برای سایر متقاضیان ۴ درصد و حقوق ورودی خودروهای تمام هیبریدی ۱۵ درصد تعیین میگردد.
در ادامه این بند الحاقی آمده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است در قبال سرمایه گذاری در گسترش حمل و نقل عمومی برقی، توسعه زیرساختهای آن، انتقال فناوری و افزایش داخلی سازی خودروهای برقی و هیبریدی، تخفیف در پرداخت حقوق ورودی واردات این مدل خودروها و قطعات منفصله آنها اعمال نماید. منابع حاصل از حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی و قطعات منفصله آن صرف توسعه زیرساختهای آن و تسهیلات و مشوقهای خرید این نوع خودروی تولید داخل شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است تا یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، آیین نامه اجرایی این بند را تهیه کند و به تصویب هیات وزیران برساند.
بررسیها نشان میدهد، با توجه به اینکه حقوق ورودی عبارت است از حقوق گمرکی به علاوه سود بازرگانی، کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ تصمیم گرفته است که این حقوق ورودی را ۰.۵ و ۴ درصد برای برقیها و ۱۵ درصد برای تمام هیبریدی در نظر بگیرد. این در شرایطی است که میدانیم بر اساس قانون، حقوق گمرکی در اختیار مجلس است و پیشتر به ۴ درصد تثبیت شده، ولی سود بازرگانی در اختیار دولت و متغیر است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت، با مصوب شدن قانون بودجه، سال آینده نرخ سود بازرگانی خودروهای برقی تا سقف ۲۶ درصد نخواهد بود و در عوض این نرخ به ۰.۵ و ۴ درصد کاهش خواهد یافت؛ هرچند این تعدیل نرخ سود بازرگانی، درآمدهای دولت از ناحیه واردات خودروهای برقی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.